Visszatérő weboldal látogatók szerepe

Nem titok előtted sem, hogy a Google rangsorolás meglehetősen összetett téma. A mai cikkben azzal foglalkozunk, hogy a visszatérő weboldal látogatók milyen hatással lehetnek a Google rangsorolásra.

Az világos, hogy a Google nem érdekelt abban, hogy konkrét rangsorolási módszerekről szóló információkkal segítsen SEO szakembereknek vagy webmestereknek. Sőt!

A Google rangsorolás módszerei a világ legjobban őrzött ipari titkai közé tartoznak. Nem baj, ma (is) kísérletet teszünk arra, hogy megfejtsük az egyenletet!

A Google rangsorolás megfejtése

Amikor egy SEO szakember vagy a SEO közösség próbálja megfejteni a Google rangsorolás titkait, az egyfajta szélmalomharc. Hasonló ahhoz, mint amikor az üdítő rajongók a Coca Cola titkos receptjét próbálják visszafejteni: vannak részeredmények, de a teljes információ mind a mai napig a Google birtokban van – és ott is marad.

Ma olyan faktorokkal foglalkozunk, amelyek egyre fontosabb szerepet kapnak a rangsoroló algoritmusok fejlesztésében. Ez pedig a weboldal látogatókkal kapcsolatos adatok és szignálok és – többek között – a visszatérő weboldal látogatók szerepe.

Amikor keresőoptimalizálással foglalkozunk, akkor az esetek túlnyomó részében weboldal optimalizálással foglalkozunk. Oldalon belüli, oldalon kívüli és technikai optimalizálással. Emellett érdemes szem előtt tartani azt is, hogy a Google rangsorolásra sok szignál van hatással – és a jelek szerint a weboldal látogatókkal kapcsolatos szignálok egyre fontosabb szerepet kapnak.

Egyáltalán miért kaphatnak szerepet a Google rangsorolásban a weboldal látogatók által küldött szignálok?

Azért, mert a Google egyik – gyakran hangoztatott – alapelve, hogy a felhasználók minél jobb kiszolgálása a céljuk. Ezt az alapelvet támasztja alá az is, hogy a felhasználók viselkedésekor keletkező adatokat, szignálokat beépítették a weboldal rangsorolási rendszerükbe.

Miről van itt szó?
Máris kiderül!

A felhasználói elégedettséget jellemző faktorok

Amikor a felhasználók beírják a keresőszavaikat a Google keresőjébe és utána görgetnek vagy kattintanak a találati listán, azzal fontos jelzéseket küldenek kereső felé. Amikor egy-egy weboldal találatra kattintanak a felhasználók, azzal is jelzéseket küldenek a kereső felé. Amikor egy-egy weboldalon sok időt (vagy éppen keveset) töltenek el a látogatók, azzal szintén fontos szignálokat küldenek a kereső felé.

Weboldal látogatók által küldött szignálok

A keresők igyekeznek bizonyos pontokon mérni és elemezni azt, hogy a látogatók miként viselkednek azokon a weboldalakon, ahová a keresőből jutottak el.

A Google rettentő erős ebben. Valószínűleg sokkal több faktort és szignált monitoroznak, mint amiről SEO szakértőként tudunk.

A példa kedvéért: ezekkel az adatokkal jellemezhető a felhasználók reakciója egy-egy keresési találatra, weboldalra:

  • Átkattintási arány
  • Megtekintett oldalak száma
  • Oldalon töltött idő
  • Visszafordulási (lepattanási) arány

Ezekkel a tényezőkkel egy másik cikkünkben foglalkoztunk részletesen, érdemes elolvasnod ezt is: weboldal látogatók viselkedésének hatása a Google rangsorolásra

A weboldal látogatókkal kapcsolatos adatok szerepe

Az átkattintási arány, megtekintett oldalak száma, oldalon töltött idő és visszafordulási arány mellett más faktorok is utalnak arra, hogy a felhasználók miként viszonyulnak egy-egy weboldalhoz, amelyre a keresőből jutottak el. Konkrétan:

  • Új látogatók száma
  • Visszatérő látogatók száma
  • Új és visszatérő látogatók aránya

Nézzük meg, hogy miről van szó!

Új weboldal látogatók

Az új weboldal látogatók száma azért fontos, mert azt (is) jelzi neked, hogy a világ tud-e arról, hogy te milyen tartalmat, terméket vagy szolgáltatást kínálsz a weboldaladon.

Nem a magad szórakoztatására készítetted a weboldalt.
Nem magadnak írsz tartalmat.
Célod van ezzel.

Kit nevezhetsz új weboldal látogatónak?
Technikailag új weboldal látogató az, aki egy adott böngészőben először nyitja meg a weboldaladat.

