Mi az a SEO?
A keresőoptimalizálás (SEO) azon tevékenységek összessége, amelyek arra irányulnak, hogy webes tartalmak láthatóságát növelje a keresőmotorok nem fizetett (organikus) találatai között.
Gyakorlatilag minden olyan tevékenységet, erőfeszítést ide sorolhatunk, ami arra irányul, hogy egy webes tartalom vagy weboldal organikus láthatóságát és látogatottságát növelje.
Mi NEM keresőoptimalizálás?
A fizetett keresőhirdetések megjelenése nagyon hasonló a nem fizetett (organikus) találatokhoz, ezért sok felhasználó még ma is összekeveri a Google keresőjében is a fizetett találatokat a nem fizetett (organikus) találatokat.
Fontos lefektetni azt az alapelvet, hogy a keresőoptimalizálás kizárólag a NEM FIZETETT keresési találatokkal foglalkozik. A SEO nem foglalkozik fizetett megjelenésekkel, tehát nem keverendő össze az online PR tevékenységgel vagy akár a keresőhirdetésekkel.
Az első internetes keresőmotorok
Az 1990-es évek elejétől exponenciálisan nőtt az internetre feltöltött tartalmak mennyisége. Hamar eljutottunk oda, hogy gyakorlatilag MINDEN fent volt az interneten – csak nem tudtuk, hogy hol.
Ezt az igényt szolgálták ki az internetes keresők.
Az első webes keresőmotorok az 1990-es években indultak el : Nexus, Archie, Gopher, Yahoo, Infoseek, Lycos, Altavista, MSN – és persze a Google
Nem túlzás azt mondai, hogy az interneten ma már megtalálható az emberiség által felhalmozott tudás nagy része.
Az internetlivestats.com 2020 szeptemberi adatai szerint az interneten 1.8 milliárd weboldal található meg. Ha nem tudjuk fejben tartani mind az 1.800.000.000 weboldal internet címét és tartalmát, akkor SZÜKSÉGÜNK VAN arra, hogy valaki kiválogassa nekünk a számunkra érdekes webes tartalmakat.
Ezt a feladatot látják el az internetes keresők.
Az internetes keresőknek tehát az a szerepük, hogy megkönnyítsék az információk közötti eligazodást, segítsenek az információk szelektálásával.
Mióta van szükség keresőoptimalizálásra?
A kétezres évek elején már gombamód szaporodtak a kereskedelmi célú weboldalak és pár éven belül elindultak az első webáruházak is. Ahogy nőtt a kereskedelmi célú weboldalak mennyisége, úgy fokozódott piaci verseny is.
A felhasználókért, weboldal látogatókért már akkor is harc dúlt.
A keresők piacán sem volt más a helyzet.
A Google szisztematikus építkezéssel eljutott oda, hogy leuralta a piacot.
Ma már naponta több milliárd keresés fut keresztül a Google keresőjén – de senki nem akar a kilencvenhetedik találat lenni a találati listákon. Mindenki ott akar lenni a Google keresőjében – lehetőleg az első helyen.
Erre a piaci igényre reagáltak az első keresőoptimalizálási szolgáltatást kínáló szerencsevadászok.
A SEO-ipar rengeteget változott az elmúlt 10-20 éveben és mára komoly pénzt termelő iparággá vált. Csak az Egyesült Államokban évente 80 milliárd dollár nagyságrendűre becsülik a cégek által keresőoptimalizálásra fordított összeget.
A Google szerepe Magyarországon
Magyarországon nem forognak ekkora számok, de az biztos, hogy a cégek marketing kiadásai között egyre több helyen különítenek el keresőoptimalizálásra fordítható összegeket.
Senki előtt nem titok, hogy a Google keresőmotorja a legnépszerűbb az egész világon. Nincs ez másképp itthon sem: Magyarországon a Google piaci részesedése az internetes keresésekből 98% körül mozog.
Ebből következik, hogy nyugodtan ki lehet jelenteni, hogy itthon mindenki ezt a keresőt használja.
A keresőoptimalizálás miért koncentrál a Google keresőjére?
