Nagy Gábor marketingpunk

Mobilbarát weboldal projekt: nem halogathatod tovább!

Mobile first indexing áttérés

Pár évvel ezelőtt még sok hazai cég életében egyáltalán nem volt napirenden a mobilbarát weboldal témája. Ma is sokaknak újdonság ez. Az egyszemélyes cégektől kezdve a milliárdos bevételű vállalatokig találhatunk olyan weboldalakat, ahol egyáltalán nem veszik figyelembe a mobilos látogatók igényeit.

A Google három nappal ezelőtti bejelentése volt az utolsó figyelmeztetés: céges weboldal esetén nincs más alternatíva, mint a mobilbarát weboldal.

Mobile-first indexing : teljes áttérés 2020 szeptemberéig

Három nappal ezelőtt, 2020. március 5.-én jelentette be a Google, hogy az elindított mobile-first indexing folyamat 2020 szeptemberéig teljes egészében lefut, tehát néhány hónapon belül teljesen áttérnek a mobile-first indexelésre. Mi ebben a hír?

Az, hogy a Google már évek óta igyekszik megtéríteni a webmestereket és a weboldal tulajdonosokat azzal kapcsolatban, hogy mennyire fontos a weboldalak mobilbaráttá alakítása. 2016 óta ez napirendenden van, tehát nem újdonság.

A mobile-first indexing áttérés ezt hozza magával: ha még nincs mobilbarát weboldalad és nem teszel ezen a fronton semmit, akkor pár hónapon belül a weboldalad elkezd lefelé csúszni a találati listán és elveszíted a keresőkből érkező látogatottságot.

Nem árt komolyan venni a Google iránymutatásait a mobilbarát weboldalakkal kapcsolatban, mert ők diktálják az iramot az internetes keresés iparágában, tehát nem megkerülhető szereplőről van szó.

Lépjünk hátra egyet, hogy világosan értsük, hogy mi ez az egész mobilbarát weboldal témakör!

Az online könyvtárban mobilbarát weboldalakat találsz?

A világban fellelhető tudás szinte teljes egészében megtalálható az interneten is – valahol. Mivel felfoghatatlan mennyiségű információ található a weben, ezért szükségünk van az interneres keresők szolgáltatásaira. Azt a kérdést, hogy hol található meg az adott tudás (tartalom) az internetes keresők válaszolják meg – találati listák formájában.

Az internetes keresés jelenleg nálunk (és nagyjából az egész világon) egyet jelen a Google keresőjével.

A Google úgy is felfogható, mint egy online könyvtár, ami ott van a zsebedben. A Google elődje (a Backrub) 1998-ban indult – de nem ez volt az első internetes kereső.

Amikor Larry Page 1996 tavaszán rászabadította saját fejlesztésű feltérképező bot-ját a webre, akkor a piacon már elérhető volt közel 20 féle kereső:

  • Yahoo!
  • Infoseek
  • Altavista
  • Lycos
  • MSN
  • HotBot
  • AskJeeves
  • Excite.com
  • GO.com
  • AOL.com
  • Netcenter

A Google nagy dobása az volt, hogy sokkal jobb találatokat adott vissza a beírt keresésekre, mint a többiek. A reklámmentesség is nagy előnynek bizonyult – például a Yahoo! keresőjéhez képest, ahol a reklámok eltakarták a képernyőt és csak egy kis csík jutott a keresésnek.

Az egyszerű, átlátható design és a jó találatok együtt juttaták a csúcsra a céget. A keresésekre alapozott hirdetési rendszer (korábban Google Adwords, most Google Ads) “végleg” bebetonozta a céget a keresési ipar trónjába.

A jobb találatok elégedett felhasználókat hoztak. Az elégedett felhasználók között futótűzként terjedt a hír, hogy a beta verziós Google kereső sokkal jobb, mint a piacon lévő nagy szereplők keresője.

Lényeg a lényeg: a GoogleBot elkezdte felszippantani a weben megtalálható tartalmakat és ezeket a találatokat sokkal okosabban tálalta a felhasználóknak, mint a többi kereső.

Nem volt kérdés, hogy a webet asztali megjelenítőkön fogyasztják a felhasználók, ezért a feltérképező bot – egyéb alternatív híján – ezeket a tartalmakat kezdte feldolgozni. Nem voltak még okostelefonok, ezért tökéletesen megfelelt ez a megoldás.

Aztán jöttek az okostelefonok és minden megváltozott.

2002-ben Japánban dobták piacra az okostelefonok ősanyját, a Danger Hiptop-ot ami letölthető alkalmazásokkal, emaillel, üzenetküldéssel és felhő alapú adattárolással kényeztette a felhasználókat.

Az USA piacán a T-mobile dobta piacra ezt a cuccot Sidekick néven – de a nagy áttörés elmaradt, nem igazán szerették a vevők. A Blackberry már jobban hasított, de a nagy áttörést Steve Jobs gyermeke, az érintőképernyős iPhone hozta meg.

