A marketing trendek előjelzése minden év elején népszerű téma. A tavaly karácsonykor közzétett Keresőoptimalizálás trendek 2020 cikkemben én magam is jósoltam három olyan marketing trendet, ami meghatározó lehet az elkövetkező év folyamán.
A Microsoft Advertising Brand Studio részlege szintén így tett – de ők nem elégedtek meg egy-két éves előrejelzéssel, hanem rögtön az egész évtizedet meghatározó vízióval álltak elő.
Ilyen lesz a következő évtized?
A Microsoft Advertising Brand Studio által pár nappal ezelőtt közzétett marketing trendeket vizionáló cikk igyekezett meghatározni azt is, melyek azok a legfontosabb változások, amelyek hatással lesznek a mindennapi életünkre.
Annyiban a marketing trendek sem különböznek más trendektől, tehát senki sem tudja megjósolni mi fog történni és mi lesz fontos, mi nem – de mindig van néhány kísérlet erre.
A technológia nem pótolja az emberi döntéseket – egyelőre
Szép szavak kíséretében indulhatunk útnak: a technológia segít mindannyiunknak abban, hogy többet érjünk el – de a technológia nem hoz üzleti döntéseket helyettünk. Az emberi döntések még mindig nagyon fontosak a stratégiai menedzsmentben.
Ez nagyon szép és nagyon emberközelinek hangzik – de én kezdem úgy érezni, hogy a technológia ma már olyan ütemben fejlődik, amihez tényleg nehéz alkalmazkodni. Az emberi viselkedési minták, az adaptációs képességek egyáltalán nem változnak olyan ütemben, mint a technológia.
Ott tartunk, hogy a kommunikáció olyan szintre gyorsult, hogy nem lehet követni. Vagy legalábbis nagyon-nagyon nehéz.
Jobb érzés kikapcsolni a mobiltelefont, mint bekapcsolni.
A technológiai fejlődés egyre gyorsuló ütemet diktál, miközben az emberi viselkedés és adaptációs képesség csak lassan fejlődik. Ez a két egymással ellentétes trend azt eredményezheti, hogy a technológiai fejlődés elszakad a mindennapi élettől. Egyértelmű, hogy nem tudunk annyi újdonságot adaptálni, mint amennyi termelődik. A technológia már most sokkal többet vár el tőlünk, mint amire jelenleg képesek vagyunk – és ez csak a kezdet.
Alapvető változások az élet minden területén
A technológia az élet minden területét meghódította és átformálta. Gazdaság, kultúra, média, marketing – egyik sem hasonlít a 10 évvel ezelőtti önmagára. Inkább azt lehet mondani, hogy rá sem lehet ismerni ezekre – és akkor a mesterséges intelligenciát még be sem hoztuk a képbe…
A mesterséges intelligencia elterjedése abba az irányba mutat, ahol már algoritmus fog alkotni algoritmust. Mi ezzel a gond?
Semmi különös gond nincs ezzel – csak az a helyzet, hogy olyan technológiai robbanást eredményez, amit ma még el sem tudunk képzelni.
Érdemes lenne újranézni a Mátrix első részét?
Mielőtt felcsapnánk ceruzaelemnek, nézzük meg, milyen marketing trendekkel számol a Microsoft reklám-csapata!
Értékesítési tölcsér helyett lendkerék
Állandónak tekinthető a marketing trendek között, hogy az újdonságokra éhes marketingesek folyamatosan kutatnak azok után a megoldások után, amelyekkel jó nagyot lehet hasítani a reklámtortából. Az egyik ilyen csodafegyver az értékesítési tölcsér volt. Mi ez?
Fent beterelem a látogatókat egy landing oldalba, lent pedig kiesik a pénz – nagyjából ennyi a koncepció. Sok látogatót kell betölteni felül ahhoz, hogy alul kiessen a pénz. Erre a számbeli csökkenésre utal a tölcsér forma.
Itthon még elég sok oktatóanyagot, mesterkurzust, Jedi-képzőt el lehet adni az értékesítési tölcsérek témájában.