A modern információs társadalomban állandó az információ-éhség. Az emberek folyamatosan információk után kutatnak. Nem napi nyolc órában hanem napi huszonnégy órában.
Mihez kezd az ember, ha valamit meg akar tudni?
Előkapja a telefonját és már pötyögi is be a Google keresőjébe az őt foglalkoztató kérdést, keresést.
MINDENKI a Google a keresőjét használja – ezért ide kell koncentrálni azokat az erőfeszítéseket, amelyeket azért teszünk, hogy a weboldalunk, tartalmunk láthatóságát növeljük.
A keresőoptimalizálás Magyarországon (is) arra irányul, hogy a weboldal tartalmai minél jobb, minél előkelőbb helyen jelenjenek meg a Google organikus (nem fizetett) találati listáján.
Lehetne weboldalt optimalizálni más keresőkre is, de nem éri meg: ugyanannyi erőfeszítésbe kerül a piacvezető Google keresőjére optimalizálni a weboldalunkat, mint a láthatatlan piaci részesedéssel bíró keresőkre.
NE maradj le az új cikkekről!
Add meg az email címed és az elsők között fogsz értesítést kapni az új cikkekről!
Keresőoptimalizálás vagy SEO?
A keresőoptimalizálás angolul Search Engine Optimization, rövidítve SEO.
A Keresőoptimalizálás és SEO egymással felcserélhető, egymást helyettesítő szavak, ezért itt a cikkben mindkét verzió elő fog kerülni.
Keresőmarketing vagy SEM?
A keresőmarketing angolul Search Engine Marketing, rövidítve SEM.
Keresőmarketing és keresőoptimalizálás viszonya
A keresőmarketing egy nagyobb szakma-terület, mint a keresőoptimalizálás. A keresőoptimalizálás (SEO) területe és a kattintás alapú hirdetések (PPC) területe együtt alkotja a keresőmarketing (SEM) területét.
A keresőmarketing magába foglalja a fizetett és a nem fizetett látogatószerzési megoldásokat egyaránt.
- A keresőoptimalizálás (SEO) akár nulla forint költségvetéssel is tud eredményeket hozni, mert „csak” a tudást kell megszerezned és alkalmaznod ahhoz, hogy látogatókat tudj behozni a keresőkből.
- A kattintás alapú hirdetések (PPC) esetében erre nincs lehetőséged, mert nulla forint költségvetéssel nem tudsz látogatókat behozni. Minden látogatóért fizetned kell.
Hol a fő különbség a két látogatószerzési megoldás között?
Lényeges különbségek a keresőoptimalizálás és a kattintás alapú hirdetések között
A keresőoptimalizálás (SEO) eredménye lassabban érik be, viszont hosszabb távon is fennmaradhat.
A kattintás alapú hirdetések (PPC) hatása „azonnali”, mert a kattintások után azonnal megérkeznek a látogatók a weboldalra. Ebből származik a PPC hátránya (a keresőoptimalizáláshoz képest) : amint leállnak a hirdetések, nem érkezik több látogató ebből a forrásból.
A SEO (keresőoptimalizálás) és a PPC (kattintás alapú hirdetés) nem egymást kizáró megoldások. A két megoldást lehet egymás mellett is használni, tehát a gyakorlatban nem kell egymástól elválasztva kezelni ezeket a megoldásokat.
Gyakran pont a hibrid modell tud kiemelkedő eredményeket produkálni, ahol a nem fizetett látogatószerzést és a fizetett látogatószerzést egyaránt beillesztik a marketing mixbe.
Milyen területekkel foglalkozik a keresőoptimalizálás?
Sok mítosz kering azzal kapcsolatban, hogy milyen tényezők befolyásolják azt, hogy egy adott weboldal vagy tartalom hol, milyen pozícióban jelenik meg a Google találati listáján. A rangsorolás egy rendkívül összetett folyamat, amelyet olyan Google algoritmusok végeznek, amelyeket évente TÖBB EZER alkalommal módosítanak a fejlesztők.
