A Google Pingvin 2012 óta a spam-linket építése már nem működő modell. A leckét megtanulta a SEO közösség és ma már a természetes linkprofil – vagy legalábbis annak látszata – irányába halad a keresőoptimalizálási piac.
Október elején John Muellerhez olyan kérdés érkezett, hogy mennyire befolyásolhatja hátrányosan egy webhely rangsorolását, ha egy másik webhelyről több bejövő linkje is van.
Nyilván arra volt kíváncsi a kérdező, hogy begyűjhet-e még pár új linket ugyanarról a webhelyről – a lebukás kockázata nélkül. A válasz az, hogy ne erőltesse a mesterséges linképítést. Hagyja, hogy természetesen megérkezzenek a bejövő linkek.
Ha éppen úgy alakul, hogy egy domain többször is hivatkozni fog az adott weboldalra, akkor nem probléma.
Aggresszív linképítés = mesterséges linkprofil
A Google által favorizált természetes linképülés egy olyan eszme, ahol kevésbé van befolyása a webmesternek vagy SEO szakértőnek – mert a természetes folyamatnak pont az lenne a lényege, hogy nem avatkozunk bele.
Ha egy kémcsőben élnénk és minden körülmény steril lenne, akkor nagyon hasznos tanács lenne John Muellertől, hogy várjuk meg, amíg természtes módon felépülnek a bejövő linkek.
De amíg konkurensek vannak, amíg piaci verseny van, addig a természetes linképülés kivárása nem kifizetődő stratégia.
Amíg a konkurensek saját weboldaluk keresőoptimalizálására akár több SEO ügynökséget is megbíznak, akik linképítéssel is dolgoznak, addig nem tudom komolyan venni ezt. Bocsi John.
A Google nem azt várja tőled, hogy keresőoptimalizálással foglalkozz. Ültess bambuszt és várj 6-12 évet, amíg a növény eléri a fajtára jellemző maximális magasságot.
A SEO ipar dolgozik, linket épít, keresőoptimalizál – a Google pedig igyekszik minél hatékonyabban kiszűrni azokat a technikákat, amelyek alkalmasak a találati lista manipulálására. Így megy ez.
Létezik természetes linkprofil egyáltalán?
Érdekes vitatéma, hogy milyen a természetes linkprofil, a természetes link-struktúra, amit (most) szeret a Google. Az attól függ és az általában véve – típusú válaszok nem könnyítik meg a dolgunkat, amikor a Google aktuális ízléséről szeretnénk tájékozódni. A John Mueller-féle fogadóórákon (is) nehéz konkrét válaszokat kapni konkrét kérdésekre.
Lássuk, hogy az utalások és célzások útvesztőjében bolyongva milyen tényezőket lehet azonosítani, mint a természetes linkprofil jellemzői!
Fokozatosan épülnek a bejövő linkek
A linképítés ne rakétakilövés legyen, ahol egyszerre beszerzel 500 linket, aztán évekig semmi. A linképítés inkább legyen lassú víz, ami partot mos. Foglalkozz vele rendszeresen és akkor az eredmények is rendszeresek lehetnek.
Sokszínű forrásból származnak bejövő linkek
Tegyük fel, hogy megvalósítottad életed álmát azzal, hogy egyedi kutya ruhák gyártásába kezdtél. Van egy barátod, aki ír egy népszerű blogot az aktuális kutya-divatról. Ha nem olvasnád a Nagy Gábor marketing SEO híreket, akkor azt gondolhatnád, hogy a keresőoptimalizálást egy életre letudtad, mert életed végéig kapni fogod a linkeket a barátod kutyadivat blogjáról.
Már sejted, hogy ez nem így lesz? Akkor jó!
Ha ez 10 évvel ezelőtt történt volna, akkor valamennyire hátra is dőlhettél volna – mert akkor még nem volt élesítve ilyen irányú Google alap-algoritmus frissítés. De 2012 óta már nem lehet ilyen egyoldalú linkprofilt építeni. Kell több barát, több ismerős, akiktől szerezhetsz bejövő linket.
