Tavaly nyáron a Medic update néven elhíresült Google algoritmus frissítés az orvosi szolgáltatás témájú weboldalak között vágott rendet. De vajon kik a pár héttel ezelőtt bejelentett 2019 szeptemberi algoritmus frissítés vesztesei?
Egy kis SERP gyorstalpaló
A Google rangsorolási algoritmusa – a kommunikáció szerint – alapvetően arra törekszik, hogy a találati lista (SERP) a felhasználók kérdéseire minél jobb, minél relevánsabb válaszokat adjon.
Minden keresés kérdés. A találati lista a válasz.
A kattintások száma, az oldalon töltött idő és ezer más adat elemzése után a Google algoritmusa eldönti, hogy az adott keresésre melyik weboldalak adnak jó választ, mely oldalal nyújtanak nagyszerű tartalmat és nagyszerű felhasználói élményt.
Az oldalak megjelenési sorrendjét a Google rangsorolási algoritmusa határozza meg. Így alakul ki a keresési találatokat tartalmazó lista (Search Engine Results Pages [SERP]).
A Google találati listájának első tíz találata közé bekerülni – főként népszerű vagy üzletileg értékes témákban – napról napra nehezebb. A verseny egyre élesebb, mert korlátozott helyekért verseng korlátlan számú versenyző.
Minden nap újabb weboldalak indulnak el, tehát egyre több szereplő versenyez a látogatók figyelméért (és kattintásaiért). Az értékes kulcsszavakra, kulcskifejezésekre az első három helyért száll versenybe a weboldalak tömege.
Miért?
Mert a kattintások nagyrészét a találati lista első oldalának első három weboldala begyűjti. Ott lehet megszerezni az organikus (nem fizetett) látogattságból kipréselhető kattintásokat.
A találati lista első oldala – az ígéret földje?
Ha a weboldalad a saját témájában értékes keresőszavakra, kereső kifejezésekre nem tud bejutni az első 10 találat közé, az annyit jelent, hogy kiszorulsz az első oldalas találatok közül.
Miért baj ez?
Azért, mert ha kiszorulsz az első tíz találatból, szinte egyenértékű azzal, hogy csak pénzért kaphatsz értékelhető mennyiségű látogatottságot a Google keresési univerzumban.
A találati listán szereplő webhelyek közül az 1-10. ‘helyezett’ begyűjti a kattintások 90%-át. A kattintások több, mint 40 százalékát az első találat zsebeli be – utána már óriási nagy szakadék van a kattintások számában…
A második találati oldalon, a 11-20. találatokon már alig van kattintás. Ez rossz hír : ha a témádba vágó kulcsszavakra második találati oldalon jelenik meg a weboldalad, akkor már csak egy tű vagy a szénakazalban.
NE maradj le az új cikkekről!
Add meg az email címed és az elsők között fogsz értesítést kapni az új cikkekről!
Hogyan motivál a Google?
A Google próbálja motiválni a weboldalak tulajdonosait, hogy értékes tartalmat állítsanak elő és szolgálják ki a látogatókat minél jobban. Vannak könnyen hozzáférhető irányelvek, leírások arról, hogyan lehet ezt megoldani.
De mi lesz azokkal, akik megpróbálják megkerülni az egészet és inkább ügyeskedéssel próbálnak előbbre jutni?
Őket is próbálja motiválni a Google. Elsősorban azzal, hogy a találati listában hátrasorolja őket, ha nem szolgálnak elég releváns tartalommal és/vagy tiltott keresőoptimalizálási eszközökkel próbálják javítani a rangsorolásukat.
Az ilyen ügyeskedéseket (is) hivatott kiszűrni az algoritmus frissítések sora. A frissítések nyomán a black hat SEO eszközökkel élő oldalak és a gyenge minőségű tartalmat kínáló weboldalak olyan visszaesést szenvednek el, hogy elveszítik látogatottságuk nagyrészét.
A Google valahogy így tereli a weboldal tulajdonosokat és webmestereket a felhasználók jobb kiszolgálása felé.
A 2019 szeptemberi algoritmus frissítés vesztesei
A világ folyamatosan változik, ezért a Google algoritmusa is folyamatosan változik. Csak a tavalyi évben a Google 3200 frissítést eszközölt saját keresési rendszerén – tehát minden napra 8.67 módosítás jutna. Ezt az adatot nyilván nem lehet így értelmezni, de az biztos, hogy a Google keresési platformján folyamatosan pörög a fejlesztés.
A nagyobb mértékű algoritmus frissítéseket a Google bejelenti, tehát lehet tudni mikor változik komolyabban a rangsorolás. Idén sem hanyagolták el a nagyobb mértékű (core) algoritmus frissítéseket. 2019 évben már a harmadik olyan közleményt adták ki, amelyben széleskörű, az alap-algoritmus módosítását jelentő frissítést jelentettek be.
A tapasztalat azt mutatja, hogy általában egy-egy nagyobb témakört, szektor érintenek (súlytanak?) ezek az alap-algoritmus frissítések.
2019. Szeptember 24.-én élesítették az utolsó nagyobb algoritmus frissítést, amely a (hagyományosan fantáziadús) September 2019 Core Update nevet kapta. Pár hét eltelt azóta és annyi már látszik, hogy melyik szektort érintették leginkább a frissítés hatásai.
Az aktuális, 2019 szeptemberi alap-algoritmus frissítés a személyes pénzügyek (YMYL – Your Money Your Life) témában vágott rendet.
Akik ebben a témában üzemeltetnek weboldalt, azoknak lehet pár álmatlan éjszakájuk mostanság. A pánikrohamot kapott webmesterek és szürkezónás SEO szakik ilyenkor ráöntik panaszaikat a Google közösségi média felületeire.
A Google arcai pedig csak ennyit szoktak válaszolni : nincs jobb módszer a rosszul teljesítő oldalak javítására, mint nagyszerű tartalmat kínálni a látogatóknak.
Egyéb választásunk nem lévén, fogadjuk meg a Google iránymutatását: akkor lehet jól szerepelni a Google keresőben, ha nagyszerű tartalmat és nagyszerű felhasználói élményt adsz a látogatóidnak.
Foglalkozz a mobilos látogatók igényeivel. Legyen a reszponzív weboldal az egyik fegyvered.