Belső linkek szerepe a keresőoptimalizálásban

A belső linkek szerepével sokan nincsenek tisztában. Amikor linképítésről beszélek ügyfeleknek, szinte kivétel nélkül mindenki arra gondol, hogy azok a bejövő linkek értékesek, amelyek más weboldalakról érkeznek.

Ez egy alapvető tévedés, ami sok vállalkozó és weboldal tulajdonos fejében élénken él. Ez nem maradhat így tovább: most azonnal rendbe tesszük az elhanyagolt belső linkek témakörét!

Mik azok a belső linkek?

A belső linkek azok a hivatkozások, amelyek egy adott domainen vannak elhelyezve és ugyanarra a domainre mutatnak. Azt is mondhatjuk, hogy a link forrása és célja ugyanazon a domainen van.

Nézzük egy példát:

Belső linkek lényege
Belső linkek lényege

Ne aggódj, most egyáltalán nem fogunk weboldalt programozni, tehát nem fogjuk beleásni magunkat a HTML programozás rejtelmeibe! Csak felülnézetből foglalkozunk a weboldal kóddal és csak olyan mélységben, hogy pontsan érthető legyen, egyáltalán mik azok a belső linkek és miért fontosak.

Ha esetleg jobban beásnád magad a HTML <a> tag lelkivilágába, akkor a W3C oldalán minden szükséges tudás rendelkezésedre áll ehhez.

Hogyan néznek ki a belső linkek?

A gyakorlatban így néz ki egy belső link HTML kódja:

<a href="https://weboldal.hu/">kattints ide</a>

Ez egy kódrészlet, amihez hasonló a te weboldaladon is található.

Most térjük rá a belső linkek lényegére: a hivatkozás forrás URL-je és a cél URL ugyanazon a domainen van.

  • Forrás URL: https://nagygabormarketing.hu/innen/
  • Cél URL: https://nagygabormarketing.hu/ide/

Gyakorlatban a dolog nagyon egyszerű: a forrás oldalon olvasol egy cikket és ott lekattintod a hivatkozást – és ezzel a kattintással átirányításra kerülsz a céloldalra.

Ha egy blogról beszélünk, akkor :

  • a forrás URL annak a blog cikknek az elérési útvonala, ahol a link el van helyezve
  • a cél URL az a blog cikk, amire a hivatkozás mutat

Ássunk kicsit mélyebbre és nézzük meg, milyen építőkockákból áll össze a belső linkek.

Belső linkek építőkockái

Vegyünk elő egy – belső link – példát:

<a href="https://nagygabormarketing.hu/seo-kulcsszavak/" title="Útmutató SEO kulcsszavak használatához">SEO kulcsszavak</a>

Ez nagyjából kínai?
Oké, akkor csupaszítsuk le ezt a sok információt!

Egyszerűsítés után így fest a hivatkozás:
<a href="" title="">horgonyszöveg</a>

Az <a>...</a> HTML tag annyit jelent, hogy egy hivatkozás következik, ami kattintás után átviszi a látogatót egy megadott URL címre. A nyitó <a> és záró </a> között adjuk meg, hogy a kattintható link hová mutasson és milyen extra információt adunk a linkhez. Ezzel a megoldással szöveges vagy képes hivatkozást lehet készíteni.

Az <a> tag legfontosabb része a href="" attribútum, ami meghatározza, hogy a link hová vezesse a látogatót. Most nem térünk ki arra, hogyan mi az abszolút és mi a relatív hivatkozás; a lényeg az, hogy a href="" meghatározza, mi legyen a cél URL.

A cél URL azt jelenti, hogy a kattintás után milyen URL címre navigáljuk a látogatót.

A title="" egy globális attribútum, amit sok HTML tag használ. Az a célja, hogy extra információt adjon meg a HTML tagról. Jelen esetben a hivatkozásról adhat extra információt.

A legtöbb webes böngésző úgy kezeli ezt, hogy ha a hivatkozás fölé visszük az egérmutatót, akkor a hivatkozás title="" részében rögzített szöveget a böngésző megjeleníti.

A mai állapot szerint ennek nincs szerepe a rangsorolásban, nem kötelező a használata. Ha a látogató számára segítséget jelent az extra információt a hivatkozással kapcsolatban, akkor lehet használni.

Belső link - title info
Belső link – title info

Elérkeztünk a horgonyszöveghez. A horgonyszöveg az a szöveg, amit a böngészőben kattintható szövegként látsz. A weboldal kódjában így fest: <a>HORGONYSZÖVEG</a>

Ez egy igen fontos SEO faktor, mert gyakorlatilag ezzel jelzed a keresőknek, hogy a hivatkozott oldalt milyen témában, milyen szavakkal hivatkozod.