A Google mesterséges intelligenciával és gépi tanulással gondoskodik arról, hogy rangsorolási módszereik folyamatosan mozgó célpontot mutassanak a keresőoptimalizálási szakértők számára.
A keresési találatok rangsorolásánál akár több száz tényezőt is figyelembe vehetnek a Google algoritmusai. Ilyen mélységben nem megyünk bele a rangsorolás rejtelmeibe, inkább nézzük meg az alapokat – anélkül, hogy elvesznénk a részletekben.
A keresőoptimalizálás három nagy területtel foglalkozik:
- Technikai tényezők (technikai SEO)
- Oldalon belüli tényezők (on-page SEO)
- Oldalon kívüli tényezők (off-page SEO)
Ezeken a területeken külön-külön dolgozva is jöhetnek részeredmények, de igazán jó eredményeket akkor lehet elérni, ha mindhárom területtel foglalkozunk.
NE maradj le az új cikkekről!
Add meg az email címed és az elsők között fogsz értesítést kapni az új cikkekről!
Technikai optimalizálás (technical SEO)
Ez az alapja minden eredményes SEO projektnek. Itt dől el, hogy az erőfeszítések potenciális hatóköre mekkora lehet. A technikai optimalizálásnak olyan fontos szerepe van egy weboldalnál, mint a házépítésnél a vasbeton alapnak: ha nincs alap, akkor a felépítmény gyenge lesz és előbb-utóbb összedől.
Ha nincsenek rendben a technikai SEO tényezők, akkor hiába is dolgozunk az oldalon belüli optimalizálással vagy akár az oldalon kívüli optimalizálással, az erőfeszítéseink nem fognak megfelelő eredményt hozni.
A technikai SEO esetében az jelenti a sikert, ha a weboldal úgy van felépítve, úgy van kódolva, hogy a tartalom a keresőmotorok számára könnyen megtalálható, hozzáférhető és eltárolható.
Mobilbarát jelleg
Alapvető követelmény, hogy a weboldal mobilbarát legyen. A Google már 2015-ben bejelentette, hogy a mobilbarát webhelyek rangsorolási előnyt élvezhetnek a nem mobilbarát társaikhoz képest. Azóta már elég sok idő eltelt és ma már alapkövetelmény az, hogy a mobilos látogatóknak jó felhasználói élményt nyújtson a weboldalunk.
Ha nem vagy biztos abban, hogy a weboldalad mobilbarát, akkor itt egy kattintással le tudod ellenőrizni:
search.google.com /test /mobile-friendly
Weboldal betöltődési sebesség
A Google – a mobilbarát jelleghez hasonlóan – a weboldalak betöltődési sebességét is egyre inkább komolyan veszi. A rangsoroló algoritmusaikat olyan irányba fejlesztik, hogy a gyorsan betöltődő, technikailag jól felépített weboldalakat (bizonyos mértékben) részesítsék előnyben a lassan betöltődő weboldalakkal szemben.
2021-től a Core Web Vitals nevű algoritmus frissítéssel a Google hivatalosan is hadat üzen a lassú weboldalaknak és előnyben részesíti a gyorsan betöltődő oldalakat. Ha tudni akarod, hogy a te weboldalad hogyan teljesít a Google sebesség-tesztjén, akkor itt kapod meg a választ:
developers.google.com /speed /pagespeed /insights
A technikai SEO láthatatlan, mégis fontos
A technikai SEO tényezők a weboldal kódjába vannak elrejtve, ezért láthatatlanok a felhasználók (weboldal látogatók) számára. Ettől függetlenül nagyon fontos SEO területről van szó, tehát nagy hiba lenne elhanyagolni a technikai optimalizálást pusztán azért, mert „úgysem látszik”. Hol vannak a buktatók?
Keresőoptimalizálás nélkül könnyedén előfordulhat, hogy a weboldalt a keresőrobotok nem találják meg, nem fedezik fel. Ha a weboldalunkat nem találják meg a keresőrobotok, akkor nem kerül be az adatbázisba és nem jelenik meg a keresési találatok között sem.
