Weboldal látogatók viselkedése

A weboldal látogatók viselkedése és annak megértése egy olyan téma, amivel kevesen foglalkoznak – pedig nagyon fontos lenne.

Weboldala szinte mindenkinek van, aki ezt a blogot olvassa. Sokaknak van bekötve Google Analytics és Google Search Console. Adatok tehát nagyon sok olvasó számára rendelkezésre állnak – de csak kevesen foglalkoznak azzal, hogy beleolvassanak ezekbe az adatokba.

Még kevesebben vannak azok, akik az adatokat JÓL ÉRTELMEZIK és jó következtetéseket vonnak le a weboldal látogatottsági adatok alapján.

A weboldal látogatók viselkedése – számokon keresztül

Múlt héten arról írtam, hogy a visszatérő weboldal látogatók milyen kapcsolatban állnak a Google rangsorolással – ma viszont abban fogok segíteni, hogy

  • jól értelmezd a weboldalad látogatottsági adatait
  • jó következtetéseket vonj le
  • jó irányba fejleszd a weboldalad.

Az világos, hogy akár az organikus forrásból, akár a fizetett forrásból érkező weboldal látogatók viselkedése számokkal leírható.

A Google is rengeteg ilyen adatot gyűjt.

Nem öncélú adatgyűjtésről van szó: a látogatók viselkedését leíró adatok egyre inkább szerepet kapnak a Google rangsorolásban.

Ez furcsának tűnhet, mert már így is annyi adatot, meta-adatot gyűjtenek az elemző algoritmusok, hogy ezek mellé még újabb adatokat behozni túlzásnak tűnik. Valószínűleg a Google háza táján nem tudják értelmezni azt, hogy „túl sok adat”, ezért az adatgyűjtés köre folyamatosan nő.

A Google egyik mantrája: a keresőnk felhasználói kérdésket teszenek fel – és mi ezekre a kérdésekre a találati listával a legjobb válaszokat szeretnénk megadni.

Ennek a “mindent az elégedett felhasználókért” – küldetésnek lényeges része, hogy a Google “mindenről is” adatot gyűjt. Ezeket az adatokat elemzik, kiértékelik, majd felhasználják a találatok rangsorolásánál.

Felhasználói élmény és Google rangsorolás

A Google algoritmusokat már évek óta olyan irányba fejlesztik, hogy a jó felhasználói élmény adó weboldalak előnyt kaphassanak a rangsorolásnál.

Ez nagyszerű – de azért nem ennyire egyoldalú a fejlesztés.

A rossz felhasználói élményt adó weboldalak tulajdonosai számolhatnak azzal, hogy visszacsúsznak a találati listákon. Ez annak “köszönhető”, hogy a felhasználók által küldött szigálok fontos szerepet kaptak a rangsorolásban.

A gyakorlatban: weboldalak azokon a találati listákon helyezéseket veszíthetnek, ahol a felhasználók negatív szignálokat küldenek – tehát azt jelzik a kereső felé adott weboldal nem tudott jó választ adni a kérdésükre.

Kezdj el adatokat gyűjteni a weboldalad látogatóiról

A weboldal látogatók viselkedését sokféle adattípussal lehet jellemezni. Minél több adat van a felhasználókról, annál könnyebb mintázatokat találani ezekben. A felvett adatokból tehát lehet következtetni a felhasználói élmény minőségére is.

A Google ezeket az adatokat arra is használja, hogy a találati lista elemeit átrendezze. Nem csak úgy találatomra, hanem annak megfelelően, hogy a felhasználók viselkedését leíró adatok milyen mintázatot mutatnak.

Ezt az elvet te is felhasználhatod arra, hogy a weboldaladat olyan irányba fejleszd, ami a látogatóidnak pont megfelelő. De hogyan lehet az adatokból kiolvasni a felhasználók elégedettségét?

Alapvetően úgy tudod megérteni azt, hogy weboldal látogatók viselkedése milyen mintát mutat, hogy méred az oldalad látogatottsági adatait és ezeket az adatokat értelmezed. Ha még nem kezdted el használni a Google Analytics ingyenes webanalitikai platformját, akkor most azonnal kezdj bele és regisztrálj egy fiókot: https://analytics.google.com

Ha ez megvan, akkor hamarosan érkezni fognak azok az adatok. Ezek az adatok, amelyekből következtetéseket tudsz levonni azzal kapcsolatban, hogy a weboldalad látogatói mit csinálnak, mire kíváncsiak és mire nem.

A Google Analytics sokféle adattípust gyűjt és mutat meg, de most először foglalkozzunk néhány kulcsfontosságú adattípussal. Azokkal az adattípusokkal foglalkozunk, amelyek leírják, hogy a felhasználók hogyan viszonyulnak a weboldaladhoz.

