Linképítés alapok

A linképítés alapjai kerülnek terítékre ma. Fusd át a cikket és tudd meg, milyen linkekkel tudsz nyerni és milyen linkekkel lehet romba dönteni egy weboldal hitelességét!

Linképítés alapok

Sokan csak úgy tartják számon az oldalon kívüli optimalizálást, mint a linképítés. Ez egy elfogadható leegyszerűsítés, mert az egész a linképítés a gerince ennek a területnek.

Akkor elsőként határozzuk meg, hogy mi a linképítés!

Mi a linképítés?

Azok a tevékenységek, amelyeket azért végzünk, hogy egy weboldal (vagy más webes tartalom) bejövő hivatkozások (linkek) által hitelességet szerezzen.

Lényeges, hogy a linképítés olyan tevékenységeket takar, amelyeket nem a saját weboldalon végzünk. Az a lényeg, hogy külső weboldalakról szerzünk hivatkozásokat, amelyek által a mi weboldalunk hitelessége erősödhet.

A linképítés alapjai valahol itt kezdődnek: érteni kell, hogy ha csinálunk valamit egy külső weboldalon, akkor ez hogyan lesz hatással a mi weboldalunkra.

Linképítés célja

A keresőben elfoglalt pozíciókra ezerféle tényező van hatással. A keresőmotorok algoritmusai (és a Google algorimtusai) sem önmagában vizsgálják a weboldalt, hanem rendszerben. Éppen ezért fontos követelmény, hogy a weboldalunk ne csak a látogatók felé legyen informatív, hiteles vagy éppen szórakoztató, hanem más weboldalak számára is forrás legyen.

Ezt a hitelességet úgy lehet megteremteni, ha más weboldalakról hivatkozások (linkek) mutatnak a weboldalunkra. Emellett a közösségi média reakciók, megosztások is építhetik a hitelességet.

A linképítés célja, hogy a weboldal
hitelességét építse és ezzel befolyásolja a keresőben elfoglalt pozíciót. 

Az oldalon kívüli optimalizálás két fronton is hasznot hoz:

  1. A bejövő hivatkozások új látogatókat hoznak be a weboldalunkra
  2. A bejövő hivatkozások a weboldalunk hitelességét építik

A külső hivatkozásokat (bejövő linkeket) egyfajta szavazatként értelmezhetjük. A SEO-vadnyugat időszakában az oldalon kívüli keresőoptimalizálás azt jelentette, hogy linképítéssel szereztünk rengeteg bejövő linket a weboldalunkra. Bármilyet – csak sok legyen.

Rossz hír van: ennek vége.

A linképítés ma már nem csak a mennyiségről szól.

Bejövő linkek: nem mindegyik egyforma

A linképítés alapjai közül az egyik legfontosabb, hogy a bejövő hivatkozásoknál több tényezőt is figyelembe kell venni. Önmagában a bejövő linkek mennyisége már nem jelent biztos előnyt a rangsorolásnál. Sőt, könnyen előfordulhat olyan helyzet is, amikor sok bejövő linkkel rendelkezik egy weboldal, mégis megelőzi a találati listán egy olyan weboldal, amelyre sokkal kevesebb külső hivatkozás mutat.

  • Nem minden bejövő hivatkozás hasznos számunkra.
  • Nem minden bejövő hivatkozás értékes nekünk.
  • Nem minden bejövő hivatkozás nekünk.

Az elavult linképítési megoldások sokszor több kárt csinálnak, mint hasznot. Mire gondolok itt?

Linkfarmok, fórum hozzászólás linkek, privát blog-hálózatok, bannercsere.

Ezek a megoldások ma már a lejárt szavatosságú keresőoptimalizálás témájához tartoznak.  Miért?

Ennek megértéséhez ugorjunk vissza pár évet az időben – egészen 2012-ig, amikor is a Google  útjára bocsátott Google Pingvin algoritmus frissítést. Ennek komoly visszhangja volt, mert hatalmas felfordulást okozott a Google találati listáin.

