Google Maps algoritmus frissítés 2019

A múlt hét folyamán keresőoptimalizálási fórumokon sokan azt írták, hogy valami komoly dolog történik a helyi keresésekre visszaadott Google Maps találati listák körül. Sokak szerint a napokban egy Google Maps algoritmus frissítés szemtanúi vagyunk.

A szeptemberi algoritmus frissítés hullámai még el sem ültek, máris itt van egy újabb potenciális algoritmus frissítés. Ez nem a nyugodt víz, ahol közel a kikötő. Ez a nyílt víz, ahol bármikor jöhet egy hullám, ami megborítja a hajót.

Kik tudnak a legnagyobbat profitálni a Google térképes találatokból?

Mielőtt belemerülnénk abba, hogy milyen változások történnek a napokban, nézzük meg nagyon gyorsan, hogy egyáltalán kiket érinthet ez a valószínűsített Google Maps algoritmus frissítés.

Ezek a helyi vállalkozások, amelyek személyesen végeznek valamilyen tervékenységet. Ezek kétfélék lehetnek a Google My Business rendszerében:

  • hagyományos üzletek (Brick & Mortar)
  • szolgáltató vállalkozások (Service Area Business)

Brick & Mortar : a hagyományos üzletek meghatározása egyértelmű. Konkrét fizikai helyhez kötötten működő vállalkozás, ami helyben nyújt valamit a vevőknek. Fodrász, bankfiók, pékség, kávézó, játékbolt.

Ha akarsz valamit, oda kell menned.

FOM biznisz : Felhívod – Odamész – Megoldják.

Ezeknek a cégeknek kötelező feladat, hogy regisztráljanak maguknak Google Cégem fiókot.

Service Area Business: egy adott földrajzi területen szolgál ki ügyfeleket. Én ezeket limitált szolgáltatási területtel rendelkező vállalkozásoknak hívom: nem éri meg Szegedről elmenni Káposztásmegyerre, azért hogy felszereljenek egy polcot Mici néninek. Vízvezetékszerelő, villanyszerelő, takarító, költöztető – és persze ne maradjanak ki a duguláselhárítók.

Ezek olyan helyi vállalkozások, akik valamilyen fizikai jelenlétet követelő szolgáltatást nyújtanak, de nem helyhez kötötten.

Ha akarsz valamit, kijönnek.

FKM biznisz : Felhívod – Kijönnek – Megoldják

Ezeknek a cégeknek szintén kötelező feladat, hogy regisztráljanak maguknak Google Cégem fiókot.

Annyi az egész, hogy létre kell hozni a cég adatlapját és igazolni kell (postai levélben található kód begépelésével) hogy a cég valóban megtalálható a megadott címen.

A cég adatlapján lehet fényképeket feltölteni, bejegyzéseket írni – gyakorlatilag egy mini-webodalt lehet üzemeltetni. Ezek a Google Cégem oldalak – a weboldalakhoz hasonlóan – keresőoptimalizálhatók.

Hasonló a helyzet, mint a webhelyek keresőoptimalizálásánál: vannak akik manipulálással (kulcsszó halmozás, kamu értékelések) próbálnak előrejutni és vannak, akik értékes tartalmat adnak a látogatóknak. Nem lehet eleget beszélni arról, hogy ma már a természetes linkprofil is fontos szerephez jut, tehát a “régi iskola” (kamu linkek és kulcsszóhalmozás) már nem működik.

NE maradj le az új
#marketingpunk cikkekről!
Add meg az email címed és az elsők között fogsz értesítést kapni az új cikkekről!

Mit lehet kezdeni egy Google Cégem adatlappal?

Nagyon sokat! Például értékes (megoldásra éhes) látogatókat lehet behozni a céges weboldalra. De ami még fontosabb: megrendelőket lehet szerezni azonnal!

Semmi rafinált sales funnel vagy hasonló. Éppen az lenne a lényeg, hogy azokat érjük el, akiknek most azonnal szükségük van ránk.

