oldalélmény algoritmus frissítés 2021

Az Oldalélmény algoritmus frissítés már májusban publikus volt – ez tehát egyike azoknak a nagy, széleskörű Google algoritmus frissítéseknek, amelyeket előre bejelent a vállalat.

Az Oldalélmény algoritmus frissítés lényege dióhéjban

A Google közleménye szerint saját adataik és az iparági kutatások egyaránt azt mutatják, hogy a keresőjük felhasználói szívesebben használnak olyan weboldalakat, amelyek kiváló felhasználói élményt nyújtanak nekik.

A Google pedig úgy reagált ezekre az adatokra, hogy megalkották az Oldalélmény algoritmus frissítést (Page Experience Update). Ez a széleskörű algoritmus frissítés meglévő Google rangsorolási tényezőket gyúr össze új tényezőkkel.

Ez egyértelmű előrehaladása annak a folyamatnak, ami a felhasználói élmény oldaláról igyekszik nyomást gyakorolni a webmesterekre és weboldal tulajdonosokra.

A Google már évekkel korábban bevezetett olyan rangsorolási változtatást, amelyek azt célozták, hogy egyre jobb felhasználói élményt nyújtsanak a weboldalak.

Ennek volt egyik lépése, amikor 2014-ben rangsorolási előnyt kaptak a mobilbarát weboldalak, majd 2018-ban a gyorsan betöltődő oldalak is rangsorolási előnyt kaptak a mobilról indított keresések között.

Az oldalélmény algoritmus frissítés tehát már meglévő rangsorolási tényezők mellé vezeti be az Alapvető Webes Vitals (Core Web Vitals) pontszámokat és ezt az egészet összegyúrja egy széleskörű algoritmus frissítésbe.

Fontos látni, hogy a három Core Web Vitals mutató nem önmagában jelent rangsorolási előnyt vagy hátrányt, hanem más tényezőkkel együtt alkot egy új rangsorolási tényezőt.

Core Web Vitals lényege
A Core Web Vitals lényege

Oldalélmény algoritmus frissítés és Web Vitals

Már 2020 májusában megjelent egy cikk a Google blogján arról, hogy milyen mutatók mentén érdemes javítani a weboldalak által nyújtott felhasználói élményen. A cikkben mutatták be a Web Vitals nevű kezdeményezést.

Ennek lényege, hogy a Google meghatározott néhány olyan létfontosságú mutatót, amelyeken keresztül mérhetővé válik weboldalak egészsége. A weboldal egészség jelen helyzetben úgy értendő, hogy egy weboldal mennyire stabil és milyen gyorsan töltődik be.

Core Web Vitals és felhasználói élmény

Nem látunk be a falak mögé, de nagyon valószínű, hogy a mutatók meghatározását nagy ívű adatgyűjtés és adatfeldolgozás előzte meg. Ennek eredményeképpen született meg az a három mutató, amelyek hamarosan részévé válnak a Google nagy rangsoroló algoritmusának.

A Google által bemutatott Web Vitals kezdeményezés magja a Core Web Vitals, amelynek célja, hogy a webmesterek számára iránymutatást adjon azokról a mutatókról, amelyek alapvető fontosságúak a nagyszerű felhasználói élmény eléréséhez.

A Core Web Vitals megismerése és megértése azért fontos, mert egyre inkább az a trend, hogy a Google nagy rangsoroló algoritmusa azokat a weboldalakat részesíti előnyben, amelyek jó felhasználói élményt adnak. Ez nagyszerű, de egy élmény hogy lesz rangsorolási tényező?

Felhasználói élmény a fókuszban

Weboldalak esetében a felhasználói élményt így fordíthatjuk le: az ÉRZÉS, amit a felhasználó akkor érez, amikor megnyitja és elkezdi használni a weboldalt.

A Core Web Vitals kezdeményezés célja pontosan az, hogy számszerűsítsen egy olyan furcsán megfoghatatlan dolgot, mint a felhasználói élmény.