Ez a széleskörű algoritmus frissítés azt csinálta, hogy azonosította és leértékelte a gyenge, spam linkeket. Ennek az lett a hatása, hogy a top pozíciókból kihullottak azok az oldalak, ahol ipari mennyiségben építettek spam-linkeket az oldalukra.  Amiről az előbb beszéltünk: linkfarmok, fórum hozzászólás linkek, rejtett linkek, stb.

Rendben, akkor ezek nem működnek – de mi az, ami működik?

A bejövő linkek minősége fontos szempont

2012 óta a bejövő linkek minősége is fontos szempont lett. Azóta is abba az irányba tart a Google algoritmusok fejlesztése, hogy önmagában a mennyiségi linképítéssel ne lehessen tartós eredményeket elérni.

A Google algoritmusok a mesterséges linképítésre utaló mintázatok egyre hatékonyabb azonosításával már meg tudják oldani azt, hogy az ilyen linkeket lepontozzák vagy simán nullázzák az értéküket.

Most tegyük tisztába, hogy mi az a három legfontosabb tényező, amit figyelembe kell venni, amikor meghatározzuk, hogy egy a weboldalunkra mutató link mennyire értékes számunkra:

  1. Relevancia: a hivatkozó weboldal témája mennyire kapcsolódik a mi témánkhoz?
  2. Hitelesség: mennyire hiteles, mennyire erős a hivatkozó weboldal?
  3. Sokszínűség: mennyire vonjuk magunkra a mesterséges linképítés gyanúját?

A természetes linkprofil témájáról már írtam korábban a blogon, érdemes elolvasni azt a cikket is.

Most viszont kanyarodjunk rá arra, hogy egyáltalán miért fontos a linképítés!

Miért fontos a linképítés?

Egyrészt azért fontos, mert bejövő linkek (hivatkozások) nélkül a keresőoptimalizálás egyre nehezebben tud eredményeket mutatni a Google találati listáin. Több esettanulmányban is látható volt az összefüggés a keresőben elfoglalt pozíciók és a bejövő linkek száma között: a több bejövő linkkel rendelkező weboldalak jobb pozícióban szerepeltek a Google találati listákon.

Az előbb már szóba került az, hogy önmagában a bejövő linkek mennyisége még nem jelent egyértelmű rangsorolási előnyt. Most pedig azt mondom, hogy összefüggés van a keresőben elfoglalt pozíciók és a bejövő linkek száma között? Igen.

A kutya ott van elásva, hogy a keresőoptimalizálás egyik alaptétele, hogy rendszerben kell értelmezni. Itt is ez a lényeg: kell mennyiség és kell minőség.

A weboldalak linkerejét sokáig a Google által megalkotott PageRank értékkel lehetett jellemezni. A PageRank 2016-tól N/A értékeket mutat, ezért néhány éve már a MOZ által megalkotott Domain Authority (DA) és Page Aurhority (PA) értékek szolgálnak támpontként.

Az a lényeg, hogy ma már nem érdemes pusztán a nagy számokra alapozni egy linképítési stratégiát. Ha nem hiszel nekem, megpróbálhatod azt is, hogy beregisztrálod az összes elérhető linkkatalógusba a weboldalad és teleszórod az összes ismert fórumot a kommentjeiddel. Nem valószínű, hogy ezzel eredményt fogsz tudni elérni…

A SEO többi területéhez hasonlóan itt is az a helyzet, hogy rendszerben kell látni a weboldalad.

A bejövő linkek mennyisége önmagában nem ad rangsorolási előnyt. Azt is látni kell, hogy a weboldalad bejövő hivatkozásai önmagukban nem jelentenek jót vagy rosszat. A Google találati lista többi szereplőjéhez képest kell jól szerepelned a bejövő linkek számával és minőségével. Önmagában a bejövő linkek száma nem annyira lényeges.

