Tegnap futottam bele egy SEO audit során olyan sztoriba, ahol egy évi 1.000.000.000 + bevételű cég új weboldala „érthetetlen módon” rosszul szerepelt. A webes ügynökség pár hónappal ezelőtt adta át nekik a projektet: szép új logó és szép új weboldal – mint teljeskörű online marketing megoldás.
Ennek ellenére a cég online marketingje nullával egyenértékű megtérüléssel fut.
Hogy lehet ez?
Szép új logó és szép új weboldal, mint teljeskörű online marketing megoldás
Egy tehetséges ember a nulláról felépített egy komolyan prosperáló céget. Innen a milliárdos bevétel. Big respect.
Pár éve volt már céges weboldaluk, ami jól elvolt magában, nem kért enni. Mivel a vevőszerzés nem online központú a cégnél, ezért teljesen mindegy volt, hogy milyen a céges weboldal.
Aztán egy leleményes webes ügynökség meglátta a lehetőséget és megkereste a céget azzal, hogy nálunk van a komplett online marketing megoldás, amivel vevőket lehet szerezni az internetről.
A megrendelő belevágott: megvette a teljeskörűnek ígért megoldást.
Mit kapott a pénzéért?
Új logót, új színeket, új weboldalt.
A weboldal elkészült és tényleg ott vannak rajta az új színek és az új logó. A megrendelő fizette az egész cirkuszt: logó tervezés, webdesign, sitebuild – vagyis a teljeskörűnek ígért online marketing színházat.
Aztán, amikor semmi eredmény nem mutatkozott, akkor az ügynökség megdumálta a megrendelőt, hogy kell nekik sok-sok Google Ads hirdetés…
A megrendelő most pedig azt kérdezi tőlem, hogy ha mindent megtett, akkor miért nem jönnek az eredmények?
Például miért nem jönnek ajánlatkérések a weboldalról?
Nem a keresőoptimalizálás a probléma…
A probléma adott, nézzük meg, mi a helyzet!
Nem kellett sokáig kutatni. Az új és drága weboldal NEM reszponzív: mobilon is tök ugyanaz jelenik meg, mint desktopon – nagyszerű munka: korszerű, modern. Nem a keresőoptimalizálás lesz a legfőbb probléma, lesz itt még más is…
View page source.
Ez nem is weboldal, inkább egy technokol rapiddal összetaknyolt, szúrós fogpiszkáló-halmaz.
- Nincs SSL : minden konkurensnek van SSL tanúsítványa, tehát ez máris egy SEO ólomgipsz
- Nem reszponzív az oldal : mobilon szétcsúszik minden és persze olvashatatlan a szöveg. Google Analytics nélkül is sejthető, hogy a mobilos visszafordulási arány nem kifejezetten alacsony
- Nincs elfogadható részletességű adatkezelési tájékoztató: ez már komoly kockázat, nem csak apró figyelmetlenség
- A cookie használatról szóló popup mobilon kitakarja az egész kijelzőt : pont az ilyen, teljes képernyőt kitakaró popup megoldásokat szokta a Google hátrasorolással jutalmazni.
- Időzített GDPR-bomba az adatkezelés : az árbevétel alapú adatvédelmi bírság egy milliárdos bevételű cégnél több tízmillió forint lehet!
- A leadgyűjtő form iszonyatosan hosszú – és persze olvashatatlan mobilon: szerintem még soha senki nem töltötte ki… A poén kedvéért kitöltöttem a form-ot. Semmiféle visszajelzés nem érkezett – sem a beküldés sikerességéről, sem másról. Lehet, hogy senki nem kezeli a bejövő leadeket. Esetleg senki nem tud róla a cégben, hogy ez lenne a feladata.
- A tartalom/kód arány problémás: lehet, hogy ez SEO szemszögből nem kiemelten fontos, de a kis vékonyka tartalom mellett sikerült több, mint 12MB-osra felhízlalni az oldalt. Mindjárt kiderül, hogyan…
- Az oldal betöltődési ideje egy örökkévalóság: mindent ilyen-olyan Drupal modulokkal oldottak meg, ezért például CSS fájlból 33db-ot kell betöltenie a gyanútlan látogatónak. Mondjuk a főoldalon lévő 8MB-os gif animáció sem segíti a weboldal betöltődés sebességének alacsonyan tartását…
- A copyright info 2017-es dátummal szerepel a láblécben: még jó, hogy új a weboldal.
…és itt már éreztem, hogy nem SEO szolgáltatásra van szüksége az ügyfélnek, hanem csodaszarvasra. Vagy varázslóra.
Nem az a probléma, hogy rossz ízű kaviárt szolgáltak fel az étteremben. Az a probléma, hogy léket kapott a hajó…
NE maradj le az új cikkekről!
