BERT algoritmus frissítés

Az elmúlt két hétben több találgatás is megjelent különféle SEO fórumokon azzal kapcsolatban, hogy újabb algoritmus frissítés érkezik / zajlik. 2019. Október 25.-én a Google hivatalosan is bejelentette, hogy megérkezett a BERT algoritmus frissítés.

Neurális hálózatok, gépi tanulás : RankBrain és BERT

A jövő itt van, a neurális hálózatok gyarmatosítják a mindennapi élet területeit: amikor az autópályán padlóig nyomod a gázt, akkor a sebbességmérő kamera-rendszer is a neurális hálózatok elvén működő algoritmus segítségével azonosítja a rendszámodat.

BERT vörös szőnyegen vonul be a keresőoptimalizálás Story-gálájára. Miért?

Azért, mert a BERT algoritmus frissítést nemcsak az elmúlt 5 év legnagyobb előrelépéseként, hanem a keresés történetének egyik legnagyobb előrelépéseként aposztrofálta a Google.

Az öt évvel ezelőtt bejelentett – az erőteljes Hummingbird algoritmus frissítés részét képező – RankBrain óta nem volt ilyen súlyú változás.

Nem kis szavak ezek…

A BERT algoritmus frissítés kontextusba helyezéséhez szükséges pár szót beszélni a RankBrain algoritmusról.

Mi a RankBrain?

A Google elemzése kiderítette, hogy a globális keresésekre válaszul adott Google találati listák 15 százaléka nem kap kattintást. Ebből – nagyon helyesen – azt a következtetést vonták le, hogy napi 500 millió kérdésre nem adott jó választ a Google, vagyis nem volt elég releváns a kérdésre adott válasz.

Erre érkezett a válasz: a RankBrain algoritmus rendszerbe állítása. A RankBrain gépi tanulási algoritmus a keresés tartalmának jobb megértésével javította a keresésekre adott találati listák relevanciáját. Mindezt úgy érte el, hogy adatokat gyűjtött a keresésekről és a felhasználói elégedettségről.

Milyen elven működik a RankBrain? Ha a keresési kifejezésre az adott találati lista nem kapott kattintást (vagy kevés kattintást kapott), akkor azt úgy értékelte az algoritmus, hogy a találati lista nem megfelelő. Értelemszerűen, abban az esetben, ha egy-egy keresési kifejezésre visszadott találati lista sok kattintást kapott és/vagy a találati oldalakon nagyobb időt töltöttek a felhasználók, akkor ezt pozitív szignálként értékelte az algoritmus.

BERT nem a RankBrain leváltása

A RankBrain után a keresőoptimalizálás eltolódott a tartalmi optimalizálás felé, tehát a tisztán keresőszavakra történő optimalizálás egyre kevésbé hozott eredményt. Ma már a kulcsszóhalmozás és társai – SEO technikák már nemhogy eredménytelenek, hanem kifejezetten negatív szignálként szolgálnak.

BERT a RankBrain algoritmushoz hasonlóan szintén egy gépi tanulást használó algoritmus . Ebből azt lehet kiolvasni, hogy BERT is a tartalmi optimalizálás felé tolja a keresőoptimalizálás jövőjét.

Az elgépeléseket már most is jó hatásfokkal tudja azonosítani a Google algoritmus és fel is tudja ajánlani a megfelelő szót. BERT a (beszélt és írott) nyelv megértéséhez, a szinonímák és a kontextus megértéséhez visz közelebb. Nem a RankBrain leváltása, inkább egy kiegészítő megoldás a keresési szándék jobb megértésére.

BERT segít megérteni a keresések mögötti szándékot

A keresési szándék jobb megértése felé vezető úton a natural language processing (NLP) lesz az idegenvezető, vagyis a természetes nyelv feldolgozása. Ez egy igen nehéz téma, mert a nyelv szavainak és nyelvtani szabályainak alapos ismeretét kell integrálni a világról szóló egyéb tudással – mindezt a partner (a felhasználó) saját céljainak figyelembevételével.

BERT a neurális hálózatok elvén működő algoritmus, ami segít jobban megérteni (a Google számára) a keresések mögötti valódi szándékot. BERT elemzi a keresési kifejezéseket és igyekszik kontextusba helyezni őket – így segít relevánsabb találatokat visszaadni.