Mici néninek eldugult a mosogatója, mert az unokája beletömte a lefolyóba a Stikeez FrissFejek gyűjteményét.
Mici néni beírja a keresőbe, hogy duguláselhárítás – és megkapja a térképes találatokat (is), ahonnan ki tudja mazsolázni néhány közeli vállalkozó elérhetőségét.
Felhív egyet-kettőt-hármat – és valaki megnyeri a munkát.

A helyi vállalkozások a Google Cégem lapjukon megjelölhetik a szolgáltatási területüket. Ez nagyon jó, mert ezzel tudják jelezni a vállalkozások, hogy melyik területre koncentrálják a szolgáltatásukat.

Ez nagy segítség a felhasználóknak is, potenciális ügyfeleknek is: ha Mici néni Káposztásmegyeren lakik, akkor nem kíváncsi a szegedi duguláselhárító cégek ajánlataira…

Ha még nem tetted meg, regisztráld a vállalkozásod a Google Cégem szolgáltatásba.

Milyen változások történtek a helyi vállalkozások rangsorolásában?

A helyi vállakozások keresőoptimalizálásával foglalkozó SEO fórumokon mostanában igencsak felpezsdült az élet. Egymást követték a furcsa – magyarázatra váró – visszesések a helyi keresésekre adott találati listákon.

Sokan visszaesést tapasztaltak a térképes találatok között, és néhányan előreléptek – rövid időn belül és látszólag ok nélkül. Tökéletes táptalaj egy kis találgatáshoz!

Volt, aki arról számolt be, hogy a vállalkozása eddig jól ment, mert viszonylag kiszámíthatóan jött a forgalma Google My Business forrásból – de most a felére visszaesett a látogatók száma.

Olyan eseteket is említettek SEO szakértők, hogy a Google Maps listában visszaesett egy adott helyi vállalkozás, de közben a cég weboldala az organikus találati listában feljebb araszolt.

Egy másik esetben a SEO szaki azt dobta be, hogy november elején az organikus találati listára csak egy Google Maps találat fért be, de november 10.-én már három helyi vállalkozás került listázásra.

Google Maps spam találatok is megerősödtek – látszólag ok nélkül.

Ekkora káoszban nehéz bármi értelmes következtetést levonni – de legalább próbáljuk meg és így talán kirajzolódik egy Google Maps algorimus frissítés körvonala.

Helyi vállalkozások maximum 20 szolgáltatási területet vehetnek fel

Szóba került az is, hogy 2019 november 7.-én a Google bejelentette, hogy maximum 20 szolgáltatási területet vehetnek fel a helyi vállalkozások.

Szolgáltatási területet város, megye vagy irányítószám alapján lehet meghatározni. Ebből 20db nem feltétlen kevés – tehát ez a korlátozás itthon nem jelent nagy érvágást. Az USA-ban azért egészen más nagyságrendekben gondolkodnak – és ugyebár hely bőven van az országban.

Több, mint 20 szolgáltatási területed van? Így jártál: gondold át újra az egészet és rendezd át a körzeteidet.

Még nem tudni, hogy ennek a (max.20) szigorításnak van-e köze a találati listák átrendeződéséhez. Lehet egyszerű véletlen, hogy pont a múlt héten látott napvilágot ez a hír.

Megfeleződött a helyi keresések hatóköre?

A találgatások során azt sikerült leszűrni, hogy olyan típusú algoritmus változás történhetett, ami meghúzta a nadrágszíjat a helyi kereséseknél.

Gyakorlatban: ha eddig 15 km sugarú körből lehetett rangsorolni egy helyi keresésre, akkor könnyen lehet, hogy ezután már csak 5km-es körzetből lehet rangsorolni ugyanarra a keresésre…

Olyan találatok estek vissza vagy tűntek el a találati listáról – látszólag ok nélkül – amelyek 1-2 héttel ezelőtt még jól szerepeltek.

De mi lehet ennek az oka?