2007: megjelent az első iPhone.
Mindenkinek okostelefon kellett, de nem akármilyen.

Az iPhone lett AZ okostelefon.

Az iPhone, ami meghozta az áttörést
Az iPhone, ami meghozta az áttörést és megágyazott a mobilbarát weboldal irányzatnak

Fun fact: sokan úgy tudják, hogy az iPhone volt az első érintőképernyős telefon, de valójában nem ez volt az első, hanem az LG Prada, ami 2006 decemberében került piacra. Ki emlékszik arra, hogy egyáltalán létezett ilyen telefon? Senki.

Mobilbarát weboldal előnyben a rangsorolásnál

Itt ugrunk egyet az időben, egészen 2011. december 15-ig, amikor az okostelefonok elterjedésével megváltozott böngészési szokásokra reagált a Google: elstartolt a GoogleBot Smartphone spider.

Ezzel a GoogleBot már nemcsak az asztali gépről látogatók szemével látta a webet, hanem a mobilos látogatók szemével is.

Akkor kétféle feltérképező robotot üzemeltet a Google?
Majdnem. Jelenleg 16 féle feltérképező robotot listáz publikusan.

A Google webmestereknek szóló iránymutatásaiban egyre több hangsúlyt kaptak a mobilbarát weboldalakra vonatkozó tanácsok. Néhány évvel később, 2015-ben a Google bejelentette, hogy a mobilbarát-jelleg már rangsorolási tényező, tehát a mobilbarát webhelyek előnyt élveznek a nem mobilbarát oldalakhoz képest.

Egy év múlva megtörtént a fordulat: a történelem során először fordult elő, hogy mobil eszközökről többen fogyasztották a webet, mint asztali gépről.

A Google nem késett a válasszal: nemcsak hogy feltérképezték a weben fellelhető mobilbarát oldalakat, hanem elkezdtek átállni arra a megoldásra, ahol a weboldalak által mobil eszközökön megjelenített tartalmak kerülnek felfedezésre (és indexelésre) – elsődlegesen.

Mobile first indexing: mi ez egyáltalán?
Mobile first indexing: mi ez egyáltalán?

Azóta eltelt 4 év, tehát minden webmesternek és weboldal tulajdonosnak megvolt a lehetősége arra, hogy a korszerűtlen weboldalait gatyába rázza és alkalmassá tegye a mobilos fogyasztásra és a mobile-first indexelésre.

Mindenkinek mobilbarát weboldal kell?

Akinek kevés volt a 4 év a mobilbarát átállásra, azoknak ma már számolnia kell azzal a forgatókönyvvel, hogy a weboldaluk egyre kevesebb látogatót lesz képes behozni a keresőkből, mert rangsoroláskor hátrányba kerülnek a nem mobilbarát oldalak.

Ezzel gyakorlatilag mindenki rá lett vezetve arra, hogy ha nem tart lépést a fejlődéssel, akkor a lemaradását úgy fogja konzerválni, hogy elveszti a keresőkből megszerezhető látogatottságot.

Mobilbarát weboldal - idővonal
Mobilbarát weboldal – idővonal 2016-tól 2020-ig

Ez nem egy kötelező érvényű iránymutatás. Nem kell mindenkinek foglalkoznia ezzel.

Neked is csak akkor kell foglalkoznod ezzel, ha akarsz látogatókat behozni a keresőkből.

Ha végtelen a költségvetésed és győzöd pénzzel a vásárolt látogatottságot és a magas visszafordulási arányt, akkor nem kell mobilbarát weboldal.

Kötelező a mobilbarát weboldal?
Senki nem mondja, hogy kötelező.
Akkor foglalkozz ezzel a témával, ha szeretnél látogatókat behozni a keresőkből…

Ha szeretnél behozni érdemi látogattságot a keresőkből, akkor felmerül a kérdés, hogy

  • konkrétan mit jelent az, hogy mobilbarát?
  • milyen egy modern mobilbarát weboldal?
  • mi számít elavult megoldásnak?

Lássuk a rövid válaszokat!

1. Reszponzív weboldal

Ha reszponzív a weboldalad, akkor nem kell aggódnod a mobile-first indexing miatt, mert ez a tökéletes megoldás arra, hogy megfelelj a mobilbarát weboldal követelményeknek. Fontos, hogy ne próbálj trükközni, tehát ugyanazt az elsődleges tartalmat mutasd a mobilosoknak is mint az asztali gépről böngészőknek.

