A marketingpunk évértékelő 2020 most arra vállalkozik, hogy teljesen szubjektíven kiemeljen néhány trendet az elmúlt évből és ezek nyomán megvilágítson összefüggéseket.
Marketingpunk évértékelő 2020: koronavírus, alkalmazkodás, kreatív megoldások
Az elmúlt év egyértelműen a gyors alkalmazkodás próbája volt. Jöttek jó nagy pofonok és lehetőségünk volt jól / rosszul reagálni ezekre.
Marketingesként, SEO szakértőként azt mondom, hogy izgalmas év volt, amelyben nagy pofáraesésekben sem volt hiány.
A koronavírus hullámai
A COVID-19 olyan mértékű felfordulást hozott, amihez hasonlót én még nem láttam. Az utolsó nagy gazdasági válság, a 2008-as subprime válság valahogy kezelhetőbbnek tűnt ahhoz képest, ami most zajlik. A COVID nem gazdasági eredetű. Az érintett ágazatok gazdasági összeomlása csak következmény.
A koronavírus nyomán kialakult válságnak egészen máshol vannak a gyökerei, mint az utolsó nagy válságnak. 2008 szeptemberében a Lehman Brothers összeomlása indított el egy hatalmas hullámot, ami brutálisan erősnek hitt cégek sebezhetőségére világított rá.
A koronavírus villámgyors elterjedése egyrészt az egészségügyi rendszerek sebezhetőségére világított rá, másrészt arra, hogy milyen jó dolgunk volt előtte…
A két válságnak vannak közös vonásai: eltűntek a vevők széles rétegei.
Akkor is a gyors alkalmazkodás képességét kellett bevetnünk és most is. Valahogy mégis más ez a szituáció, mert a koronavírus nem csak az üzleti életet és az egészségügyi ellátórendszereket csapta arcon. Ez egyfajta kulturális sokk is volt. Valljuk be: eltelt néhány hónap, mire észrevettük, hogy leoltották a villanyt…
Megtudtunk néhány fontos dolgot magunkról:
- Nem az arany a legnagyobb kincs, hanem a wc-papír
- Bárkiből lehet pék
- Újra megismertük a „hiánycikk” fogalmát
- Tényeg így nézek ki webkamerán keresztül?
A gyors alkalmazkodás próbája
A marketingpunk évértékelő 2020 edition első pontja természetesen a koronavírus, mert enélkül nem lenne teljes a visszatekintés. Láttuk, hogy a szállodaipar, az egész vendéglátóipar és a repülés hatalmas pofont kapott az egész világon. Bizniszek tömegei álltak bele a földbe napok, hetek alatt.
Akik gyorsan magukhoz tértek a sokkból (és volt lehetőségük erre) azok átálltak házhozszállításra és sosem próbált, kreatív megoldásokkal igyekeztek talpon maradni. Megismerkedhettünk az online borkóstolás és az online csapatépítés intézményével.
Megtudtuk, hogy a dolgozószobánk webkamerán keresztül szemétdombnak néz ki…
Ez a covid-szituáció az egész évet átformálta és ezzel együtt az egész jövőt is. Meg kellett tanulnunk, hogy nincs kiszámíthatóság és csak akkor maradunk talpon, ha gyorsan alkalmazkodunk.
Ideje újraolvasni Charles Darwin nagy hatású művét, a Fajok eredetét. Elsősorban a negyedik fejezetet és főként a “Kihalás a természetes kiválasztás következtében” részt.
Darwin közel 10 évig dolgozott ezen a művén. Elhúzódó gyomorbetegségben szenvedett és attól tartott, hogy hamarabb meghal, minthogy kiadhatná a könyvet.
Nagy rakás pénzt tett félre arra a célra, hogy halála esetén is publikálják a könyvet.
- Ilyen, amikor valaki teljesen biztos abban, hogy a világnak szüksége van arra a könyvre, amit ír
- Ilyen, amikor valaki azért ír könyvet, hogy a világ jobb hely legyen
Teljesen ellentétes azzal, amikor azért ír valaki egy könyvra hasonlító valamit, hogy megtöltsön egy feketeöves zabhegyező konferenciát.
Not provided: az adatokhoz való hozzáférés fokozatos korlátozása
Az adat vagyon. Ez egyre inkább világossá kell váljon mindenkinek, aki pénzt akar keresni az online vilgban. Vagy bárhol…
Néhány éve már jól kivehető egy kellemetlen tendencia: a Google egyre kevesebb adatot mutat meg nekünk a saját eszközeiben.
A Google Trends indulásakor még konkrét keresési mennyiségeket láthattunk, aztán ezek eltűntek és megjöttek helyette a relatív, százalékos adatok. A Search Console és a Google Analytics felületén is egyre kevesebb adat érhető el és egyre több a “not provided”…
Már írtam itt a zero-klikk keresések térnyeréséről. Nagyvonalakban arról van szó, hogy a Google az éj leple alatt felveszi a monopol sapkát és az ezzel járó piacellenes mentalitást.
Valahol érthető, ami történik, csak nehéz jó képet vágni hozzá…
A világ legnagyobb adattömegén üldögélő vállalat nem fogja a legnagyobb versenyelőnyét ingyen szétosztani. Az adat egyre nagyobb érték.
Az egyéni vállalkozóktól kezdve a nagyvállalatokig mindenkinek észbe kell kapnia. Akinek nem esik le időben a húsz fillér, csúfos versenyhátrányban fogja találni magát. Nem 5-10 év múlva, hanem pillanatokon belül.
