Eddig minden rendben volt, de mostanában egyre kevesebb megrendelés és ajánlatkérés érkezik az oldaladról?
Lehet, hogy csak szezonális visszaesésről vagy szó, de az is lehet, hogy sokkal komolyabb problémák állnak a háttérben. A visszaeső látogatottság alattomos ellenség. A mai cikkben kapsz egy 5 pontos listát a problémák azonosításához.
Visszaeső látogatottság nyomán visszaeső bevételek
Általában akkor érezzük, hogy valami nincs rendben, ha kevesebb megrendelés, kevesebb ajánlatkérés érkezik – tehát csökken a weboldallal kapcsolatos interakciók száma.
Ha csökken az interakciók száma, az gyakran a látogatottság visszaesése nyomán történik. Ha pedig kevesebb látogató érkezik a weboldalra, akkor ez általában csökken a beérkező megkeresések, megrendelések, ajánlatkérések száma is.
Ha gyanítod, hogy valami nincs rendben az oldalad körül, akkor kezdd el időben felderíteni a lehetséges okokat!
Ha ezt elmulasztod, később sokkal nehezebb és sokkal drágább lesz kezelni egy olyan helyzetet, ami a kezeletlen problémák egymásra halmozódása nyomán áll elő.
Kezdd el felderíteni az okokat, mert ha csak homokba dugod a fejed, azzal nem tudod megoldani ezt a kellemetlen helyzetet.
1. Diagnózis: azonosítsd a problémát
Első lépés a beismerés. Ha észlelted, hogy baj van, akkor az első lépést már megtetted. Ha gyanakszol, hogy visszaesett a rendelések / ajánlatkérések / kapcsolatfelvételek száma, akkor arra is gyanakodnod kell, hogy visszaesett a weboldalad látogatottsága.
Hogy igazold a gyanakvást, nézd meg a látogatottsági adatokat a Google Analytics fiókodban. Ha megnézed a látogatottsági adatok görbéjét, akkor bizonyos mértékű hullámzást látni fogsz benne – ezzel semmi gond.
Akkor igazolódik a látogatosság csökkenésének gyanúja, ha olyan lefelé ívelő szakaszban van a látogatottsági görbe, amit nem követ felfelé ívelő szakasz. Ha ilyet látsz, akkor a gyanúd igazolva van: csökken a látogatottság.
Igen, a Google Analytics csak egy adatforrás – de talán a leginkább megbízható adat, amire támaszkodni lehet. Ha látod, hogy a látogatottság görbéje lefelé tart folyamatosan, akkor bajban vagy…
2. Működik az oldalad?
Elsőre ostobaságnak tűnik az feltételezni, hogy nem működik az oldal – hidd el, hogy nem az. Könnyen megtörténhet, hogy a weboldalad nem működik, nem elérhető – így nyilván sem látogatottságot és bevételt sem hoz. Naponta előfordulhatnak olyan váratlan helyzetek, ami azt eredményezhetik, hogy az oldalad elérhetetlenné válik:
- hacker támadás
- szerver szolgáltatónál keletkezett hiba
- illetéktelen behatolás
- lejárt domain név
- lejárt hosting szolgáltatás
- hibás DNS beállítások
- hibás name server beállítások
Ha ezekre a forgatókönyvekre nem gondolsz, könnyen lehet, hogy napokig vagy akár hetekig egy nem működő weboldaltól vársz eredményt…
Nyisd meg a weboldalad és azonnal kiderül, hogy van alapja ennek a gyanúnak vagy sem.
Velem is előfordult már, hogy szép nagy halálfejes zászló fogadott a weboldalam nyitóoldalán…
Ha nem elérhető a weboldalad, akkor elsőként ezt a problémát kell orvosolni. A tárhely szolgáltatódnál pár kattintással vissza tudják állítani az oldal biztonsági mentését.
Ha az oldalad rendesen betöltődik, akkor mehetünk tovább a teendők listáján.
3. Nem szándékolt hibák felderítése
Sokan használnak webes tartalomkezelő rendszereket a weboldalukon. A legismertebb tartalomkezelő rendszerek:
- WordPress
- Joomla!
- Drupal
Jelenleg a weboldalak 34%-a WordPress tartalomkezelőt használ – talán nem véletlenül.
Ha te is ahhoz a tömeghez tartozol, akik a WordPress tartalomkezelőt használják, akkor lépj be az admin felületre és ellenőrizd, hogy a telepített bővítmények, témák frissítve vannak rendesen. Ha szükséges, frissítsd őket.
Nyilván akkor is érdemes belépned az admin felületre és alaposan körülnézni, ha nem WordPress, hanem más tartalomkezelőt használsz.
Visszatérve a WordPress adminhoz : van egy nagyon-nagyon fontos checkbox, ami padlóra küldhet bármely – addig jól működő – weboldalt. Ez pedig a Beállítások menüben található ‘Megtiltjuk a keresőknek az oldal bejárását’ – checkbox. Ha ez be van pipálva, akkor az annyit jelent, hogy rá van terítve egy láthatatlanná tevő köpeny a weboldaladra…
Az előzőekben említettem, hogy illetéktelen behatolások is előfordulhatnak szinte bármely weboldalon. Ennél még rosszabb, ha megtörtént az illetéktelen behatolás és te nem tudsz róla.
Nem feltétlenül tűzik ki a halálfejes zászlót a feltört weboldalakra.