Add meg az email címed és az elsők között fogsz értesítést kapni az új cikkekről!
A teljeskörű online marketing itt van…
A megrendelő azt gondolja, ott van a fő probléma, hogy a konkurensek előjönnek a Google találatok között, mi meg nem. Egyáltalán nem ez a probléma. Ez már a következmény.
Biztosan szép prezentációt és meggyőző érveket kaptak a webes ügynökségtől, így könnyű volt beleszeretni a gondolatba, hogy a teljes körű online marketing itt van, mindössze egy proforma számla távolságra.
Ezért aztán sok pénzért elkészült az új logó és az új weboldal. A probléma az, hogy a kifizetett termék teljesen alkalmatlan arra, hogy az ígért eredményt produkálja.
Mit lehet olyankor mondani egy – nem kicsit csalódott – megrendelőnek, ha már a nulladik lépésnél látszik, hogy kár továbbmenni az elemzéssel, mert mindenhol csak további csontvázak esnének ki a szekrényből?
„Hogy fordulhat elő ez most, amikor új logó van – és itt van ez a drága weboldal…”
Új logó helyett lehetett volna …
Ez a projekt jól ki lett hegyezve a látványra. Látványos és haszontalan gif animáció, szép színes kis izgő-mozgó izék – és persze az új logó. Mindezt a nem reszponzív, csigatempóban betöltődő weboldalon tálalva.
Korábban már részletesen írtam arról, hogyan jutottunk el oda, hogy 2015 óta már nem extra a reszponzív weboldal, hanem alapkő.
Most azt kell mondanom a csalódott megrendelőnek, hogy kicsit sem volt szerencséjük. Duplán nincs szerencséjük…
Egyrészt az új weboldal nem ér egy forintot sem. Másrészt a konkurensek fényévekkel előbbre tartanak online marketingben. Egy olyan piacon, ahol a konkurensek is bukdácsolnak, ott talán fel sem tűnt volna, hogy valami nincs rendben a weboldal körül. Itt is csak az tűnt fel, hogy folyamatosan viszi a pénzt valami, aminek egyáltalán semmi eredménye nincs.
Itt nem áll fenn az a helyzet, hogy a konkurensek bukdácsolnánk az online marketing tervezéssel és megvalósítással. A konkurensekről most – egy óra alatt – már annyit tudok, hogy képben vannak. Úgy tűnik, hogy olyan dolgokkal foglalkoznak, amikről az online marketingben csalódott cégtulajdonos még sosem hallott.
Például olyan dolgokkal, hogy
- reszponzív weboldal legyen
- legyen GDPR kompatibilis az adatkezelés
- legyenek kiválasztva kulcsszavak, amire tudnak optimalizálni
- legyen tartalom marketing stratégia + megvalósítás
- legyen SEO stratégia + megvalósítás
- nem várják az érdeklődőktől, hogy kitöltsenek egy 25 kérdéses adatlapot
Nem tudom, hogy a megrendelő fel van-e készülve a válaszra. A válaszra, amire nem számított. Arra, hogy ez így biztosan nem fog működni.
Arra, hogy sok pénz elköltése után nem jutottak sehova. Arra, hogy a probléma nem oldható meg azonnal és/vagy olcsón.
Mert ugyebár a megoldás ne legyen drága, mert már eddig is sokat költöttek erre az online marketing cirkuszra…
Érzem, hogy az elvárás most nem kevesebb, minthogy kapjam elő a varázspálcát, mondjam a varázsigét, amitől a fogpiszkahalmaz egyszerre égbe törő rakétává alakul, másnapra megugrik a látogatottság – és pezsgő hull az égből…
Majd a hirdetések beindítják az online marketing gépezetet…
Kiderült, hogy a cég marketingese azt a gondolatot vásárolta meg a webes ügynökségnél, hogy az új logó és az új weboldal maga az online marketing.
Beleszerettek a gondolatba, megvették, hátradőltek.
Hátradőltek, telt-múlt az idő – és nem jöttek az eredmények. A webes ügynökség szerint természetes, hogy várni kell az eredményekre. Ha sietnek lehet venni hirdetéseket és akkor minden rendben lesz.
A marketinges sejtette, hogy baj van, ezért azt mondta, hogy oké, vegyünk hirdetéseket, mert kell az eredmény. Most is öntik a pénzt a hirdetésekbe, hogy legyen valami kézzelfogható eredménye annak, hogy az új weboldal egyáltalán létezik: így legalább brandelt keresésre felbukkan az oldal a fizetett találatok között.
Sem a Google Ads, sem más kattintás alapú (PPC) hirdetési rendszer nem tud csodát tenni azzal, hogy forgalmat terel egy használhatatlan weboldalra. A világ összes pénzét el lehet égetni mindenféle eredmény nélkül – akár Google Ads, akár Facebook hirdetésekkel – ha egy lead gyűjtésre alkalmatlan weboldalra irányítjuk a forgalmat.
