marketing trendek 2020

A marketing trendek előjelzése minden év elején népszerű téma. A tavaly karácsonykor közzétett Keresőoptimalizálás trendek 2020 cikkemben én magam is jósoltam három olyan marketing trendet, ami meghatározó lehet az elkövetkező év folyamán.
A Microsoft Advertising Brand Studio részlege szintén így tett – de ők nem elégedtek meg egy-két éves előrejelzéssel, hanem rögtön az egész évtizedet meghatározó vízióval álltak elő.

Ilyen lesz a következő évtized?

A Microsoft Advertising Brand Studio által pár nappal ezelőtt közzétett marketing trendeket vizionáló cikk igyekezett meghatározni azt is, melyek azok a legfontosabb változások, amelyek hatással lesznek a mindennapi életünkre.

Annyiban a marketing trendek sem különböznek más trendektől, tehát senki sem tudja megjósolni mi fog történni és mi lesz fontos, mi nem – de mindig van néhány kísérlet erre.

A technológia nem pótolja az emberi döntéseket – egyelőre

Szép szavak kíséretében indulhatunk útnak: a technológia segít mindannyiunknak abban, hogy többet érjünk el – de a technológia nem hoz üzleti döntéseket helyettünk. Az emberi döntések még mindig nagyon fontosak a stratégiai menedzsmentben.

Ez nagyon szép és nagyon emberközelinek hangzik – de én kezdem úgy érezni, hogy a technológia ma már olyan ütemben fejlődik, amihez tényleg nehéz alkalmazkodni. Az emberi viselkedési minták, az adaptációs képességek egyáltalán nem változnak olyan ütemben, mint a technológia.

Ott tartunk, hogy a kommunikáció olyan szintre gyorsult, hogy nem lehet követni. Vagy legalábbis nagyon-nagyon nehéz.

Jobb érzés kikapcsolni a mobiltelefont, mint bekapcsolni.

A technológiai fejlődés egyre gyorsuló ütemet diktál, miközben az emberi viselkedés és adaptációs képesség csak lassan fejlődik. Ez a két egymással ellentétes trend azt eredményezheti, hogy a technológiai fejlődés elszakad a mindennapi élettől. Egyértelmű, hogy nem tudunk annyi újdonságot adaptálni, mint amennyi termelődik. A technológia már most sokkal többet vár el tőlünk, mint amire jelenleg képesek vagyunk – és ez csak a kezdet.

Alapvető változások az élet minden területén

A technológia az élet minden területét meghódította és átformálta. Gazdaság, kultúra, média, marketing – egyik sem hasonlít a 10 évvel ezelőtti önmagára. Inkább azt lehet mondani, hogy rá sem lehet ismerni ezekre – és akkor a mesterséges intelligenciát még be sem hoztuk a képbe…

A mesterséges intelligencia elterjedése abba az irányba mutat, ahol már algoritmus fog alkotni algoritmust. Mi ezzel a gond?
Semmi különös gond nincs ezzel – csak az a helyzet, hogy olyan technológiai robbanást eredményez, amit ma még el sem tudunk képzelni.

Érdemes lenne újranézni a Mátrix első részét?

Mielőtt felcsapnánk ceruzaelemnek, nézzük meg, milyen marketing trendekkel számol a Microsoft reklám-csapata!

Értékesítési tölcsér helyett lendkerék

Állandónak tekinthető a marketing trendek között, hogy az újdonságokra éhes marketingesek folyamatosan kutatnak azok után a megoldások után, amelyekkel jó nagyot lehet hasítani a reklámtortából. Az egyik ilyen csodafegyver az értékesítési tölcsér volt. Mi ez?

Fent beterelem a látogatókat egy landing oldalba, lent pedig kiesik a pénz – nagyjából ennyi a koncepció. Sok látogatót kell betölteni felül ahhoz, hogy alul kiessen a pénz. Erre a számbeli csökkenésre utal a tölcsér forma.

Itthon még elég sok oktatóanyagot, mesterkurzust, Jedi-képzőt el lehet adni az értékesítési tölcsérek témájában.

A világ másik oldalán viszont az értékesítési tölcsérek már megindultak a süllyesztő felé és helyette lendkerék-típusú értékesítési folyamattal kísérleteznek a marketing mesterséges intelligenciával felspécizett laboratóriumaiban.

Ezt a lendkerék-típusú értékesítési folyamatot látja a Microsoft (is) a jövő nagy trendjének. A Microsoft marketing lendkerék-modellje feltűnően hasonlít a Hubspot 2018 májusában publikált marketing modelljére…de ez már részletkérdés.

