A ZERO-KLIKK keresések évről évre nagyobb teret hódítanak a Google univerzumban. Ezt egy olyan SEO-trend, amit nem lehet figyelmen kívül hagyni. A mai cikkben tehát lerántjuk a leplet egy olyan szereplőről, akire a legtöbb cég barátként gondol – pedig konkurensként (is) kellene.
A legnagyobb SEO-versenytársad camouflage ruhát öltött?
A ZERO-KLIKK keresések témája ma még fehér folt a hazai KKV szektor cégvezetői számára – de sokszor a KKV-marketingesek számára is. Ezta fehér foltot fogjuk ma felszámolni. Garantálom, hogy a cikk elovlasása után már egész másképp fogsz arra gondolni, hogy „a Google a barátod”.
Amikor ügyfelekkel beszélgetek és a keresőoptimalizálás a téma, akkor azt látom, hogy van egyfajta mintázat az ügyfelek gondolkodásában. A legtöbb cégvezető – aki kapcsolatban van a digitális marketinggel és a keresőoptimalizálással – elég jól tisztában van az iparági konkurensekkel és azok helyezéseivel.
A legtöbb cégvezető jól tudja, hogy
• melyik konkurens van az első helyeken a keresőben
• mely konkurensek szoktak megjelenni az első tíz találat között
• az iparágukban kik foglalkoznak digitális marketinggel
Hozzád hasonlóan jól látják a digitális marketing versenyhelyzetet, az iparági viszonyokat – mégsem veszik észre az egyik legnagyobb konkurensüket. Nekik egy igazi „derült égből villámcsapás” lesz a zero-klikk keresések témája…
Hogyan fordulhat ez elő?
Nagyon egyszerű: az iparágban gondolkodás (is) felépít egyfajta információs buborékot, ami hatással van a gondolkodásra. Emiatt a buborék-hatás miatt láthatatlan maradhat akár a legnagyobb SEO-konkurens (is). Érdekes módon, ez nemcsak az kisebb cégekre jellemző, ahol a tulajdonos békeidőben is egész nap a tűzoltással van elfoglalva. Erősebb kis- és középvállalatoknál is előfordul, hogy nem veszik észre a legnagyobb SEO-konkurensüket.
Miért?
Mert az egyik legnagyobb konkurens nem a saját iparágukban van.
Ez rád is igaz lehet: a legnagyobb SEO-konkurensed nem az a cég, akire elsőként gondolsz. Nem az a cég, akinek az weboldala pár hellyel előtted jelenik meg a Google keresőjében. Nem az a cég, akinek a weboldala azért van előtted, mert ők rendszeresen publikálnak blog cikkeket.
Akkor ki az?
Maga a Google.
A Google a barátod…
A Google keresőjére sokan ma is úgy tekintenek, mint az ígéret földjére, a lehetőségek korlátlan tárházára. Jó lenne megerősíteni ezt a vélekedést, de nem tehetem.
Ez már réges-rég nem egydimenziós kérdés. A Google egy kollégiumi szobából elindulva eljutott oda, hogy a webes keresők piacán – eddig – stabil monopóliuma van.
A Google piaci helyzete kísértetiesen hasonlít a John D. Rockefeller által létrehozott Standard Oil Trust helyzetéhez. Ez a cég -1880 körül – a világ olajfinomító-kapacitásának 90 százalékát birtokolta.
A webes keresőmotorok piacán a Google részesedése közel 92%
Hogyan jutottak el ide?
A választ egy gyors Google történelem adja meg. Ne ijedj meg, mert csak 5 mondat az egész.
1. A Google egy kiépült piacra lépett be 1998-ban.
2. A találatok rangsorolására sokkal jobb algoritmust dolgoztak ki, mint a versenytársak.
3. A korai befektetők jóvoltából lehetőségük volt arra, hogy a bevétel-központú nyomulás helyett felhasználó-központú építkezéssel haladjanak előre.
4. Az elégedett felhasználók között futótűzként terjedt a hír, hogy a beta verziós Google kereső sokkal-sokkal jobb, mint a piacon lévő nagy szereplők keresője.