A háttérben, a böngészőben kap egy “címkét” a felhasználó, amikor megnyit egy weboldalt. Ezzel a módszerrel – anonim módon – követni tudja a böngésző, hogy egy felhasználó milyen weboldalakat nézett meg.

A weboldal látogatók “megcímkézése” a webböngészőkben egyre nehezebb, mert a cookie alapú címkézés hatékonysága visszaszorulóban van. Az új adatvédelmi szabályok következtében egyre nehezebb megbízható adatokat kinyerni a weboldal látogatókról.

Ez van, erre nincs hatásunk; el kell fogadnunk, hogy az online marketingben a látogatók viselkedésével kapcsolatos – cookie alapú – adatok megbízhatósága jelenleg egy elég ingoványos terület.

Foglalkozzunk azzal, amire van befolyásunk: azzal, hogy az új weboldal látogatókból hogyan lehetnek visszatérő weboldal látogatók!

Visszatérő weboldal látogatók

Ha a weboldaladra be tudsz hozni látogatókat az jó. Ennél még jobb, ha az új látogatók egy részét visszatérő látogatóvá tudod konvertálni.

Kit nevezhetsz visszatérő weboldal látogatónak?
Visszatérő weboldal látogatók azok, akik egy böngszőben már legalább kétszer megnyitották a weboldaladat.

Egyértelműen jó cél, ha azt akarod elérni, hogy a weboldaladra egyre többen térjenek vissza. A visszatérő látogatók növekvő aránya – egy kicsit – azt is jelzi, hogy jó tartalmat, jó felhasználói élményt ad az oldalad; de éppen azt is jelezheti, hogy a hírleveledből sokan átkattintanak a weboldaladra.

Ez neked mindenképpen jó, mert a visszatérő látogatók arányának növekedése arra utal, hogy a látogatóid elégedettek azzal, amit kaptak nálad. Ez a felhasználói viselkedés (a visszatérő látogatók arányának növekedése) a Google számára is pozitív szignált küld – tehát duplán profitálhatsz belőle.

NE maradj le az új
#marketingpunk cikkekről!
Add meg az email címed és az elsők között fogsz értesítést kapni az új cikkekről!

Új és visszatérő weboldal látogatók aránya

Felmerülhet a kérdés, hogy kik fontosabbak: az új vagy a visszatérő weboldal látogatók?
A válasz az, hogy mindkét csoport fontos.

Az új látogatók azért fontosak, mert látogatottság nélkül semmire sem lehet jutni az online marketingben. Ha nem jönnek be az új látogatók a weboldaladra, akkor nincs lehetőséged konvertálni őket: nem tudod megmutatni nekik, hogy érdemes feliratkozniuk a folytatásra.

Új látogatókra mindenképpen szükséged van, ha üzleti célt akarsz elérni a weboldaladdal.

A keresőből érkező – nem fizetett – látogatók számának növekedése arra utal, hogy valamit jól csinálsz: a tartalmad LÁTHATÓ a keresőben és egyre több embert érdekel.

A visszatérő weboldal látogatók arányának növekedése ÉRDEKLŐDÉST, FIGYELMET jelent. Ha az új látogatókat vissza tudod csábítani az oldaladra az annyit jelent, hogy visszatérő látogatókká tudtad konvertálni őket.

Milyen eredmény számít jónak az új/visszatérő látogatók arányában?
Nincs konkrét, univerzális szám, amire azt lehet mondani, hogy PONT JÓ az új és visszatérő látogatók aránya. Ez minden piacon, minden témában más lehet. Van olyan téma, ahol 10% visszatérő látogató jónak számít és van olyan téma, ahol ez nagyon kevés.

Ha szeretnéd tudni, hogy merre kellene fejlesztened a weboldaladat, akkor tanuld meg JÓL OLVASNI a weboldal látogatóid által küldött szignálokat és adatokat.

Olvasd el ezzel foglalkozó cikkünket és máris érteni fogod, hogy melyik látogatottsági adatod pontosan mit jelent és hogyan használd fel ezeket az adatokat a weboldalad fejlesztésére.

Itt találod a teljes cikket:
weboldal látogatók viselkedése

Miért fontos ez?
Azért, mert a visszatérő weboldal látogatókból közönséget formálhatsz. Ha pedig közönséget tudsz formálni ebből a tömegből, akkor a konverziós számaid egyre jobbak lehetnek, mert a közönség már ismer téged, ezért könnyebben hoznak meg vásárlási döntéseket is.

Ha vannak visszatérő látogatóid, akkor van egy olyan közönséged, akik valóban kíváncsiak rád, a TE tartalmaidra. Ez lenne a cél: látogatókból közönséget építeni, majd a közönségből vevőket konvertálni.