Kiegyensúlyozott a bejövő linkek forrása
Ha felkutatsz egy rakás értékes weboldalt és onnan szerzel linkeket, akkor könnyen lehet, hogy megjárod. Ha csak magas PR (PageRank) és/vagy magas DA (Domain Authority) értékkel bíró webhelyek hivatkoznak a weboldaladra, azzal máris mesterséges linképítés gyanújába kevered magad.
Ha cégvezetőként megbízol egy SEO szakértőt vagy ügynökséget, akkor valószínűleg tisztában lesznek ezzel. Ha viszont jelzed nekik, hogy ne sajnálják az időt (és a pénzedet) olyan oldalak felkutatására, ahol jó tartalom van, de maga a domain ahol az értékes taratlom található, nem bír magas PR és/vagy DA értékkel, akkor tudni fogják, hogy te képben vagy, téged nem lehet átverni.
Hiteles forrásokból származnak a bejövő linkek
Lehet, hogy gondoltál már arra, hogy a linképítés drága, ezért inkább megoldod házon belül: veszel 50 domain nevet, a barátod ír neked egy szkriptet, ami a RSS forrásokból előállít rengeteg szöveges tartalmat és azokat kiposztolja az 50 weboldaladra – ahonnan aztán szépen begyűjtöd az 500 bejövő hivatkozást és máris kész a linképítés.
Nem. Ez nem lesz jó.
A Google Pingvin algoritmus frissítés már a 4.0 verziónál tart, tehát egy pillanat alatt le fogsz bukni. Ne gondold, hogy csak te fogsz tudni arról, hogy mind az 50 hivatkozó domain hozzád tartozik…
A whois adatbázisból kiderül, hogy te vagy mindegyik domain tulajdonosa – és gyanús lesz, hogy csak a saját domainek hivatkozzák a fő weboldalad. Az sem jelent jót, ha a hivatkozó domainek tartalma mesterségesen előállított.
Lehet, hogy hamarosan mesterséges intelligencia fog szöveget írni helyetted – de ma még nem áll rendelkezésre ez a csoda. A Google jelenleg nem tolerálja a gépi úton előállított szövegeket.
Releváns tartalmi környezetből érkeznek a bejövő linkek
Ha kerékpáralkatrészekkel foglalkozol, akkor keress olyan blogokat, weboldalakat, ahol a kerékpározással foglalkoznak és ezekről az oldalakról próbálj meg bejövő linket építeni.
Nyilván nem a konkurens cég weboldalát kell megcélozni – de még az sincs kizárva, hogy onnan is kaphatsz bejövő linket…
A bejövő linkek horgony-szövegei változatosak
Elsőre talán jó ötletnek tűnik, hogy egy konkrét kulcsszóval próbálsz meg bejövő linkeket szerezni. Ezzel annyi a probléma, hogy mesterséges linkprofil hatását kelti, tehát problémás.
Ha Gyalu György asztalosnak minden bejövő linkje ‘Gyalu György asztalos’ akkor nem igazán temészetes a linkprofilja – tehát nem célszerű mindig ugyanazokat a szövegeket használni. Neked sem és Gyalu György asztalosnak sem.
Legyen változatos a bejövő linkek horgony-szövege: Gyalu György asztalosnak legyenek ilyen hivatkozásai, mint ‘asztalos Gyuri’, ‘budapesti asztalos’, ‘profi asztalos’ stb.
Nem csak a főoldal kap bejövő linkeket
Ha van egy értékes webhelyed, akkor nemcsak főoldala, hanem tartalmi oldalai is vannak. Az tekinthető természetes linkprofilnak, ha a főoldal mellett a tartalmi oldalak is kapnak bejövő linkeket.
Ha csak a főoldalt erőltetnénk, akkor magunkra húznánk egy kellemetlen hátrasorolást – és akkor az egész addigi linképítés mehet a levesbe.
A linképítés nem egyszerű…
Az előzőekben csak néhány szempontot vettünk számításba a linképítéshez. Ennél sokkal részletesebb szempontrendszert kell átvinni a gyakorlatba, ha tudatos linképítésre adjuk a fejünket.
A lista közel sem teljes – de már ebből a rövid listából is látható, hogy a linképítés ma már nem kifejezetten egyszerű téma. Nem is olcsó.
Ha eljutottál idáig az olvasással, akkor már te is képben vagy, hogy miért kell sokat invesztálni a tudatos linképítésbe.