A bejövő linkek száma és minősége együtt alkot egy olyan rangsorolási tényezőt, ami mind a mai napig az egyik legfontosabb.

A tömeges linképítés veszélyessé vált

Az nem újdonság, hogy a Google rangsorolás konkrét módszereibe senki nem lát bele, ezért itt én sem vállalkozom arra, hogy konkrét receptet vagy képletet adjak. Amit világossá akarok tenni: linképítéskor ne csak a bejövő linkek mennyiségével foglalkozz, hanem a bejövő linkek minőségével is. A linképítésben a mennyiséget és minőséget már nem lehet elszakítani egymástól. Együtt kell legyenek, mint a borsó és a héja…

Nem biztos, hogy üldözni kell a tömeges linképítést. Ha olyan helyzet alakul ki, ahol a találati lista első oldalának többi szereplője nulla bejövő linkkel rendelkezik, akkor a te weboldalad jól szerepelhet akár egy-két bejövő hivatkozással is.

Az ellenkező véglet is előfordulhat. Ha a találati lista első oldalának többi szereplője mind nagyszámú bejövő linkkel rendelkezik, akkor neked is akkor van esélyed jó pozíciók megszerzésére, ha már a te oldaladra is nagyobb számú (és erősségű) bejövő hivatkozás mutat.

Ami nagyon fontos: a Google algoritmusok az összes bejövő linkedet értékelik és ebből fognak kalkulálni egy linkprofilt jellemző számot. Ez lesz igazán hatással arra, hogy a találati listán a többi szereplőhöz képest milyen pozíciókat tudsz elérni.

Linképítés alapjai: összefoglalás

2012 óta már nincs értelme azoknak a tömeges linképítési kampányoknak, amelyekkel gyenge minőségű linkeket szerzünk nagy mennyiségben.

A Google Pingvin algoritmus frissítés óta már figyelembe kell venni azt is, hogy a hivatkozó weboldal témája mennyire kapcsolódik a mi témánkhoz és milyen forrásból érkezik a link. Emellett már arra is oda kell figyelni, hogy ne vonjuk magunkra a mesterséges linképítés gyanúját.

Ez volt a linképítés alapjai, amiből megtudhattad, hogy milyen szempontokat kell figyelembe venned, ha tudni akarod, hogy egy-egy új bejövő link mennyire értékes a weboldalad számára.

Tetszett? OSZD MEG!
Facebook
Linkedin
Pinterest
EMAIL
PRiNT
Érdekel a téma?
Témakutatás alapozó

A témakutatás egy olyan területe a keresőoptimalizálásnak, amivel csak kevesen foglalkoznak, pedig mindenkinek kellene… Az első weboldal készítéses projektem tanulsága A Végtelen Ciklusaink című könyvemben leírtam, hogy nagyjából kilenc éves

Az indexelési kérelem funkció átmenetileg elérhetetlen

Az indexelési kérelem funkció gombja mostantól nem elérhető a Search Console felületen. Ezzel eltűnt az egyik hasznos SC funkció, ami nagyban segítette a keresőoptimalizálással foglalkozó szakértők és weboldal tulajdonosok életét.

Új Gmail logó érkezett

Megérkezett az új Gmail logó – ami nem csak egy öncélú logó reszelgetés, hanem sokkal több ennél. Eltűnt a piros szélű boríték és hangsúlyosabbá vált az M betű – de

A koronavírus keresési trendje 2020

A koronavírus keresési trendje megmutatja, hogy az első hullámnak mekkora hírértéke volt és ehhez képest a második hullámnak mennyire nem… A koronavírus keresőszó trendje Minden csoda három napig tart. Ez

Nagy Gábor
#marketingpunk
Jobb marketing, több vevő

Tarts velem az úton, ami egy jobb jövőbe vezet.
Ne görcsölj, inkább élvezd az utazást.
Jobban megéri, hidd el.

Kövess a közösségi médiában!