2. Weboldal dinamikus kiszolgálással

A reszponzív megoldáshoz képest visszalépés, ha a weboldal ugyanazon az URL-en dinamikusan szolgálja ki a kérést a felhasználó böngészőjének user agent adatai szerint. A user-agent hamisítható, ezért az ilyen megoldás nem megbízható. Olyan probléma is elő szokott fordulni, hogy a user agent azonosításba hiba csúszik és a hibás azonosítás miatt az asztali gépről böngésző látogató megkapja a mobil nézetet – vagy éppen fordítva: a mobilos látogató megkapja az arcába az asztali weboldal verziót…

3. Különálló mobil URL

Elavult megoldás amikor az asztali weboldal verziót (weboldal.hu) és a mobil verziót külön URL alatt szolgálják ki (m.weboldal.hu). Ez gyakorlatilag két weboldalt jelent, amit jó esetben legalább rel=canonical vagy rel=alternate címkével megjelölnek. A fejlesztőknek szóló iránymutatásban azt írja a Google, hogy bármilyen megoldás eldogadható adding, amíg az oldal tartalmai elérhetőek a GoogleBot user-agentek számára. John Mueller egy konkrét kérdésre válaszolva viszont azt mondta, hogy kerüljük az m.weboldal.hu típusú megoldásokat. A gyakorlatban azt látom, hogy a különálló URL-es megoldást a Google nem szereti, ezért ha ilyen weboldalad van, akkor most azonnal írd be a teendőid listájába: “reszponzív weboldalt készíttetni + átirányításokat megoldani”

Mi a helyzet MA a mobilbarát weboldalakkal és a mobile-first indexing témával?

A pár nappal ezelőtti bejelentés nem változtat azon, hogy maga a Google index ettől még változatlanul webhelyek és appok katalógusaként fog működni. A változás abban áll, hogy a feltérképezés és indexelés során ELSŐDLEGES tartalomként a mobil eszközökön megjelenő tartalmakat katalogizálja a Google.

A bejelentés szerint a weboldalak 70 százaléka felkészült erre a váltásra – nekik nincs teendőjük ezzel kapcsolatban. Azok, akik eddig nem készítették fel az oldalukat a mobile-first indexingre, azoknak a figyelmeztetések folyamatosan mennek ki.

Az ilyen oldalak tulajdonosai a Search Console felületén ‘Mobile-first indexing issues detected on site’ címmel kapnak értesítést arról, hogy teendőjük akadt.

Ha Te is kaptál ilyen Mobile-first indexing issues detected on site’ üzenetet, akkor vedd komolyan, mert teendőd van ezzel.

Nem lehet tovább halogatni a mobilbarát weboldal projekteket. Bele kell kezdeni, mert pár hónapon belül lesúlyt az algoritmus. Nem lehet megdumálni, hogy tegyen kivételt…

A mobilos látogatók itt állnak hosszú tömött sorokban és azt várják, hogy a weboldaladdal megmutasd, hogy valami nagyszerű dolgot kínálsz nekik.

Mobilbarát weboldalt a mobilos látogatóknak
Mobilbarát weboldalt a mobilos látogatóknak

A mobilosok és az asztali gépről böngészők összecsapása jelenleg úgy áll itthon, hogy az asztali gépről internetet böngészők aránya 56%, a mobilosoké pedig 41%.

A világ egészét tekintve viszont már átvették a hatalmat a mobilos látogatók, szóval tényleg nem lehet tovább halogatni a mobilbarát weboldal elindítását…

Ha segítségre van szükséged, keress meg és segítünk sínre tenni a mobilbarát weboldalas projektedet!

Tetszett? OSZD MEG!
Megosztás itt: facebook
Facebook
Megosztás itt: linkedin
Linkedin
Megosztás itt: pinterest
Pinterest
Megosztás itt: email
EMAIL
Megosztás itt: print
PRiNT
Nagy GÁBOR
Nagy Gábor #marketingpunk 1986-ban kapcsolt be először számítógépet - és azóta sem sikerült kikapcsolnia. Saját internetes vállalkozásai után ma már internet marketing tanácsadóként segíti ügyfeleit abban, hogy több pénzt keressenek a weben.
Érdekel a téma?
Online vevőszerzés folyamata – nálad rendben van?

Az online vevőszerzés folyamata még sokaknak ismeretlen terület, ezért a mai cikkben felülnézetből rátekintünk a legfontosabb területekre és pár tippet is kapsz ahhoz, hogyan csináld jól. Mit lehet tenni, amikor

Keresőoptimalizálás hírmorzsák #1

Új rovat! Itt a Keresőoptimalizálás hírmorzsák #1 része. Ez egy szubjektív heti gyorsjelentés lesz a SEO világából. Igyekszem minden héten összeszedni néhány érdekes hírt. Ezek a hírmorzsák főként tweetekből, Google

Keresőoptimalizálás hírmorzsák #5

SEO hírek: itt a Keresőoptimalizálás hírmorzsák #5 része, ami egy szubjektív gyorsjelentés a SEO világából. A mai keresőoptimalizálás hírmorzsák témái: titkos algoritmus frissítés, Google My Business bug – és a

Szólj hozzá TE is!