Weboldal látogatók viselkedése - számokkal
Weboldal látogatók viselkedését jellemző adattípusok

A weboldal látogatók viselkedése az adatok tükrében

Sok-sok adatok figyelembe lehet venni akkor, amikor egy weboldal látogatóinak viselkedését elemezzük, de most vegyünk sorra négy olyan adat-típust, ami már jó támpontot ad ahhoz, hogy merre érdemes fejleszteni a vizsgált weboldalt.

  1. Átkattintási arány
  2. Megtekintett oldalak száma
  3. Oldalon töltött idő
  4. Visszafordulási arány

Most nézzük meg, hogy ezek az adattípusok mit jelentenek!

Elsőként egy olyan adattípust hoztam ide, ami ott keletkezik, ahonnan a látogató befut. Ez egy keresőoptimalizálással foglalkozó blog, ezért a keresőkből behozható látogatókra koncentrálunk, abból indulunk ki, hogy a látogatóidat a keresőből hozod be.

Átkattintási arány

Ilyenkor a találati listán megjelenik a weboldalad X alkalommal, de nem minden alkalommal kap kattintást, tehát nem minden alkalommal fognak látogatók érkezni.

Az átkattintási arány megmutatja, hogy azok közül, akiknek megjelent a weboldalad a találati listán, azok közül hányan kattintottak át a weboldaladra.

Az átkattintási arány számítása nagyon egyszerű: a kattintások számát elosztjuk a megjelenések számával. Ha 100 megjelenítésre 10 kattintás jut, akkor az átkattintási arány 10%.

Itt – a kattintással – kezdődik a felhasználó útja: a találati listáról a felhasználó megérkezik a weboldalra, így már látogatóként fog jelentkezni a weboldalad látogatottsági statisztikáiban.

Megtekintett oldalak száma

Ha már ott van a látogató az oldaladon, akkor – jó esetben – elkezd nézelődni és elolvas néhány bekezdést a tartalmadból, vagy akár megnéz néhány fotót.

A megtekintett oldalak száma megmutatja, hogy a weboldalon átlagosan hány oldalt nyitottak meg a látogatók.

Minden iparágban és témában más lehet az optimális, de általában a nagyobb érték jobb felhasználói élmény irányába mutat.

Oldalon töltött idő

Az oldalon töltött idő megmutatja, hogy átlagosan hány másodpercet töltenek el a látogatók a weboldalon. A megtekintett oldalak száma és az oldalon töltött idő általában együtt mozog valamilyen formában. Ha több oldalt is megnéz egy-egy látogató, akkor növekszik az oldalon töltött idő és a megtekintett oldalak száma is.

Ha egy blogról van szó, akkor simán előfordulhat, hogy a látogatód csak 2 oldalt néz meg, mégis ott tölt az oldalon öt percet. Ha az oldaladon 300 másodpercet tölt egy látogató, az már jó felhasználói élményt mutat.

Nem tűnik soknak az öt perc?
Pedig sok.
Nagyon is.

A weben másképp telik az idő.
Akár 30-40 másodperc alatt is sok dolog történhet egy weboldalon.
Ehhez képest a 300 másodperc egy örökkévalóság…

Nem feltétlenül kell több percet töltenie a látogatóknak a weboldaladon. Ha a weboldalad olyan típusú oldal, ahol a látogatók valamilyen konkrét adatot, gyorsan befogadható információt keresnek, akkor az alacsonyabb oldalon töltött idő is jelenthet jó felhasználói élményt.

Nem lehet univerzális számot mondani arra, hogy mennyi időt kellene tölteniük a látogatóknak ahhoz, hogy elégedettek lehessünk. Minden iparág, minden téma más és más. Inkább azt lehet tudni, hogy az alacsony oldalon töltött idő a legtöbb esetben jelzés értékű: a weboldal fejlesztésért könyörög.

Visszafordulási arány

A visszafordulási arány megmutatja, hogy a weboldal látogatók közül hányan hagyták el az oldalt úgy, hogy nem kattintottak sehol. Ha egy weboldal látogató nem kattint sehol, az önmagában nem feltétlenül jelent problémát.

Interakció központú üzleti weboldalak esetében viszont igenis problémát jelent az, ha a látogatók nem kattintanak sehol. Miért?

Mert ez azt jelenti, hogy a látogatók nem töltenek ki megrendelőlapot, érdeklődést jelző űrlapot, nem kérik el az ingyenesen letölthető anyagodat. Ha így áll a helyzet, akkor nem éred el az üzleti célod. Ez elég jó motiváció arra, hogy foglalkozz a weboldalad átalakításával? Magától nem oldódik meg. Valamit változtatnod kell, hogy elmozdulhass erről a pontról.