5 A jobb találatok tömegével hozták az elégedett felhasználókat, ezért egy idő után már senki nem akart másik keresőt használni. Nem volt rá okuk.
Ez akár a „Hogyan építs legális monopóliumot?” receptje is lehetne?
Talán…
Nyilván nem ilyen egyszerű a képlet. Kismillió apró lépés együttes hatása vezette oda a Google vállalatot, hogy már legalább egy évtizede stabil monopóliuma van a webes keresőmotorok piacán.
Egy-egy jó helyezés aranyat ér a Google keresőjében
Ebből a monopol helyzetből nemcsak a Google, hanem más cégek is profitálni tudtak. Sok-sok cég építkezett abból, hogy a Google ingyenes keresőjében megjelent a weboldaluk. A Google találati listáján egy-egy jó helyezés aranyat ért – és ez ma is így van. Ha sikerül az első oldalon (az első tíz találati hely valamelyikén) megjelenned, azzal már elég stabil látogatottságot tudsz begyűjteni. Az első találat átkattintási aránya (CTR) 30% feletti – tehát nagyjából minden harmadik ember, akinek megjelenik az adott találat, rá fog kattintani és látogatóként fog megjelenni a weboldaladon.
Az egész keresőoptimalizálási iparág erre épül: a jó helyezések aranyat érnek, tehát megéri fizetni valakinek azért, hogy segítsen abban, hogy a cég weboldala elérje azt a bizonyos kincset érő pozíciót a találati listákon.
Itthon még edukálni kell a piacot a SEO piaci szerepéről és értékéről – miközben az Egyesült Államokban már 80 milliárd dollárra becsülik a keresőoptimalizálási piacot. Tudod: nagy pénz, nagy foci…
Hogyan tudsz profitálni a keresésből?
A Google keresője az elmúlt 22 évben rengeteg céget tett naggyá azzal, hogy releváns találatokat adott – és ad – vissza a látogatóknak. Az emberek éjjel-nappal keresnek. Terméket, szolgáltatást, információt.
Azok a cégek tudnak profitálni a felhasználói keresésekből, akik kattintást kapnak és konvertálni tudják a látogatók kattintásait.
Ennek a konverziós folyamatnak a nulladik pontja, hogy a keresésekből kattintásokat kapjon a céged weboldala. Ha van kattintás, akkor van lehetőség pénzt keresni – ilyen egyszerű. Ha a weboldalad be tudja küzdeni magát az első találati oldalra, akkor számítha arra, hogy lesz látogatottsága ezekre a keresőszavakra.
Ha van látogatottság, akkor már a weboldalon múlik az, hogy a látogató lepattan és bezárja az oldalt, vagy elvégez valamilyen konverziós műveletet vagy mikrokonverziót. Ha egyiket sem sikerül összehozni, akkor is van lehetőséged remarketing listát építeni a látogatókból, akiket később vásárlóvá konvertálhatsz egy jó ajánlattal.
Az egész konverziós folyamatnak a LÁTOGATÓ a null-pontja. Ha nincs látogató, nincs konverzió. Ha van látogató, akkor egy lehetőséget kapsz arra, hogy kezdj valamit vele…
A Google keresője már több mint tíz éve egyeduralkodó. Igazi webes aranyláz volt az elmúlt 10-15 évben: hatalmas mennyiségű keresés és tömeges vásárlási szándék volt jelen. Ez ma sincs másképp – de valami közben mégis megváltozott.
A webes aranyláz után itt van a ZERO-klikk keresések korszaka
A cégek ma is igyekeznek a saját weboldalukat előretolni a Google találati listáján, amivel természetesen bevételt akarnak szerezni. Eközben sokan nem veszik észre, hogy a webes aranyláz időszakának kezd bealkonyulni, a Google algoritmusai kezdenek „öntudatra ébredni”
Mire gondolok itt?
A Google olyan irányba fejlesztette a keresőjét, ahol a feltérképezett és eltárolt információmennyiség egyre kisebb mértékben hoz látogatottságot, forgalmat, kattintást a Google-univerzumon kívüli szereplők számára.