Miért nem működik az online marketing nálunk?
A cégtulajdonos fizette az egész cirkuszt, ezért őt ennyi idő után már foglalkoztatja az a kérdés, hogy mégis hol van az eredmény. Az ügynökség azóta nem szeret kommunikálni a megrendelővel, mert a beígért eredményeket nem tudják produkálni. Eszük ágában sincs…
Pontosan tudják, hogy nem lesz eredmény. Már akkor is tudták, amikor felfestették a fényes jövőt, ahol az online marketing már az értékesítés szárnysegédje volt és egymás után érkeztek a megkeresések a weboldalról.
Mivel a webes ügynökség már nem tud semmit mondani, ezért a csalódott cégtulajdonos keresett valakit, aki megmondja, hogy mi folyik itt: miért nem működik a megvásárolt teljeskörű online marketing megoldás.
Az a szörnyű, hogy van egy marketinges a cégnél, aki ezt az egészet asszisztálta és fogalma sem volt arról, hogy mi történik. Valószínűleg arról sincs fogalma, hogy mi a válasz a cégtulajdonos – jogos – kérdésére, hogy miért nincs semmiféle megtérülése az online marketingre elköltött összegeknek?
A válasz az, hogy a teljeskörű online marketing biztosan nincs megoldva azzal, hogy van új logó.
A válasz az, hogy az új weboldal már az átadás pillanatában is elavult és haszontalan volt.
A válasz az, hogy a cég marketingese nem marketinges. Csak valaki, akit felvettek erre az állásra, mert azt állította magáról, hogy marketinges. Részéről annyi volt a teljesítmény, hogy megkötötte a szerződést a webes ügynökséggel – mert ettől azt remélte, hogy egyszer és mindenkorra letudhatja az online marketinget a cégnél.
Ahol pedig csak le akarják tudni az online jelenlétet, ott könnyen előfordulhat, hogy az online marketing kiszervezése úgy valósul meg, hogy aranyfóliával futtatott szemetet vesznek – arany áron.
Az online marketing nem varázspálca. Ahol a cég online marketing nélkül is annyi pénzt hoz, ami a tulajdonos számára megfelelő, ott általában nem sok trigger van, ami az eredményes online marketing irányába tolná a céget.
Miért, mennyibe kerülne a teljeskörű online marketing?
Ha az online marketingért felelős személyt egyáltalán nem érdekli ez a terület, akkor baj van. Ha marketinges csak le akarja tudni az online marketinget, akkor nehéz lesz eredményeket felmutatni. Miért?
- Mert nem lehet kiszervezni a modern marketing iránti érdeklődést.
- Mert nem lehet kiszervezni a tanulás iránti lelkesedést.
- Mert nincs varázspálca egyik online marketing kivitelező kezében sem.
- Mert nem könnyű egy rossz iránylattal futó hajót megfordítani.
Akkor hogy működik ez az egész online marketing?
Sok tanulás, sok munka – utána jön az eredmény.
Ez van. Erre lehet számítani.
És nem lesz olcsó.
Mert a sok tanulás árán megszerzett tudás és a sok munka alatt megszerzett tapasztalat kombinációja nem mutat abba az irányba, hogy olcsó a szolgáltatás.
Megrendelőként akkor van esélyed arra, hogy nem vernek át csúnyán, ha legalább alapszinten képben vagy arról, hogy mi újság van abban a témában, ahol megjelensz megrendelőként.
Iratkozz fel a blog bejegyzés értesítőnkre és pár cikk elolvasása után már képben leszel.
NE maradj le az új cikkekről!
Add meg az email címed és az elsők között fogsz értesítést kapni az új cikkekről!
Nem mindenki maketinges, aki annak látszik
Tényleg nehéz elhinni, hogy ezt az egész teljeskörű online marketing – ámokfutást egy marketinges asszisztálása mellett sikerült véghezvinnie a webes ügynökségnek. El tudták adni az arannyal futtatott szemetet – aranyárban.
A cégnél van marketinges, aki elméletileg képben van azzal kapcsolatban, hogy mi újság van online marketing témában. Elméletileg.
Gondolom az önéletrajzába elfelejtette beírni, hogyő még fejben még ott tart, hogy azért kell céges weboldal, hogy legyen mit ráírni a névjegykártyára…
Örök vita, hogy a tévében azért tálalnak fel alacsony színvonalú műsorokat, mert erre van igény a nézőktől és ezt az igényt kell kiszolgálni – vagy azért alacsony az emberek kultuális igényszintje, mert a tévében moslékkal etetik őket.