2020 során közzétett Google bejelentésekből látszik az a trend, hogy egyre inkább fókuszba kerül a felhasználói élmény. Ennek fontos mérföldköve az Oldalélmény algoritmus frissítés – ami a novemberi bejelentés szerint jövőre, 2021 májusában élesedik.

Milyen Core Web Vitals mutatókra kell odafigyelni?

Három olyan mutatót határoztak meg, amelyekhez konkrét célértéket is társítottak:

  1. Legnagyobb vizuális tartalomválasz (LCP)
  2. Elrendezés összmozgása (CLS)
  3. Első reakciótól számított válaszkésés (FID)

Ezek rettentő furcsa kifejezések, de most rögtönmegfejtjük, hogy miről van szó!

Legnagyobb vizuális tartalomválasz (LCP)

Ez a mutatószám azt méri, hogy a látogatónak hány másodperc alatt jelent meg a weboldal fő tartalmi eleme. A gyakorlatban ez azt jelenti, hogy a weboldal megnyitásakor mennyi idő alatt jelennek meg a weboldal legfontosabb része – tehát nem az oldal teljes betöltődéséről van szó.

A Legnagyobb vizuális tartalomválasz csak a legnagyobb tartalmi elem betöltődéséről szól. A gyakorlatban: a weboldal hajtás feletti részén elhelyezett elemek (kép + főcím, alcím)

A Core Web Vitals alapján a weboldalad JÓL TELJESÍT ezen a mérési ponton, ha 2.5 másodperc alatt megjelenik az oldal fő tartalmi eleme. Ha viszont 4 másodperc felett van ez a mutatószám, akkor fejleszteni kell az oldalt.

Első reakciótól számított válaszkésés (FID)

Ez a mutatószám azt méri és azt mutatja meg, hogy menny idő alatt jut el oda a weboldalad, hogy már reagálni tud a látogató interakciójára. Nagyon leegyszerűsítve: milyen gyorsan tud reagálni a weboldalad a látogató kattintására.

A Core Web Vitals alapján a weboldalad JÓL TELJESÍT ezen a mérési ponton, ha 100 milliszekundum alatt van ez az érték. Ha viszont 300 milliszekundum felett van ez a mutatószám, akkor szintén fejleszteni kell az oldalt.

Elrendezés összmozgása (CLS)

Ez egy elég furcsa kifejezés, amit nem könnyű értelmesen megmagyarázni. A Google blogja ezt írja erről : „minden váratlan elrendezésváltás esetén az egyes elrendezés-eltolódási pontszámok összegét méri”

– és ez még semmi, mert az elrendezés eltolódás definíciója is cifra: „Az elrendezés eltolása akkor következik be, amikor egy látható elem az egyik renderelt képkockáról a másikra módosítja a pozícióját.”

Hát köszönjük, így már könnyű a dolgunk…

Akkor most beszéljünk értelmesen és cseréjük le ezt a rettenetes katyvaszt valami érthetőbb és megfoghatóbb definícióra!

Ez a mutató azt méri és az mutatja meg, hogy történik-e valami furcsa, váratlan dolog a weboldalon. Mi számító jó pontszámnak itt?

A felhasználói élmény érdekében a weboldalunknak a CLS pontszáma legyen kevesebb, mint 0.1

Alapvető Webes Vitals értékek
Az Alapvető Webes Vitals értékek összefoglalása
NE maradj le az új
#marketingpunk cikkekről!
Add meg az email címed és az elsők között fogsz értesítést kapni az új cikkekről!

Mennyire realista a Core Web Vitals?

Mondjuk úgy, hogy sosem fogunk eljutni oda, hogy a Core Web Vitals célértékeket hozza a hazai weboldalak fele. Ezek a célértékek nagyon jól hangzanak, de a gyakorlatban csak áldozatokkal lehet produkálni őket. Itt pedig képbe kerül az a dolog, ami a legtöbb KKV esetében felbukkan: szubjektív ragaszkodás olyan elemekhez, amelyek miatt nem lehet produkálni a Core Web Vitals célértékeket.