Matthew Summers egy gyors elemzéssel kimutatta, hogy több ügyfélnél is megfeleződött a keresés hatóköre : októberben még körülbelül 10 mérföld sugarú körből tudtak rangsorolni, most pedig már csak 5 mérföld sugarú körből.

Sok olyan helyi vállalkozás kiesett a Google Maps találati listából, amelyek eddig listázásra kerültek. Matthew Summers egész meredek dolgokat is írt: volt olyan változás is, hogy eddig 60 mérföldnyi távolságból tudtak rangsorolni egy helyi keresésére, most pedig már csak 17 mérföldnyi távolságból lehet rangsorolni. Akik távolabb vannak, kiesnek a találati listából. Ez kemény…

Néhány gondolat-kísérlet a változásokkal kapcsolatban

Látogatószerzési céllal van fent a Google Térképen több ezer kamu helyi vállalkozás, amelyek nem létező vállalkozásokat takarnak. Normális esetben azt mondanánk ,hogy ezek a találatok majd kirostálódnak. Hát nem… mert most éppen az derült ki, hogy több esetben is előreléptek ilyen kamu találatok.

Nem mutatnak spam-szűrési jelleget a változások, mert sok kamu helyi vállalkozási találat is megerősödött. Ha ezek a kamu találatok előre tudtak lépni, akkor nem a spam-találatok kiszűrését célozza meg ez a változás.

A változás nem függ össze a Google Maps értékelésekkel. Többen azt gyanították, hogy a manipulált értékeléseket, esetleg a gyenge értékeléssel rendelkező helyi vállalkozásokat próbálja meg hátrasorolni ez a változás. Mivel gyenge értékelésű Google Maps találatok is előre tudtak lépni, így nem az értékelésekkel függ össze a változás.

Egyelőre úgy tűnik, hogy nem iparág-specifikus a változás, mert mindenféle iparágból érkeznek jelzések azzal kapcsolatban, hogy átrendeződött a Google Maps rangsor. Egészségügy, jog, autószerelők, költöztetők – így nem könnyű mintázatot felfedezni.

Mit tegyünk, ha érintett a lehetséges Google Maps algoritmus frissítés?

Mivel nincs hivatalos információ ezekről a változásokról, mindenképpen várni kell arra, hogy kiderüljön, mivel állunk szemben. Ha kijön hivatalos kommunikáció a változással kapcsolatban, akkor lehet megtenni a szükséges módosításokat.

Most az első és legfontosabb tanács, hogy bármi is történt, ne essünk pánikba. Ha elkezdünk össze-vissza kapálózni, azzal valószínűleg csak nagyobb bajba keverjük magunkat.

Hivatalosan a Google még nem kommentálta sem a változásokat, sem a valószínűsített Google Maps algoritmus frissítés tényét.

Ez valószínűleg hamarosan megtörténik és akkor lehet elemezni, hogy hol vannak a problémák és így már könnyebb lesz megtenni a szükséges módosításokat.

Tetszett? OSZD MEG!
Facebook
Linkedin
Pinterest
EMAIL
PRiNT
Érdekel a téma?
Ipari forradalom 4.0 : adatforrások lettünk

Az ipari forradalom komoly felfordulást okozott a XVII. századtól kezdve: ma Tisótzki István startup mentor gondolatébresztő vendégcikkben osztja meg velünk tapasztalatait azokról a változásokról, amelyek hatást gyakorolnak életünkre – akkor

A linképítés alapjai

A linképítés alapjai kerülnek terítékre ma. Fusd át a cikket és tudd meg, milyen linkekkel tudsz nyerni és milyen linkekkel lehet romba dönteni egy weboldal hitelességét! Linképítés alapok Sokan csak

Nagy Gábor
#marketingpunk
Jobb marketing, több vevő

Tarts velem az úton, ami egy jobb jövőbe vezet.
Ne görcsölj, inkább élvezd az utazást.
Jobban megéri, hidd el.

Kövess a közösségi médiában!