NE maradj le az új cikkekről!
Add meg az email címed és az elsők között fogsz értesítést kapni az új cikkekről!

Az algoritmus frissítés egyelőre az angol nyelvű keresések 10%-át érinti, tehát – szigorúan statisztikai alapon – minden tizedik angol nyelvű keresés abban a megtiszteltetésben részesül, hogy a Google sokkal jobb, sokkal relevánsabb találati listát ad vissza, mint eddig. Ez azt is jelenti, hogy az érintett keresésekre a kevésbé releváns találatok nagy visszaeséssel számolhatnak.

BERT algoritmus frissítés és a Featured snippet kiemelések

A keresésekkel ellentétben a Featured snippet – kiemelések globálisan, minden nyelven érintettek a BERT algoritmus frissítés által. A Featured snippet – kiemelések tipikusan a nulladik (position zero) helyen megjelenő tartalmak, amelyek az első organikus találat előtt jelennek meg.

Featured Snippet kiemelést már eddig is nagyon erős tartalmi optimalizálással lehetett kiérdemelni – BERT színre lépésével pedig még jobb, még relevánsabb tartalmakra lesz szükség. Ebből az a trend valószínűsíthető, hogy a SEO még erősebben tartalmi optimalizálás felé tolódik. A keresőoptimalizálás és a tartalomgyártás szakma metszete egyre nagyobb területet fog eredményezni.

Táguló Google-univerzum és csökkenő keresőmarketing mozgástér?

Egy korábbi – mesterséges intelligencia és szövegírás témájú – cikkben már írtam arról, hogy a keresések egyre nagyobb része nem kap kattintást. A Google-univerzum fekete lyukként tágul: egy 2019 júniusi elemzés szerint már a Google keresések 50.33 százaléka nem kap kattintást. Az elemzés szerint az esetek felében a felhasználó azonnali választ kap a kérdésére – ezért egyáltalán nem kattint sem fizetett, sem organikus találatra.

Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy a position zero helyen feltálalt releváns tartalom miatt nem jut lehetőséghez senki a találati listában.

Ez nagyon fontos trend, amire sokan nem figyelnek : csökkenő látogatottságot és szűkülő keresőmarketing mozgásteret hozhat.

A Google kérlelhetetlenül szippantja be az univerzum tudását és elképesztő méretekben tárolja az interneten fellelhető tudásanyagot. Ez olyan információs monopólium irányába mutat, aminek a kezelésére valószínűleg még nincs jogi keret.

BERT szerint sem mindegy, hogy vidd ki a bilit vagy …

Nézzünk egy gyakorlati példát arra, hogy BERT hogyan teszi relevánsabbá a találatokat! Adott egy erősen long tail keresési kifejezés, mint “hogyan parkoljunk hegyen, ha nincs útpadka?”

Eddig az algoritmus túl nagy jelentőségett tulajdonított az útpadka szónak és figyelmen kívül hagyta a nélkül szót – mivel nem tudta kontextusban értelmezni a szavakat.

Mi történt? A “hogyan parkoljunk hegyen, ha NINCS útpadka?” keresést az algoritmus eddig így értelmezte : “hogyan parkoljunk hegyen, ha VAN útpadka” – így már érthető, miért van szükség BERT szolgáltatásaira…

BERT optimalizálás

Minden algoritmus frissítés környékén felmerül a kérdés: lehet optimalizálni rá? Nyilvánvaló kérdés a keresőoptimalizálási szakma részéről, amire általában nemleges válasz érkezik. Most sincs ez másképp: BERT esetében annyi a tanács, hogy ne optimalizálj BERT-re, hanem írj a látogatóidnak jó tartalmat – és a világ jobb hely lesz.

Tetszett? OSZD MEG!
Linkedin
Pinterest
EMAIL
PRiNT
Érdekel a téma?
Marketingpunk évértékelő 2021

Marketingpunk évértékelő 2021: úgy látom, hogy ez az év (is) arról szólt, hogy alkalmazkodunk. Legyünk őszinték: ez néha sikerül, néha pedig nem. Az biztos, hogy a tavalyi és az idei

Nagy Gábor
#marketingpunk
Nagy Gábor marketingpunk

Tarts velem az úton, ami egy jobb jövőbe vezet. Ne görcsölj, inkább élvezd az utazást. Jobban megéri, hidd el.

Kövess a közösségi médiában!