Lesz pár olyan szituáció – neked is, nekem is – ahol a megbízó egymással igen nehezen összeegyeztethető kérésekkel fog előállni:

  • A CEO azt kéri, hogy a drága pénzen leforgatott imázs videó jelenjen meg a fejlécben.
  • A marketing vezető szerint nem elég mozgalmas a hero szekció.
  • Az ügyvezető felesége szerint kellene még egy csinos kis animáció a főoldalra.

Ilyenkor egyszerűen rámutatunk a Core Web Vitals számokra …

A 75 százalékos szabály

Fontos látni, hogy az előbbiekben ismertetett mérőszámokat nem kell minden egyes oldalbetöltéskor produkálnia a weboldaladnak. A Google Pagespeed Insights eszközében Mobilon és asztali megjelenítőn is érdemes megcélozni, hogy az oldalbetöltések 75 százaléka megfeleljen az előírt értékeknek.

Tehát, ha a mobilos látogatóink háromnegyede számára tudjuk produkálni a 0.1 alatti LCP, FID és CLS pontszámot, akkor jók vagyunk – és ugyanezt kell megcélozni az asztali gépről érkező látogatók esetében is.

Ez nem kis feladat, mert a legtöbb weboldal nem a felhasználói élményre és a gyors betöltődési sebességre van tervezve. Sokkal inkább olyan egyszerű szempontok szerint készülnek weboldalak, mint „nézzen ki jól”

Milyen tényezőket gyúr össze az oldalélmény algoritmus frissítés?

Az előzőekben már megnéztük, hogy melyek a Core Web Vitals tényezők és milyen pontszámok mit jelentenek. Most nézzük meg, hogy milyen egyéb tényezőket gyúr össze a Google a 2021-es oldalélmény algoritmus frissítésbe!

Oldalélmény szignálok

A következő szignálok fontosak ahhoz, hogy a felhasználók (weboldal látogatók) számára jó felhasználói élményt nyújthassunk a Google Keresésben.

Core Web Vitals szignálok

Ezek az előzőekben már megismert Core Web Vitals szignálok, amelyeket a betöltődés, interaktivitás és vizuális stabilitás mérőszámokkal jellemezhetünk. Emlékeztetőül a mérőszámok és a megcélozandó pontszámok.

  • Legnagyobb vizuális tartalomválasz (LCP) : 2.5 másodperc alatt JÓ
  • Első reakciótól számított válaszkésés (FID) : 100 milliszekundum alatt JÓ
  • Elrendezés összmozgása (CLS) legyen 0.1 alatt

Mobilbarátság szignálok

A weboldal legyen mobilbarát, mert csak így tudja megfelelően kiszolgálni a mobilról böngésző felhasználókat. Ahhoz, hogy megállapítsuk, hogy a weboldalunk mobilbarát vagy sem, segítségül hívhatjuk a Google egyik tesztelő eszközét : https://search.google.com/test/mobile-friendly

Biztonságos böngészési élmény szignálok

A weboldal ne tartalmazzon kártékony kódot vagy megtévesztő tartalmat. Itt elsősorban a bizalomra épülő manipulációt alkalmazó – adathalász – weboldalak tartalmáról van szó. A Google Chrome böngésző a már azonosított, megtévesztő tartalmat közlő vagy adathalász weboldalak megnyitása előtt figyelmeztető üzenetet dob fel a látogatóknak, amiben jelzi, hogy  „Megtévesztő webhely megnyitására készül”, így jó eséllyel meg tudja előzni az ilyen weboldalak megnyitását.