Ha pedig a weboldal tartalmai nem jelennek meg a keresési találatok között, akkor a weboldal tulajdonos lemond azokról a fontos látogatókról, akik a keresőből érkezhetnek a weboldalára.
Egy weboldal látogatók nélkül olyan, mint egy örökké zárva tartó üzlet…
Könnyen belátható, hogy ha bármilyen CÉLUNK van a weboldalunnkal, akkor kulcsfontosságú, hogy foglalkozzunk a weboldalunk keresőoptimalizálásával.
A technikai optimalizálás teremti meg az alapot. Azt az alapot, ami ahhoz kell, hogy a a weboldal technikailag jól optimalizált legyen és behozhasson valódi látogatókat a keresőkből.
Milyen folyamaton kell „végigtolni” egy weboldalt ahhoz, hogy megjelenhessen a keresési találatok között?
A keresőrobotok folyamatosan pásztázzák a webet: igyekeznek felfedezni az új tartalmakat, eltárolni a tartalmakat és megjeleníteni a keresési találatok között. Ez a folyamat több lépésből áll : konkrétan három lépésben történik meg.
- Felfedezés (crawling)
- Indexelés (indexing)
- Rangsorolás (ranking)
A technikai optimalizálást alapvető célja, hogy ezt a három lépéses folyamatot zökkenőmentessé tegye és ezzel eljuttassa a tartalmat (weboldalt) oda, hogy megjelenhessen a keresési találatok között.
Dióhéjban így fest a folyamat: ha egy weboldal technikailag jól optimalizált, akkor a keresőmotorok képesek felfedezni. A felfedezés után a következő lépés az, hogy a keresőrobot megpróbál hozzáférni a tartalomhoz. Ha nem akadályozza technikai hiba a folyamatot, akkor a tartalom bekerül a kereső adatbázisába (indexébe). Miután a tartalom bekerült a kereső adatbázisába, a releváns keresésekre meg is jelenhet a keresési találatok között.
A felfedezés és az eltárolás (indexelés) kulcsfontosságú lépések. Miért?
Mert egy webes tartalom csak akkor jelenhet meg a keresési találatok között, ha a keresőmotor felfedezte a tartalmat és felvette a katalógusába.
Ha a weboldal nem került be a keresőmotor katalógusába (indexébe), akkor nem jelenik meg a találatok között – és ezzel meg is érkeztünk a keresőoptimalizálás egyik örökzöld témájához, ami nem más, mint a RANGSOROLÁS. Erről egyelőre elég annyit megjegyezni, hogy több száz tényezőtől függ az, hogy milyen sorrendben, milyen pozícióban jelennek meg a webes találatok a keresési találati listákban.
A technikai optimalizálás alapjai után most térjük rá az oldalon belüli optimalizálás témájára.
Oldalon belüli optimalizálás (ON-page SEO)
Ha a weboldal már technikailag rendben van, akkor érdemes foglalkozni az oldalon belüli optimalizálással. Ez alapvetően tartalmi optimalizálást, kulcsszókutatást, versenytárs elemzést, szövegírást, szöveg optimalizálást jelent.
Az oldalon belüli optimalizálás akkor sikeres, ha a tartalom olyan módon van megírva és megjelenítve, ami a látogató számára informatív, és könnyen fogyasztható. Itt jelennek meg azok a követelmények, amelyek azzal kapcsolatosak, hogy melyik szavak hol és milyen gyakran fordulnak elő a szövegben – és persze az is, hogy van megjelenítve az adott tartalom.
SEO kulcsszavak helye és szerepe
A keresőoptimalizálásban központi téma a SEO kulcsszavak használata. Fontos, hogy a weboldalakon megjelenő kulcsszavak kiválasztása nem történhet találomra. Munkát kell fektetni abba, hogy megtaláljuk azokat a kulcsszavakat, amelyek az adott témában a lehető legjobban szolgálják a weboldal célját. A célok függvényében sok szempontot kell mérlegelni, mert sok esetben nem azok a kulcsszavak a jó választások, amelyekre elsőként gondolnánk…
Mesterséges intelligencia és gépi tanulás hatása a keresőoptimalizálásra
A kulcsszó-központú gondolkodás mellett megjelent egy új SEO trend, amit a mesterséges intelligencia, gépi tanulás térhódítása hívott életre. Ma már nem távoli, megfoghatatlan dolog az, hogy algoritmusok képesek jobb teljesítményt nyújtani bizonyos területeken, mint az ember. Ehhez a technológiai trendhez alkalmazkodnia kell a keresőoptimalizálásnak is. Mit jelent ez a gyakorlatban?