Ha a horgonyszöveged „SEO kulcsszavak”, akkor a keresők arra következtethetnek, hogy a hivatkozás azért van ott, mert a céloldalon SEO kulcsszavakkal kapcsolatban lehet értékes tartalmat olvasni.

A példában szereplő hivatkozás így nézett ki:
<a href="https://nagygabormarketing.hu/seo-kulcsszavak" title="Útmutató SEO kulcsszavak használatához">SEO kulcsszavak</a>

Ez a hivatkozás ebben a formájában jól van felépítve, mert a horgonyszövegben az szerepel, hogy SEO kulcsszavak – és a hivatkozott tartalom pontosan erről a témáról szól.

A title="" részben megadott extra információ nem egyezik meg a horgonyszöveggel, hanem egy kibővített változata annak – tehát extra információt ad a hivatkozáshoz, így hasznos a látogatók számára.

Belső linkek - szétszerelve
Belső linkek – szétszerelve

Horgonyszövegek szerepe a keresőoptimalizálásban

A külső forrásból bejövő linkek esetében és a belső linkek esetében sem mindegy, hogy a horgonyszövegeid mit tartalmaznak. Ha a horgonyszövegeid nagyrésze – vagy szélsőséges esetben mindegyik – olyasmi, hogy „kattints ide”, akkor a Google algoritmusa úgy értelmezheti, hogy te a „kattints ide” témában szolgáltatsz olvasnivalót, ezért hivatkozol tartalmakra ezzel a horgonyszöveggel.

A fejlett szövegértelmező algoritmusok – főként a BERT algoritmus frissítés óta – már a magyar nyelvet is elég jól értik, ezért a belső linkek horgonyszövegeire egyre inkább figyelmet kell fordítani.

Itt fontos megjegyezni, hogy sokat változott a Google algoritmus a horgonyszövegek elemzésével kapcsolatban. Korábban bevett gyakorlat volt, hogy a linképítés során csak olyan (külső) hivatkozásokat gyűjtöttünk be, ahol a horgonyszöveg kulcsszavas.

Évekkel ezelőtt egész jó eredményeket lehetett elérni azzal, hogy egy weboldalra begyűjöttünk 10-20-100 kulcsszavas horgonyszöveges linket – de ez ma már erősen problémás lenne.

BERT, gépi tanulás, NLP: fejlett szövegértelmező algoritmusok

A Google olyan irányba fejlesztette az algoritmusait, ahol már a természetes linkprofilt részesíti előnyben. Ezt a természetes linkprofil-elvet úgy kell érteni, hogy ha 100%-ban kulcsszavas horgonyszövegekkel szerzünk bejövő linkeket, az gond. Azért, mert ez egyértlemű jele annak, hogy mesterségesen beavatkoztunk a linképülés organikus folyamatába.

Az egészséges és természetes linkprofil tartalmaz bejövő linkeket kulcsszavas horgonyszövegekkel – de emellett tartalmaznia kell bejövő linkeket nem kulcsszavas horgonyszövegekkel. Egyensúly, természetesség – ezt részesítik előnyben a Google algoritmusai.

A gyakorlat azt mutatja, hogy lehet linket építeni, de ma már sokkal óvatosaban kell eljárni, mint mondjuk 10 évvel ezelőtt. A Google Pingvin algoritmus frissítés után (2012.04.24.) minden megváltozott: a régebben jól teljesítő kulcsszavas linképítés könnyen vezethet algoritmus szintű büntetéshez vagy akár manuális büntetéshez.

A spam linkekkel és túloptimalizált horgonyszövegekkel operáló webhelyek tulajdonosai 2012 tavasza óta sokan szájukra vették Matt Cutts nevét, aki a Google webspam csapat vezetője volt a Pingvin Update idején – és nem feltétlenül pozitív jelzők társaságában.

A lényeg: a linkhálózatod akkor lesz egészséges, ha egyensúlyban tartod a hivatkozásokat. Ilyen horgonyszövegekkel ellátott hivatkozásokkal tudod egyensúlyban tartani a weboldalad linkprofilját:

  • Kulcsszó
  • Kulcsszó ragozott formái
  • Kulcs-kifejezés
  • LSI kulcsszavak
  • TF-IDF kulcsszavak
  • Nem kulcsszavak
  • Domain név
  • Márkanév
  • URL
  • Kép

Belső linkhálózat – feltérképezés – indexelés

A belső linkhálózat egy eléggé elhanyagolt terület. A jó hír ezzel kapcsolatban az, hogy belső linkekkel erős hálózatot építhetsz, ami a keresőkben előnyhöz juttathat. Sajnos az ellenkezője is igaz: ha elhanyagolod ezt a területet, akkor a konkurensek simán beelőzhetnek egy jobban felépített belső linkhálózattal.