A világ másik oldalán viszont az értékesítési tölcsérek már megindultak a süllyesztő felé és helyette lendkerék-típusú értékesítési folyamattal kísérleteznek a marketing mesterséges intelligenciával felspécizett laboratóriumaiban.
Ezt a lendkerék-típusú értékesítési folyamatot látja a Microsoft (is) a jövő nagy trendjének. A Microsoft marketing lendkerék-modellje feltűnően hasonlít a Hubspot 2018 májusában publikált marketing modelljére…de ez már részletkérdés.
A lényeg, hogy a tölcsér-modell túl termék-központúnak, túl uniformizáltnak és túl pazarlónak ítéltetett, ezért lecserélésre került a lendkerék-típusú modellre.
A modell mögött meghúzódó filozófiai háttér az, hogy a vevői élmény alapú (Customer Experience = CX) marketing lesz a jövő csodafegyvere. Minden egyes érdeklődőre (látogatóra) úgy tekintünk, mint potenciális rajongóra – és a megfelelő érintési pontokon kalauzolva eljuttatjuk őket ebbe az ideális állapotba, ezért ennek az elképzelt vevői élménynek (utazásnak) megfelelő tartalommal kommunikálunk.
Hogyan kell ezt elképzelni?
A vevői élmény alapú marketing lényege: megtervezni, lekutatni a vásárlási döntéshez vezető utazást, annak útvonalát (Customer Decision Journey = CDJ) és meghatározni az érintési pontokat.
Ezeken az érintési pontokon minden lehetséges adatot be kell gyűjteni és adatelemzéssel összefésülni.
Ha elegendő mennyiségű és minőségű adat áll rendelkezésre, akkor jön a mesterséges intelligencia és az adatelemzés. Az adatelemzés után a gépi tanulás módszerével eddig nem látott marketing megoldásokat lehet útjára bocsátani és tesztelni. A folyamat során előbb-utóbb kikristályosodik, hogy hol vannak a valós érintési pontok, az érdeklődőkből milyen útvonalon, hol és hogyan lesz vásárló.
Nem nagyjából, hanem pontosan.
Ez nagyon durva.
Ilyen vegytisztán sehol nem üzemel ilyen modell – legalábbis ebben reménykedem. Ezután az ijesztő utazás után nézzük meg, hogyan lehet kicsit elmenekülni a számok ijesztő világából!
Demetrikálás: számok nélkül boldogabbak lehetünk?
Mindent számszerűsítünk. Mindenhol számok vesznek körül. A közösségi médiában lájkok, nézettségek, követők, megosztások keserítik meg az életünket. Ha jók a számok, boldogság van. Ha nem jók a számok, boldogtalanság van. Jól van ez így egyáltalán?
Benjamin Grosser a University of Illinois new media oktatója szerint valami nagyon nincs rendben azzal, ha csak a számok alapján minősítjük az életet és ezzel hagyjuk, hogy a közösségi média tönkretegye az életünket.
Ne számok alapján ítéljük meg magunkat.
Ne számok alapján ítéljünk meg minőséget.
Hány ember érzi magát kevésbé értékesnek attól, hogy nem kapnak elég lájkot kapnak a bejegyzései?
Ben elkészített pár böngésző kiegészítőt, amivel igyekszik kiszabadítani minket a lájkok és megosztások rabigájából.
Facebook, Twitter, Instagram – számok nélkül. Nagyon érdekes kísérlet.
Tegyél egy próbát te is: bengrosser.com/projects/facebook-demetricator/
Most, hogy már megszabadultunk a közösségi média által generált öncélú lájkvadászat káros szokásától, itt az ideje, hogy megnézzük, milyen kompetenciákkal lehetsz sikeres marketinges a következő évtizedben!
Milyen tudás értékes most – és a következő években – a marketing területén?
Hány álláshirdetésben olvashatod a követelmények között, hogy kiváló kommunikációs és problémamegoldó képesség?
Nem mérhető készségeket listázni az álláshirdetésekben – aztán rácsodálkozni, hogy a felvett jelölt seggfej…ez a HR lifestyle.