A lényeg, hogy a tölcsér-modell túl termék-központúnak, túl uniformizáltnak és túl pazarlónak ítéltetett, ezért lecserélésre került a lendkerék-típusú modellre.

A modell mögött meghúzódó filozófiai háttér az, hogy a vevői élmény alapú (Customer Experience = CX) marketing lesz a jövő csodafegyvere. Minden egyes érdeklődőre (látogatóra) úgy tekintünk, mint potenciális rajongóra – és a megfelelő érintési pontokon kalauzolva eljuttatjuk őket ebbe az ideális állapotba, ezért ennek az elképzelt vevői élménynek (utazásnak) megfelelő tartalommal kommunikálunk.

Hogyan kell ezt elképzelni?

A vevői élmény alapú marketing lényege: megtervezni, lekutatni a vásárlási döntéshez vezető utazást, annak útvonalát (Customer Decision Journey = CDJ) és meghatározni az érintési pontokat.

Ezeken az érintési pontokon minden lehetséges adatot be kell gyűjteni és adatelemzéssel összefésülni.

Ha elegendő mennyiségű és minőségű adat áll rendelkezésre, akkor jön a mesterséges intelligencia és az adatelemzés. Az adatelemzés után a gépi tanulás módszerével eddig nem látott marketing megoldásokat lehet útjára bocsátani és tesztelni. A folyamat során előbb-utóbb kikristályosodik, hogy hol vannak a valós érintési pontok, az érdeklődőkből milyen útvonalon, hol és hogyan lesz vásárló.

Nem nagyjából, hanem pontosan.
Ez nagyon durva.

Ilyen vegytisztán sehol nem üzemel ilyen modell – legalábbis ebben reménykedem. Ezután az ijesztő utazás után nézzük meg, hogyan lehet kicsit elmenekülni a számok ijesztő világából!

Demetrikálás: számok nélkül boldogabbak lehetünk?

Mindent számszerűsítünk. Mindenhol számok vesznek körül. A közösségi médiában lájkok, nézettségek, követők, megosztások keserítik meg az életünket. Ha jók a számok, boldogság van. Ha nem jók a számok, boldogtalanság van. Jól van ez így egyáltalán?

Benjamin Grosser a University of Illinois new media oktatója szerint valami nagyon nincs rendben azzal, ha csak a számok alapján minősítjük az életet és ezzel hagyjuk, hogy a közösségi média tönkretegye az életünket.

Ne számok alapján ítéljük meg magunkat.
Ne számok alapján ítéljünk meg minőséget.

Hány ember érzi magát kevésbé értékesnek attól, hogy nem kapnak elég lájkot kapnak a bejegyzései?

Ben elkészített pár böngésző kiegészítőt, amivel igyekszik kiszabadítani minket a lájkok és megosztások rabigájából.

Facebook, Twitter, Instagram – számok nélkül. Nagyon érdekes kísérlet.
Tegyél egy próbát te is: bengrosser.com/projects/facebook-demetricator/

Most, hogy már megszabadultunk a közösségi média által generált öncélú lájkvadászat káros szokásától, itt az ideje, hogy megnézzük, milyen kompetenciákkal lehetsz sikeres marketinges a következő évtizedben!

Milyen tudás értékes most – és a következő években – a marketing területén?

Hány álláshirdetésben olvashatod a követelmények között, hogy kiváló kommunikációs és problémamegoldó képesség?

Nem mérhető készségeket listázni az álláshirdetésekben – aztán rácsodálkozni, hogy a felvett jelölt seggfej…ez a HR lifestyle.

Gondolom Te is adtál már be olyan önéletrajzot, ahova beleírtál mindenféle szépet és jót – de azt sem tudtad, mit akarnak tőled valójában…

De melyek ezek a soft skillek vagy interperszonális készségek, amiket a munkáltatók elvárnának?

  • empátia
  • könnyed kommunikáció
  • kreativitás
  • felelősségvállalás
  • csapatmunkára való alkalmasság
  • tudásmegosztás

A munkaadók ezt akarják hallani tőled – te pedig megadod nekik. Aztán jön a hidegzuhany mindkét félnek: a cég nem olyan, a munka nem olyan – és Te sem vagy olyan, mint amit leírtál magadról.

Ezekkel a dolgokkal nem lehet nagyon mit kezdeni. Ez ilyen.

Talán egyszerűbb lenne a munkáltatók számára az élet, ha olyan álláshirdetéseket közölnének, ahol csak leírják, hogy érts ahhoz, ami a munkád lesz és ne legyél seggfej.