Adat alapú döntések, adat alapú marketing – ez nem science fiction többé.
Ez a mindennapi valóság.
2020 a keresőoptimalizálás frontján
A marketingpunk évértékelő 2020 edition természetesen érinti a Google algoritmus frissítéseit is. Te is tudod, én is tuodm, hogy a Google nagyon hamar egyértelművé tette, hogy a keresőoptimalizálás ipart rendszeres algoritmus frissítésekkel fogja kézben tartani. 2003-ban lecsapott a Florida Update, ami rengeteg céget romba döntött. Az egylábú vevőszerző székek felborultak. Ez volt az első nagy Google algoritmus frissítés, amit szép sorban követett a többi.
Az elmúlt években nagyjából az a gyakorlat alakult ki, hogy 3-4 nagyobb, széleskörű algoritmus frissítést kapunk az arcunkba. 2020 januárban és májusban voltak fontos Google algoritmus frissítések, amelyek fejfájást tudtak okzni a webmestereknek és SEO szakértőknek. A Kiemelt Találatokat (Featured Snippet) érintő változások további felfordulást okoztak a találati listákon.
Az év első felében tehát lefutott két nagy update – így nagyjából szeptemberre vártunk egy új bejelentést. Ez viszont a Google indexelési problémái miatt ez nem érkezett meg.
John Mueller többször is célzott arra, hogy 2020-ban már nem várható nagy algoritmus frissítés. Aztán jött a Mikulás és vele együtt a 2020 decemberi Google algoritmus frissítés.
Ez is egy olyan lépés volt, amire senki sem számított. Két hullámban támadott ez az algoritmus frissítés – és a jelek szerint most is a gyenge tartalommal bíró oldalak szenvedtek el visszaesést. Akik jól dolgoztak, egészen komoly látogatottság növekedést könyvelhettek el.
Ebből már látszik, hogy a SEO szakértők számára is küzdelmes volt ez az év. Emelett a covid-helyzet sok ügyfélből kihozta a szerződések felmondásának szándékát – ami azért méretes pofonként tud hatni. Gyors alkalmazkodás a gyors pofonokhoz – erre van szüksége mindenkinek, aki keresőoptimalizálásra vagy bármiféle bizniszre adja a fejét.
Tech-óriások megregulázásának kísérletei
A Google világszinten 90% feletti piaci részesedése olyan szituáció, amihez hasonló ritkán fordul elő a gazdasági történelemben. John D. Rockefeller birodalma, a Standard Oil tudott hasonló piaci pozíciót kiharcolni.
A Standard Oil vállalat története 1911-ben ért a végéhez, amikor az amerikai hatóságok illegális monópoliumnak ítélték és elrendelték a vállalat feldarabolását.
Lehet, hogy hasonló sorsra jutnak a gigantikus tech cégek egyike-másika?
December elején a Facebook birodalom potenciális feldarabolásáról lehetett olvasni. Az amerikai Szövetségi Kereskedelmi Bizottság (FTC) egy igen komoly pert akasztott Mark Zuckerberg nyakába. A per azt célozza, hogy gátat szabjanak a gigantikus méretűre hízott vállalatok monopolizációs törekvéseinek.
A Facebook egyszerű versenystratégiát alkalmaz: a versenytársakat felvásárolom vagy kinyírom.
Ez a stratégia egyáltalán nem újdonság. Az újdonság az, hogy ezzel hová lehet eljutni. Nagyjából oda, hogy ha regisztrálsz a platformra, akkor az ott keletkező adataiddal a Skynet megerősödését támogatod.
Meggyőződésem, hogy a Google sem fogja megúszni ezeket a pereket és hamarosan – talán már 2021-ben – hasonló helyzetben fogja találni magát.
Sundar Pichai nem véletlenül kapott közel egymilliárd dollár értékben Alphabet részvény opciót az elmúlt években. Nem véletlenül az egyik legjobban fizetett CEO a világon.
Nagyon kemény harcokra számíthat jövőre a vállalat, amit vezet.
Mit hoz nekünk 2021?
A marketingpunk évértékelő 2020 nem lenne teljes, ha nem tartalmazna jóslást a következő évre: azt gondolom, hogy jövőre – ugyanúgy mint idén – az alkalmazkodás és a trendek korai felismerése lesz az egyik kulcsfontosságú előny a bizniszben.
Folytatódik fog az adatok felértékelődésének trendje. Ez magával hozza azt is, hogy a Google egyre kevesebb adatot fog megmutatni mind a Search Console, mind a Google Analytics felületén. Ez magával hozhatja az adatfelfedezésre alapuló szolgáltatások havidíjainak emelkedését is. Ha kell adat, fizess – ilyen egyszerű a képlet.
A gyors alkalmazkodás képességének tesztje lesz a 2021-es év (is)
Aki magáév teszi Darwin alapvetéseit és tartja annyira fontosnak a túlélést, hogy gyorsan alkalmazkodjon, az a nyertes oldalon fog ébredni.
Akik luxusnak tartják a változtatást vagy jobban hisznek a hagyományőrző marketingben, azoknak 2021 végén már nem lesz semmi a kezükben.
Én szóltam.
Hamarosan itt a boldog Újév!
Ez volt a marketingpunk évértékelő 2020 edition.
Néhány nap és itt van 2021 és megkapjuk az újabb kihívásokat, amelyekre jól / rosszul fogunk reagálni.
Kívánom neked, hogy a 2021-es év még több eredményt hozzon, mint 2020!