A belső linkek alapvető fontosságúak abban, hogy a keresők fel tudják térképezni a weboldalad. A hivatkozás, a link jelenti a kapcsolatot az egyes oldalak között. Ha a belső linkekkel megfelelően össze vannak kapcsolva a tartalmaid, akkor a feltérképezés is sikeres lesz.

weboldal struktúra és belső linkek
weboldal struktúra és belső linkek

A főoldalról mutassanak linkek a fő témákat lefedő tartalmaidra. Egy blog esetén ezek lehetnek a kategória oldalak, webáruház esetében ezek lehetnek a fő termékkategória oldalak.

Amire oda kell figyelni: ne legyen túl mély a weboldalad link-sturtúrája. Érdemes úgy felépíteni a struktúrát, hogy négy szintnél több ne legyen – tehát a főoldalról maximum négy kattintással el lehessen érni bármelyik tartalmadat.

Ha ennél mélyebb link-struktúrával építkezel, akkor feltérképezési problémákkal szembesülhetsz, ami nagyban rontja az esélyeidet arra, hogy jól szerepelj a keresőkben.

Én azt szoktam tanácsolni, hogy egyfajta piramist kell építeni, ahol a csúcsról indulva kell építkezni:

  • a csúcson a főoldal
  • a főoldalhoz kapcsolódjanak a központi oldalak
  • a központi oldalakhoz kapcsolódjanak a téma oldalak
  • a téma-oldalakhoz kapcsolódjanak a támogató tartalmak

A kapcsolatot a hivatkozások biztosítják. A belső linkekkel lehet megmutatni a keresők feltérképező robojainak, hogy nem csak össze-vissza gyártod a tartalmakat, hanem van benne logika és struktúra.

A képen szereplő modell négy szintes, ami azt jelenti, hogy a főoldalról négy kattintással elérhető bármelyik tartalom – így a kereső botok számára és a Google botok számára is feltérképezhető oldalstruktúráról van szó. Nem kell ragaszkodni a négy szinthez, mert sok esetben három szintű weboldal struktúrával is le lehet fedni egy témát.

Összefoglalás

A weboldalak nagyrésze nem egyoldalas one-pager, hanem több oldalból áll. Az oldalak közötti kapcsolatot a belső linkekkel lehet megmutatni a keresők számára. Ez több szempontból is fontos. Egy jól felépített belső linkhálózatból

  • profitál a feltérképező bot
  • profitál a látogató
  • profitál a weboldal

Blogok, webáruházak, üzleti célú weboldalak mind profitálhatnak abból, ha a külső linkek mellett arra is odafigyelnek, hogy a saját domainen belüli hivatkozásokkal javítsák a felhasználói élményt. Ezzel a keresőknek is segítséget adnak és a látogatók számára is megkönnyítik a weboldalon belüli navigációt.

A belső linkek szerepe nagyon fontos, mert a keresők a hivatkozásokon keresztül tudják feltérképezni a weboldalakat. Ha a weboldal felépítése logikátlan, az viszont dupla veszteség:

  • a látogatók sem fognak időt tölteni az oldalon (ami kihat a rangsorolásra is)
  • a Google feltérképező robotjai sem fognak sokáig azzal vesződni, hogy feltérképezzék az oldalt

Ha nincs felépítve a belső linkhálózat, akkor az oldal nem bejárható a robotok számára, ezért az oldalak indexelése problémákba ütközhet – így a a problémás oldalak el sem jutnak a rangsorolásig, mert már a feltérképezés során elbuknak.

Lefedettség témájú problémák, indexelési problémák megelőzhetők vagy legalább kezelhetők azzal, ha a tartalmak hivatkozzák egymást a weboldalon.

Érdemes lapos weboldal struktúrára törekedni, ahol maximum négy kattintásnyi mélységben rendezzük el a tartalmakat.

Ha segítségre van szükséged a weboldalad strukturálásában vagy pont weboldal indítás előtt állsz, akkor írj, keress meg és segítek megtervezni a megfelelő oldalstruktúrát.


Tetszett? OSZD MEG!
Linkedin
Pinterest
EMAIL
PRiNT
Érdekel a téma?
Nagy Gábor
#marketingpunk
Nagy Gábor marketingpunk

Tarts velem az úton, ami egy jobb jövőbe vezet. Ne görcsölj, inkább élvezd az utazást. Jobban megéri, hidd el.

Kövess a közösségi médiában!