A visszatérő weboldal látogatók jobb konverziós arányokat hoznak, mint az új weboldal látogatók – tehát elég fontos üzleti érdeked, hogy minél több visszatérő látogatója legyen a weboldaladnak.

Mit tegyél, ha nem jönnek a weboldaladra látogatók?

Az új weboldal látogatók száma – valahol – utal arra is, hogy rajtad kívül érdekel-e bárkit az a tartalom, amit a weboldalad nyújt. Ezt nem tudom finomabban megfogalmazni. Ez ilyen puritán módon működik. Nem ok-okozati összefüggés, csak közvetett összefüggés – de ettől még fontos.

Ha kevés weboldal látogatód van, hol lehet a probléma?

  • Sokszor megtörténik, hogy azért nem jönnek a látogatók, mert a tartalmaid meg sem jelennek a keresőben. Ha ez a helyzet, akkor elsőként technikailag kell rendbe tenned az oldaladat.
  • Ha a tartalmaid láthatók a keresőben, de nem kapnak elég kattintást és látogatottságot, akkor az átkattintási arány növelése a feladat. Ezt első körben az oldal címek és a meta adatok átírásával tudod megtenni.

Ha folyamatosan érkeznek az új látogatók, de emellett csak kevesen térnek vissza a weboldaldara, akkor hol lehet a probléma?

  • Ha szépen érkeznek az új látogatók, de csak kevesen térnek vissza, akkor érdemes megfognod azokat, akik már ott vannak: ajánlj fel valamit, amiért cserébe megadják az email címüket a látogatók. Ha már megvan a látogatók email címe, akkor már bármikor küldhetsz nekik értesítést arról, hogy érdemes “ezért meg ezért” visszatérniük a weboldaladra.
  • Bizonyos (nem fejlődő) témáknál, bizonyos termékek és szolgáltatások esetében teljesen normális, ha alacsony a visszatérő látogatók aránya. Ha a vevőid csak egyszer vásárolnak nálad, akkor egy erős oldalon töltött idő mellett nyugodtan lehet alacsonyabb a visszatérő látogatók aránya.

Visszatérő weboldal látogatók szerepe: összefoglalás

A mai cikkben a Google rangsorolás egyik rejtett oldalával foglalkoztunk: a látogatók viselkedésével. Amikor a Google keresőjében a felhasználók beírnak egy-egy keresőszót vagy kereső kifejezést, ott nem ér véget a “munkamenetük”. Sőt!

Nagy jelentősége lehet annak, hogy milyen szignálokat küldenek a vissza a kereső felé, amikor elkezdik tallózni a találati listát. Amikor a találati listán a felhasználók görgetnek vagy kattintanak, azzal jelzéseket küldenek vissza kereső felé. A Google ezeket a szignálokat gyűjti és elemzi.

Ezeket az adatokat felhasználja a keresési találatok rangsorolásában és a rangsoroló algoritmusok fejlesztésében is – tehát fontosak neked is, mint weboldal tulajdonosnak, webmesternek vagy éppen SEO szakembernek.

Amikor a weboldalad adatait nézed, ezekre az adatokra érdemes figyelmet fordítanod: új látogatók száma, visszatérő látogatók száma, új és visszatérő látogatók aránya.

Ezek az adatok megmutatják, hogy az oldaladnak van-e közönsége és ez a közönség mennyire elkötelezett. Ha már van látogatottsága a weboldaladnak, akkor ezeket az adatokat is figyelemmel kell kísérned:

  • Átkattintási arány
  • Megtekintett oldalak száma
  • Oldalon töltött idő
  • Visszafordulási arány

Ezekből az adatokból ki lehet olvasni, hogy az oldalon hol vannak a gyenge pontok és hol érdemes fejleszteni. A mai cikkben benéztünk ezek mögé a számok mögé, hogy jobban megérthessük az összefüggéseket a Google rangsorolással.

Tetszett? OSZD MEG!
Facebook
Linkedin
Pinterest
EMAIL
PRiNT
Érdekel a téma?
Oldalélmény algoritmus frissítés 2021

Az Oldalélmény algoritmus frissítés már májusban publikus volt – ez tehát egyike azoknak a nagy, széleskörű Google algoritmus frissítéseknek, amelyeket előre bejelent a vállalat. Az Oldalélmény algoritmus frissítés lényege dióhéjban

Nagy Gábor
#marketingpunk
Jobb marketing, több vevő

Tarts velem az úton, ami egy jobb jövőbe vezet.
Ne görcsölj, inkább élvezd az utazást.
Jobban megéri, hidd el.

Kövess a közösségi médiában!