A kulcsszavak mellett a modern keresőoptimalizálásban egyre inkább előtérbe kerül a téma alapú gondolkodés és a téma alapú optimalizálás. Ennek az oka ott van, hogy a Google BERT és a Baidu ERNIE szövegelemző és szövegértelmező algoritmusai már olyan szinte jutottak, ahol ezek az algoritumusok jobban értelmeznek szöveget, mint egy átlagember. Ezek a fejlett szövegelemző algoritmusok nemcsak azt értik meg, hogy miről szól a tartalom, hanem „értik” a kontextust is – ami elég félelmetes, valljuk be…
Az oldalon belüli optimalizálás legfőbb területei
Nézzük meg felülről, hogy milyen főbb területekkel foglalkozik az oldalon belüli optimalizálás (on-site SEO):
- Oldal cím optimalizálása
- Oldal leírás optimalizálása
- URL szerkezet optimalizálása
- Szöveges tartalom optimalizálása
- Képek optimalizálása
A lista nem teljes, mert ezen kívül még számtalan olyan tényező van, amivel foglalkozni kell a keresőoptimalizálás során, de a lényeges területeket felvillantottuk ezzel a listával.
Oldalon kívüli optimalizálás (OFF-page SEO)
A keresőmotorok algoritmusai nem önmagában vizsgálják a weboldalt, hanem rendszerben – így tehát az is fontos követelmény, hogy a weboldalunk ne csak a látogatók felé legyen informatív vagy éppen szórakoztató, hanem más weboldalak számára is hiteles forrás legyen. Ezt a hitelességet alapvetően úgy lehet megteremteni, ha más weboldalakról hivatkozások (linkek) mutatnak a weboldalunkra, tartalmunkra.
A külső hivatkozásokat (bejövő linkeket) egyfajta szavazatként értelmezhetjük. Sokáig az oldalon kívüli keresőoptimalizálás azt jelentette, hogy linképítéssel szereztünk rengeteg bejövő linket a weboldalunkra és meg is jött az eredmény: javultak a helyezések a találati listán.
Ennek vége.
Fontos látni, hogy a linképítés nem csak a mennyiségről szól.
A bejövő hivatkozásoknál több tényezőt is figyelembe kell venni, mert önmagában a bejövő linkek mennyisége nem jelent előnyt a rangsorolásnál. Sőt, könnyen előfordulhat olyan helyzet is, amikor sok bejövő linkkel rendelkezik egy weboldal, mégis megelőzi a találati listán egy olyan weboldal, amelyre sokkal kevesebb külső hivatkozás mutat.
A 2012-ben útjára bocsátott Google Penguin algoritmus frissítés óta a bejövő linkek minősége is fontos szempont. Azóta – egyre inkább – abba az rányba ment a Google algoritmusok fejlesztése, hogy a természetes linkprofil az, ami rangsorolási előnyhöz juttathat webhelyeket.
Google rangsorolás rejtelmei
A Google rangsorolási módszereinek nyilvánossága hasonló a Coca-Cola receptjéhez: senki sem tudja, hogy pontosan hogyan csinálják. Az évek során rengeteg összeesküvés-elmélet jelent meg ezzel kapcsolatban és vannak olyan esetek is, amelyek komolyan elgondolkodtatóak – de a lényeg az, hogy a Google hivatalosan (vagy akár informálisan) soha nem kommunikálta, hogyan rangsorolja a webes tartalmakat. Próbálkoztak már bírósági úton is kicsikarni információt a cégből, de így sem sikerült semmit konkrétumot megtudni a Google rangsorolás módjáról. Akkor mit lehet tudni egyáltalán?