Gondolom Te is adtál már be olyan önéletrajzot, ahova beleírtál mindenféle szépet és jót – de azt sem tudtad, mit akarnak tőled valójában…
De melyek ezek a soft skillek vagy interperszonális készségek, amiket a munkáltatók elvárnának?
- empátia
- könnyed kommunikáció
- kreativitás
- felelősségvállalás
- csapatmunkára való alkalmasság
- tudásmegosztás
A munkaadók ezt akarják hallani tőled – te pedig megadod nekik. Aztán jön a hidegzuhany mindkét félnek: a cég nem olyan, a munka nem olyan – és Te sem vagy olyan, mint amit leírtál magadról.
Ezekkel a dolgokkal nem lehet nagyon mit kezdeni. Ez ilyen.
Talán egyszerűbb lenne a munkáltatók számára az élet, ha olyan álláshirdetéseket közölnének, ahol csak leírják, hogy érts ahhoz, ami a munkád lesz és ne legyél seggfej.
Mindegy.
A lényeg: amivel lehet kezdeni valamit, az a mérhető, igazolható kompetenciák. De milyen kompetenciákra van szüksége egy jó marketingesnek?
Egy 600 senior marketinges körében végzett (Linkedines) felmérés szerint a marketingesek számára a legfontosabb kompetenciák ezek lesznek a következő években:
- SEO
- Adatelemzés
- Szövegírás
- Viselkedés elemzés
- Automatizálás
Vágod, hogy melyik az első a listában?
A SEO, a keresőoptimalizálás.
Királyság…
Remélem eddig is egyértelmű volt számodra (is), hogy a keresőoptimalizálás valahol a világ legfontosabb dolgai között van. De mi a helyzet a többi kompetenciával?
Adatelemzés
A keresőoptimalizálás és az adatelemzés elég szorosan kapcsolódik egymáshoz: ha nem méred, nem tudod fejleszteni.
Tavaly írtam a SEO + PPC Pro Meetup kapcsán a Mester Tomi-féle data36.com sztoriról – olvasd el.
Ha a világ ura akarsz lenni, akkor tehát tanulj keresőoptimalizálást, aztán irány Mester Tomi data scientist képzése. Ha a SEO mellé megtanulsz adatot elemezni, tiéd lesz a világ.
Szövegírás
A keresőoptimalizálás és az adatelemzés mellett a szövegírás a harmadik olyan kompetencia, amivel nélkülözhetetlenné tudod tenni magad a munkahelyeden – vagy akár saját vállalkozást indíthatsz. A minőségi szövegírás egyre inkább a SEO integráns része lesz, mivel az elmúlt pár folyamataiból számomra már elég világosan kirajzolódott az a trend, hogy a tartalommarketing és a keresőoptimalizálás szakmák metszete egyre nagyobb lesz: a technikai iránytól a tartalmi irányba tart a keresőoptimalizálás jövője.
Viselkedés elemzés
A viselkedés elemzés azért lesz pótolhatatlan kompetencia, mert adatelemzéssel csak azt tudjuk megmondani, hogy mit tett a látogató / vásárló – de nem kapunk választ arra a kérdésre, hogy miért tette. Ha Te választ tudsz adni erre a kérdésre, akkor hosszú időre (pár évre) biztonságba tudhatod magad.
Marketing automatizálás
Az előzőekben felsorolt hard skillek mellett még egy rettentő fontos kompetenciára lesz szükséged, ha a marketing trendek éllovasa akarsz lenni: automatizálás. A marketing automatizálás hatalmas piac, iszonyatosan fontos tudás ma is – és a jövőben is az lesz. Ma már nem csak annyi a marketing, hogy szétdobunk pár szórólapot a környéken, aztán reméljük a legjobbakat. Ma már olyan összetett technikai folyamatokat kell építeni, amelyek megfelelő marketing automatizálási tudás nélkül nem oldhatók meg.
Marketing trendek és víziók
Ez volt a következő évtizedre vizionált marketing trendek előrejelzése. Remélem hasznosnak találtad és remélhetőleg sikerült megvilágítani azt is, hogy miért a keresőoptimalizálás az egyik legfontosabb tudás ma a marketingben.