Megtörténhet az is, hogy a behatoló csak annyit változtat az oldaladon, hogy bepipálja neked a ‘Megtiltjuk a keresőknek az oldal bejárását’ checkboxot – és máris rá van dobva a láthatatlanná tevő köpeny a webodaladra. Ez pedig egyenes út a látogatottság csökkenéséhez.
4. Feltérképezési és biztonsági hibák
Optimális esetben van Google Search Console fiókod. Igazán optimális esetben az Analytics fiókod össze van kötve a Search Console fiókoddal. Ha fennáll ez az idilli állapot, akkor pár kattintással ellenőrizni tudod, hogy milyen feltérképezési hibák fordulnak elő az oldaladon.
Többféle feltérképezési hiba is állhat a visszaeső látogatottság mögött. Derítsd ki, hogy a te weboldaladat mi fogja vissza!
Előfordulhatnak problémák a robots.txt
fájl körül. Lehetnek manuális műveletek, amelyek hátrányosan befolyásolhatják a weboldalad rangsorolását.
Nyisd meg a Google Search Console ‘Lefedettség’ menüpontját. Itt láthatod, hogy milyen hibák és figyelemeztetések vannak érvényben az oldaladdal kapcsolatban. A hibákat javítani kell, mert az aktuális feltérképezési hibák miatt komoly hátrányba kerülhet a weboldalad.
A feltérképezési hibák mellett a biztonsági hibák is rangsorolási tényezők – tehát komolyan kell venni őket.
Az esetleges biztonsági problémákat a ‘Biztonsági és kézi műveletek’ menüben a ‘Kézi műveletek’ és a ‘Biztonsági problémák’ pontokban tudod ellenőrizni. Szükség esetén javítsd a jelzett biztonsági hibákat.
5. Google algoritmus frissítések hatása
A Google találati lista (SERP) nem statikus, folyamatosan változik. A Google algoritmusa is folyamatosan változik – tehát nincsenek bebetonozott helyek. Ez jó hír azoknak, akik fehér kalappal, tiszta eszközökkel élnek a weboldaluk keresőoptimalizálása során. Rossz hír viszont, azoknak, akik trükközéssel, az algoritmus kicselezésével oldják meg a keresőoptimalizálást.
Akik a kerülőutakat keresik, azok egy darabig boldogulhatnak – de hosszútávon mindig a bank nyer. A bank jelen esetben a Google, a Nagy Testvér. A visszaeső látogatottság kellemetlen élményét a kókler keresőoptimalizálás gyakorlói akkor is meg fogják tapasztalni, ha azt gondolják, sosem buknak le…
2018. augusztusában a Google algoritmus frissítése a gyenge minőségű linkekkel és értéktelen, másolt tartalommal felhízlalt orvosi és gyógyszer témájú weboldalak tömegét buktatta le.
A Medic Update néven elhíresült algoritmus frissítés tömegesen derítette fel és büntette az orvosi és gyógyszer iparág weboldalait. Ezen a területen sokan elboldogultak kamu linkekkel és kamu cikkekkel – aztán kaptak egy olyan hátrasorolást, ami cégeket tett tönkre. Ennyit arról, hogyan lehet átverni a Nagy Testvért…
Egyre gyakoribbak a komoly Google algoritmus frissítések, amelyek kiszűrik az ügyeskedőket és komolyan átrendezik a találati listát.
Ha az oldaladon – akár a tudtodon kívül – PBN linkekkel és black hat seo megoldásokkal oldották meg a keresőoptimalizálást, akkor minden algoritmus frissítés után álmatlan éjszakáid lehetnek.
A komolyabb Google algoritmus frissítések ideje nagyrészt tudható – így be lehet azonosítani, hogy a látogatottség visszaesése mennyire esik egybe az algoritmus frissítések időpontjával.
Azonosítsd a weboldalad látogatottsági görbéjén található hullámvölgyeket (Google Analytics, látogatottsági adatok)
Ha az oldalad látogatottsága azokban az időszakokban kezd esni, amikor az ismert Google algoritmus frissítések történtek, akkor egyfajta csapásként érhetett valamelyik ilyen esemény. Előfordulhat, hogy az oldalad keresőoptimalizálása problémás (túl van optimalizálva, esetleg szürkezónás módszerekkel lett megtámogatva…) Az ilyen jellegű problémákat sokszor nehéz „diagnosztizálni”, mert a Google kommunikációja az algoritmus frissítésekkel kapcsolatban elég kétértelmű szokott lenni.
A visszaeső látogatottság kérdése nem oldódik meg magától!
Céges oldalak esetében a visszaeső látogatottság nem hiúsági kérdés, hanem pénzügyi kérdés. Ha a céges oldalad látogatottsága visszaesik és folyamatosan pozíciókat veszít a találati listában, akkor biztos lehetsz benne, hogy nem csak SEO pozíciót, de pénzt is veszít ezzel a céged.
Bizonyos szintű mozgás mindig van a keresők találati listájában, ez normális. Simán előfordulhat, hogy este más pozíciót foglal el az oldalad, mint ahol reggel volt.
Probléma akkor van, ha azt látod, hogy a pozícióid folyamatosan romlanak és a visszaesést nem követi értékelhető felfelé ívelési szakasz.
Ha nem tudod egyértelműen azonosítani a problémát, vagy bizonytalan vagy, akkor keress meg és segítünk azonosítani a problémát.