Mit tegyél, ha olyan helyzetben vagy, hogy nagyon magas a visszaforduló látogatók aránya?

Ilyenkor az a teendőd, hogy átvizsgálod a weboldaladat olyan szempontból, hogy miért nem jönnek az interakciók, kattintások. Azt kell megnézni, hogyan tudnád úgy átalakítani az oldalt, hogy a látogatóid elvégezzenek valamilyen kattintással járó műveletet.

UI/UX tipp: a fontos interakciós elemeket bányászd ki az oldal aljáról és hozd fel a hajtás feletti részre.

Ez volt tehát négy olyan fontos adattípus, amelyekkel visszajelzést adnak a látogatók a weboldaladról. Fontos, hogy ezeket az adatok együtt érdemes vizsgálni, mert önmagukban nézve az adatokat, könnyen juthatunk téves következtetésekre.

NE maradj le az új
#marketingpunk cikkekről!
Add meg az email címed és az elsők között fogsz értesítést kapni az új cikkekről!

A weboldal látogatók viselkedését jellemző adatok értelmezése

Nézzünk pár gyakorlati példát arra, hogyan kell JÓL ÉRTELMEZNI a látogatók viselkedését jellemző adatokat.

Alacsony az oldalon töltött idő

Ha a felhasználó megérkezik egy weboldalra és ott eltölt 60 másodpercet és kattint néhányat, az már jó felhasználói élményre utal. Egy perc talán most még nem tűnik soknak, de az online térben más időszámítást kell feltételezni. 60 másodperc alatt egy weboldal látogató felületesen át tudja olvasni az adott oldalt és akár ki is tölthet egy feliratkozó űrlapot vagy megrendelőlapot. Ez rettentő gyors tempó. Amikor a weboldalad látogatottsági adatait értelmezed, akkor ezt érdemes fejben tartanod.

Ha azt látod, hogy az oldalon töltött idő alacsony, akkor a legtöbb esetben gyanakodhatsz arra, hogy a látogatóid nem találták meg az oldaladon azt, amit kerestek.

Nem minden esetben igaz ez: ha az oldalad valamilyen konkrét, gyorsan befogadható információt kínál a látogatóknak, akkor nem feltétlenül probléma az alacsony oldalon töltött idő.

Az ilyen típusú, gyorsan befogadható, konkrét adatokat a Google már igyekszik megadni a találati listán, ezért a legtöbb weboldalnak nem jelent pozitív fejleményt az alacsony oldalon töltött idő.

Az világos, hogy ha a weboldal szöveges, képes vagy videós tartalommal rendelkezik és az oldal célja, hogy a látogatók megnézzenek, elolvassanak tartalmakat, akkor arra nem elég 3-4-5 másodperc. Ha egy ilyen típusú weboldalra megérkezik a látogató és 3-4-5 másodpercen belül elhagyja azt, akkor feltételezzük, hogy NEM TALÁLTA MEG azt, amit keresett. Ez rossz felhasználói élmény.

Ha olyan adatokat látsz, amelyek azt mutatják, hogy csak néhány másodpercet töltenek el az oldaladon a látogatók, akkor teendőd van ezzel. A látogatók csak benéztek, de nem csináltak semmi olyat, ami neked üzletileg fontos és jó lenne – ami nyilván nem jó neked.

Ha ilyen szituációban találod magad, akkor írj üzenetet és egy weboldal elemzéssel segítünk felfedni a problémákat, így tudni fogod, hogy milyen irányba kell fejlődnie az oldaladnak.

Magas visszafordulási arány

Itt két esetet is megnézünk, mert így tudom jól megmutatni azt, hogy az adatokat együtt értelmezve hogyan tudsz jó következtetéseket levonni.

Amikor a magas visszafordulási arány nem gond

Ha a weboldaladon magas a visszafordulási arány, az önmagában nem feltétlenül jelent problémát. Ha a magas visszafordulási arány nem párosul alacsony oldalon töltött idővel, az arra utal, hogy a látogatók megérkeznek az oldalra, találnak maguknak érdekes tartalmat, amit átolvasnak vagy megnéznek.

Ilyenkor érdemes megvizsgálni azt, hogy milyen változtatásokkal lehetne interakció (kattintás vagy akár űrlap kitöltés) felé terelni a látogatók figyelmét.

Amikor a magas visszafordulási arány gondot jelent

Ha a weboldalon magas a visszafordulási arány és ez alacsony oldalon töltött idővel párosul, az annyit jelent, hogy a megérkező látogatók nem olvasnak tartalmat és nem is kattintanak sehová.

Ez arra utal, hogy nem találják meg, amiért jöttek és nem is éreznek késztetést arra, hogy körülnézzenek a weboldalon. Rossz felhasználói élmény.