Annyit lehet tudni a rangsorolásról, amennyit a SEO szakértők saját tesztekből, kísérletekből és ügyfél munkák tapasztalataiból leszűrtek. A Google hivatalos csatornákon csak irányelveket és ajánlásokat tesz közzé, nem konkrét rangsorolási módszereket.
A megjelenő találatok sorrendjére befolyással bír az is, hogy honnan indítjuk a keresést, milyen weboldalakat néztünk meg előtte és egy konkrét találat (weboldal) nézegetésével mennyi időt töltünk el. Az inkognító módban történő keresés sem ad vissza torzításmentes találati listát. Bizonyos adatokat inkognitó módban is naplóz. A konkrét helyezéseket a Google saját elemző eszközében, a Google Search Console eszközben lehet a leginkább hitelesen ellenőrizni.
A Google találati listái (Search Engine Results Pages [SERP]) folyamatosan változnak: új elemek kerülnek be, régi elemek átalakulnak vagy eltűnnek. A keresőben egyre inkább teret hódító hirdetések nagyban befolyásolják azt, hogy konkrét keresőszavakra hány kattintást (látogatót) lehet behozni.
NE maradj le az új cikkekről!
Add meg az email címed és az elsők között fogsz értesítést kapni az új cikkekről!
Összefoglalás
A világ első weboldala 1991-ben került publikálásra. A következő években az interneten publikált tartalmak száma exponenciálisan nőtt. A sokféle weboldal között képtelenség volt eligazodni. Ha nem tudtad a konkrét URL címet, akkor nem találtad meg az aktív weboldalakat.
A tartalmak közötti eligazodás igénye hívta életre az első webes keresőmotorokat. Az első webes kereső a World Wide Web volt, amely 1990-ben startolt el, majd a félreértések elkerülése miatt átkeresztelték – így lett a neve Nexus.
A további webes keresők az 1990-es években folyamatosan jelentek meg. A Google keresője 1998-ban jelent meg és jó minőségű találataival és tiszta felhasználói felületével hamar kiszorította a többi webes keresőt.
A keresőmotorok – és elsősorban a Google – széleskörű elterjedése hozta meg a keresőoptimalizálás iránti igényt.
A keresőoptimalizálás tudománya nagyon fiatal: nagyjából 20 éves múltra tekint vissza. A keresőoptimalizálás összetett tudásanyagot jelent, amit az állami iskolarendszerben nem lehet megtanulni. Ennek annyi az oka, hogy a mai napig nincs államilag elismerve a keresőoptimalizálás, mint szakma.
A keresőoptimalizálást elméletét piaci képzéseket és elsősorban a gyakorlatban lehet megtanulni. Ebben nyújt segítséget ez a cikk is, amelyben sorra vettük a keresőoptimalizálás célját és területeit.
Keresőoptimalizálás szótár
A keresőoptimalizálás alapvetően azzal foglalkozik, hogy a weboldal a keresőmotorok nem fizetett (organikus) találati listáin minél jobban szerepeljen, minél több láthatóságot és látogatottságot kapjon.
A keresőoptimalizálás angolul Search Engine Optimization (rövidítve SEO)
A keresőoptimalizálás fő területei:
– Technikai optimalizálás (technical SEO)
– Oldalon belüli optimalizálás (on-site SEO)
– Oldalon kívüli optimalizálás (off-site SEO)
Olyan elszámolási megoldás, ahol a megrendelő az online hirdetéseire érkezett kattintásokért bizonyos összeget fizet a hirdetések megjelenítését biztosító szolgáltatónak.
A kattintás alapú hirdetések neve angolul Pay Per Click (PPC), ami tehát azokat a hirdetéseket jelöli, amelyeknél az elszámolás alapját a hirdetésre érkezett kattintások száma jelenti.
A fizetett keresőhirdetéseket a nemzetközi gyakorlatban gyakran Search Engine Marketing (SEA) néven említik, ami tehát a fizetett keresőhirdetések rövidítése.