A Google Search Console eszközben a Biztonsági problémák jelentésben tudjuk ellenőrizni, hogy a Google azonosított biztonsági problémát a mi webhelyünkön vagy sem. Ha van ilyen, akkor azonnal távolítsuk el a problémás tartalmakat a weboldalunkról, majd kérjünk biztonsági felülvizsgálatot.

HTTPS szignálok

2017 januárjában a Google Chrome webböngésző elkezdte „Nem biztonságos” címkével ellátni azokat a weboldalakat, amelyek HTTPS protokoll nélkül gyűjtenek adatokat. Ezzel nyomást gyakoroltak a webmesterekre és a weboldal tulajdonosokra azzal kapcsolatban, hogy kezdjenek el foglalkozni azzal is, hogy a weboldalukat titkosított csatornán keresztül mutassák meg a látogatóknak. A lényeg: amikor megnyitjuk a weboldalunkat, ott kell látnunk a biztonságos kapcsolatot jelző zárt lakatot a böngésző címsorában.

Beúszó panel szignálok

A weboldal ne tartalmazzon nagyméretű, agresszív „beúszó reklámot” vagy olyan felugró ablakot, ami a felhasználó elől kitakarja a weboldal fő tartalmát.

A nehezen bezárható (vagy nem bezárható) reklámok, párbeszédpanelek a problémásak. Kisebb méretű reklámot vagy felugró ablakot tehát lehet használni, de arra kell odafigyelni, hogy a kijelzőből ne takarjon el nagy területet.

Az oldalélmény algoritmus frissítés hatásai

A Google Page Experience Update tehát nem egy tényezőre épül, hanem meglévő rangsorolási tényezőket gyúr össze Core Web Vitals tényezőkkel. 2021 tavaszán kiderül, hogy mekkora felfordulás fog okozni ez a széleskörű algoritmus frissítés.

Annyit lehet látni a hivatalos kommunikációból, hogy továbbra is a minőségi tartalom marad az egyik legfontosabb rangsorolási szempont.

Ebből arra lehet következtetni, hogy a nagyszerű tartalmat kínáló weboldalak- amit kedvelnek a felhasználók – ezután is jó pozíciókat foglalhatnak el a kereső találati listáin.

Ezzel párhuzamosan az is elmondható, hogy hasonlóan erős tartalmat kínáló, hasonlóan erős felhasználói szignálokat produkáló weboldalak versenyében tudnak előnyt vagy hátrányt jelenteni az oldalélmény algoritmus által összefogott rangsorolási tényezők.

Váratlanul megérkezett a 2020 decemberi Google algoritmus frissítés

Tetszett? OSZD MEG!
Facebook
Linkedin
Pinterest
EMAIL
PRiNT
Érdekel a téma?
#marketingpunk évértékelő 2020

A marketingpunk évértékelő 2020 most arra vállalkozik, hogy teljesen szubjektíven kiemeljen néhány trendet az elmúlt évből és ezek nyomán megvilágítson összefüggéseket. Marketingpunk évértékelő 2020: koronavírus, alkalmazkodás, kreatív megoldások Az elmúlt

A koronavírus keresési trendje 2020

A koronavírus keresési trendje megmutatja, hogy az első hullámnak mekkora hírértéke volt és ehhez képest a második hullámnak mennyire nem… A koronavírus keresőszó trendje Minden csoda három napig tart. Ez

Keresőoptimalizálás 2020 : bevezető

Mi az a SEO? A keresőoptimalizálás (SEO) azon tevékenységek összessége, amelyek arra irányulnak, hogy webes tartalmak láthatóságát növelje a keresőmotorok nem fizetett (organikus) találatai között. Gyakorlatilag minden olyan tevékenységet, erőfeszítést

Nagy Gábor
#marketingpunk
Jobb marketing, több vevő

Tarts velem az úton, ami egy jobb jövőbe vezet.
Ne görcsölj, inkább élvezd az utazást.
Jobban megéri, hidd el.

Kövess a közösségi médiában!