Rand Fishkin már 2019-ben publikálta azokat azt a kutatást, amiben meglepő statisztikákat ismertetnek. Ezek a statisztikák alátámasztják, hogy vízválasztóhoz érkezett a Google: a keresések több mint fele NEM KAP KATTINTÁST a Google keresőjéből.
Mit jelent ez a gyakorlatban?
A látogatók rákeresnek valamire és a Google saját maga „megválaszolja” az adott keresést – így az adott keresés nem kap egyetlen kattintást sem. Ha nincs kattintás, akkor a Google univerzumon kívüli szereplők (és weboldalaik) nem jutnak lehetőséghez – így a Google és az Alphabet holding a felhasználókat bent tartják a saját univerzumukban…
Itt az ideje megtanulni a ZERO-klikk keresések fogalmát: azok a keresések, amelyek nyomán egyetlen webes tartalom sem kap látogatottságot eredményező kattintást.
A webes aranykornak vége, tehát alkalmazkodni kell ehhez az új helyzethez. Eljutottunk oda, hogy csak a keresések FELE vehető számításba, mint látogatottságot eredményező felhasználói keresés.
Ez egy olyan digitális marketing trend, amit nem lehet figyelmen kívül hagyni.
Felvetődik a kérdés, hogy mennyire lehet problémás egy olyan piaci helyzet, ahol egy legális monopólium szolgálja ki a világ információéhségét…
…és az Amazon?
Az Amazon látogatói napi 190 millió keresést indítanak. Ez arra sem elég, hogy 2 (!) százalék piaci részesedést elérjen az Amazon a globális keresési piacon.
Ez kicsit talán megmagyarázza a zero-klikk keresések piaci hátterét. Ha erősebb verseny lenne a keresők piacán, akkor nem lenne lehetőség arra, hogy egy konkrét szereplő kerítést húzzon a felhasználók és a tartalomgyártók közé.
Összefoglalás
A Google keresője az 1998-as publikus start után eljutott oda, hogy már több mint egy évtizede egyeduralkodók a piacukon. Ez 90 százalékot is meghaladó piaci részesedést jelent. A Google rengeteg pénzt tud keresni ebből a piaci pozícióból – de hogyan tudsz Te profitálni a felhasználói keresésekből?
Úgy, hogy megjelensz a keresésekre visszaadott találati listákon.
…vagyis keresőoptimalizálással.
Ha a céged vevőket akar szerezni a webről, akkor látogatókra lesz szükséged. Ha nem akarsz minden egyes kattintást megvenni, akkor itt ugrik be képbe a keresőoptimalizálás, a SEO.
A keresőoptimalizálás segít neked abban, hogy megjelenhess a Google találatok között és stabil látogatottságot hozhass be a weboldaladra. Ez egy összetett, naponta változó tudáskombináció, amit cégvezetőként nem kell megtanulnod. Inkább szervezd ki és használd egy eszközként arra, hogy látogatókat és vásárlókat hozzon neked.
Erre azért is szükséged van, mert a Google olyan irányba ment el, ahol már a felhasználói keresések 50 százaléka NEM KAP KATTINTÁST.
Azok a keresések, amelyek nyomán egyetlen webes tartalom sem kap látogatottságot eredményező kattintást.
Ez egy fontos SEO-trend, amiről neked is tudnod kell. A dotkom-lufi régen kipukkant, most pedig alkalmazkodni kell a zero-klikk keresések által okozott felforduláshoz. Eljutottunk oda, hogy csak a keresések FELE vehető számításba, mint látogatottságot eredményező felhasználói keresés. Ma már nehéz jól szerepelni a keresőkben, ezért a logikus megoldás az, hogy kiszervezed a keresőoptimalizálás területét.
Itt vagyunk, ezzel foglalkozunk.
Ha szeretnél foglalkozni a weboldalad keresőoptimalizálásával, keress meg és elmondjuk, hogyan tudunk segíteni neked!
Megjegyzés: a keresési piacról szóló adatok forrásai a Statcounter.com, Hubspot.com, Sparktoro.com, 99firms.com