A magas visszafordulási arány + alacsony oldalon töltött idő piros jelzés: meg kell vizsgálni, hogy a weboldal mennyire releváns és érdekes tartalmat ad a látogatóknak. Valószínűleg komoly gondok lesznek ezzel. Ilyenkor tehát az a teendő, hogy jobb, relevánsabb tartalmat kell adni a látogatóknak, hogy több időt töltsenek el az oldalon.

Ha a látogatók organikus forrásból, például a Google keresőből érkeznek és magas a visszaforduló látogatók aránya, akkor gyakran az a probléma, hogy az oldalcím (title) és meta leírás (meta description) nem kapcsolódik elég szorosan a weboldal tartalmához. Ilyenkor érdemes az oldalcím és meta leírásokat úgy módosítani, hogy jobban tükrözzék a weboldal mondanivalóját.

Hasznosul a pénzed vagy csak ég?

Ha fizetett keresőhirdetésekkel hozod az oldaladra a látogatókat és ott valamilyen interakcióra akarod bírni a látogatókat, akkor nem csak a rossz felhasználói élmény szempontjáról probléma a magas visszafordulási arány. Ilyenkor ez már kőkemény biznisz kérdés.

Ha azt látod, hogy hiába hozod be a fizetett látogatottságot, magas a visszafordulási arány és ez alacsony az oldalon töltött idővel párosul, akkor joggal gyanakodhatsz, hogy a pénzed nem hasznosul. Miért?

Mert a (vásárolt) látogatók megérkeznek az oldalra, de nem csinálnak semmi olyat, ami üzletileg hasznos lenne neked. Ilyenkor felül kell vizsgálni a hirdetések tartalmát és a megcélzott közönséget is. Miért? Mert nem a megfelelő közönséget hozol be az oldalra. Úgyis mondhatjuk, hogy fizetsz minden egyes látogatókért és a pénzed mégsem hasznosul.

Amikor a magas visszafordulási arány alacsony oldalon töltött idővel párosul, az még több problémát hoz. Értékesítési célú weboldalaknál rögtön magával hozza az alacsony konverziós arányokat is. A magas a visszafordulási arány és alacsony az oldalon töltött idő párosa piros lámpa. Azt jelzi, hogy valami nem stimmel és érdemes változtatni néhány dolgon.

Összefoglalás: a weboldal látogatók viselkedése fontos jelzés

A mai cikkben részletesen megnéztük azt, hogy a weboldalad látogatói milyen adatokkal jelzik neked azt, hogy mire kíváncsiak és mire nem.

Ahhoz viszont, hogy tudj olvasni ezekből az adatokból, előbb be kell gyűjtened ezeket az adatokat. Erre a célra ott van az ingyenesen használható Google Analytics platform, ami hatalmas mennyiségű adatot szolgáltat neked a látogatóid viselkedéséről. Ha még nem használod ezt a lehetőséget, akkor most azonnal regisztrálj egy fiókat magadnek!

Ha már ott vannak az adatok a kezedben, akkor vizsgáld meg, hogy a látogatóid:

  • milyen arányban kattintanak át az oldaladra
  • mennyi időt töltenek el a weboldaladon
  • hány oldalt néznek meg egy látogatás alkalmával
  • milyen gyakran kattintanak az oldaladon

Ezeket az adatokat együtt érdemes megvizsgálnod, mert akkor tudsz jó következtetésekre jutni. A jó következtetések levonásához kaptál tippeket és konkrét támpontokat a mai cikkben.

Ha tetszett ez a cikk, akkor add meg az email címed és az elsők között fogsz értesülni az újabb cikkek megjelenéséről!

NE maradj le az új
#marketingpunk cikkekről!
Add meg az email címed és az elsők között fogsz értesítést kapni az új cikkekről!

Tetszett? OSZD MEG!
Facebook
Linkedin
Pinterest
EMAIL
PRiNT
Érdekel a téma?
Belső linkek szerepe a keresőoptimalizálásban

A belső linkek szerepével sokan nincsenek tisztában. Amikor linképítésről beszélek ügyfeleknek, szinte kivétel nélkül mindenki arra gondol, hogy azok a bejövő linkek értékesek, amelyek más weboldalakról érkeznek. Ez egy alapvető

Ipari forradalom 4.0 : adatforrások lettünk

Az ipari forradalom komoly felfordulást okozott a XVII. századtól kezdve: ma Tisótzki István startup mentor gondolatébresztő vendégcikkben osztja meg velünk tapasztalatait azokról a változásokról, amelyek hatást gyakorolnak életünkre – akkor

Nagy Gábor
#marketingpunk
Jobb marketing, több vevő

Tarts velem az úton, ami egy jobb jövőbe vezet.
Ne görcsölj, inkább élvezd az utazást.
Jobban megéri, hidd el.

Kövess a közösségi médiában!