Mindegy.

A lényeg: amivel lehet kezdeni valamit, az a mérhető, igazolható kompetenciák. De milyen kompetenciákra van szüksége egy jó marketingesnek?

Egy 600 senior marketinges körében végzett (Linkedines) felmérés szerint a marketingesek számára a legfontosabb kompetenciák ezek lesznek a következő években:

  1. SEO
  2. Adatelemzés
  3. Szövegírás
  4. Viselkedés elemzés
  5. Automatizálás

Vágod, hogy melyik az első a listában?
A SEO, a keresőoptimalizálás.
Királyság…

Remélem eddig is egyértelmű volt számodra (is), hogy a keresőoptimalizálás valahol a világ legfontosabb dolgai között van. De mi a helyzet a többi kompetenciával?

Adatelemzés
A keresőoptimalizálás és az adatelemzés elég szorosan kapcsolódik egymáshoz: ha nem méred, nem tudod fejleszteni.

Tavaly írtam a SEO + PPC Pro Meetup kapcsán a Mester Tomi-féle data36.com sztoriról – olvasd el.

Ha a világ ura akarsz lenni, akkor tehát tanulj keresőoptimalizálást, aztán irány Mester Tomi data scientist képzése. Ha a SEO mellé megtanulsz adatot elemezni, tiéd lesz a világ.

Szövegírás
A keresőoptimalizálás és az adatelemzés mellett a szövegírás a harmadik olyan kompetencia, amivel nélkülözhetetlenné tudod tenni magad a munkahelyeden – vagy akár saját vállalkozást indíthatsz. A minőségi szövegírás egyre inkább a SEO integráns része lesz, mivel az elmúlt pár folyamataiból számomra már elég világosan kirajzolódott az a trend, hogy a tartalommarketing és a keresőoptimalizálás szakmák metszete egyre nagyobb lesz: a technikai iránytól a tartalmi irányba tart a keresőoptimalizálás jövője.

Viselkedés elemzés
A viselkedés elemzés azért lesz pótolhatatlan kompetencia, mert adatelemzéssel csak azt tudjuk megmondani, hogy mit tett a látogató / vásárló – de nem kapunk választ arra a kérdésre, hogy miért tette. Ha Te választ tudsz adni erre a kérdésre, akkor hosszú időre (pár évre) biztonságba tudhatod magad.

Marketing automatizálás
Az előzőekben felsorolt hard skillek mellett még egy rettentő fontos kompetenciára lesz szükséged, ha a marketing trendek éllovasa akarsz lenni: automatizálás. A marketing automatizálás hatalmas piac, iszonyatosan fontos tudás ma is – és a jövőben is az lesz. Ma már nem csak annyi a marketing, hogy szétdobunk pár szórólapot a környéken, aztán reméljük a legjobbakat. Ma már olyan összetett technikai folyamatokat kell építeni, amelyek megfelelő marketing automatizálási tudás nélkül nem oldhatók meg.

Marketing trendek és víziók

Ez volt a következő évtizedre vizionált marketing trendek előrejelzése. Remélem hasznosnak találtad és remélhetőleg sikerült megvilágítani azt is, hogy miért a keresőoptimalizálás az egyik legfontosabb tudás ma a marketingben.

Tetszett? OSZD MEG!
Facebook
Linkedin
Pinterest
EMAIL
PRiNT
Érdekel a téma?
A linképítés alapjai

A linképítés alapjai kerülnek terítékre ma. Fusd át a cikket és tudd meg, milyen linkekkel tudsz nyerni és milyen linkekkel lehet romba dönteni egy weboldal hitelességét! Linképítés alapok Sokan csak

Az indexelési kérelem funkció átmenetileg elérhetetlen

Az indexelési kérelem funkció gombja mostantól nem elérhető a Search Console felületen. Ezzel eltűnt az egyik hasznos SC funkció, ami nagyban segítette a keresőoptimalizálással foglalkozó szakértők és weboldal tulajdonosok életét.

Új Gmail logó érkezett

Megérkezett az új Gmail logó – ami nem csak egy öncélú logó reszelgetés, hanem sokkal több ennél. Eltűnt a piros szélű boríték és hangsúlyosabbá vált az M betű – de

Nagy Gábor
#marketingpunk
Jobb marketing, több vevő

Tarts velem az úton, ami egy jobb jövőbe vezet.
Ne görcsölj, inkább élvezd az utazást.
Jobban megéri, hidd el.

Kövess a közösségi médiában!