Eddig azt gondoltad, hogy 2019.október 30.-án a legnagyobb esemény Vlagyimir Vlagyimirovics hazánkba látogatása volt?
Tévedsz. A legnagyobb hír a tegnapi napon a SEO Meetup 8 + PPC Pro Meetup volt.
Vlagyimir Vlagyimirovics Várólista
Amikor megkaptam a SEO meetup-értesítőt, rögtön lecsaptam a lehetőségre. Aztán az élet közbeszólt: a gyerekeim elkapták a fosós-hányós vírus egyik mutációját – és akkor éreztem, hogy jobb, ha kiregisztrálok a meetupról.
Aztán egy – a fosós-hányós vírussal átmulatott éjszaka után – gondoltam egy merészet és jelentkeztem újra. Addigra minden hely elkelt, tehát csak a várólistán volt hely.
Teltek-múltak a napok és egyre halványult az esély, hogy bejutok. Aztán megérkezett Vlagyimir. A páncélozott autó alig érte el a belső kerület határát, amikor üzenet érkezett : you’re in.
Köszi Vlagyimir.
Milyen a SEO + PPC Pro Meetup?
Átrágtam magam a városon, keringtem 25 percet a Kálvin tér körül, mire sikerült letámasztani az autót. Ilyenkor kicsit irigylem azokat, akik a belvárosban laknak. Máskor egyáltalán nem irigylem őket – csak olyankor, amikor parkolni kell a belvárosban.
Megjegyzés: a Parkl appot most sem sikerült megszeretnem, ami az én hibám.
De most térjünk vissza a lényeghez: milyen a SEO Meetup 8 + PPC Pro meetup?
Tudod, minden gengszter-filmben van olyan jelenet, ahol a főszereplő besétál egy klubba, ahol látszólag nincs semmi szokatlan: a nép szórakozik, eszik-iszik-mulatozik.
De a főhős nem azért jön, hogy Coronitát igyon és nézze a csajokat. Hanem azért, mert a titkos teremben összegyűltek a nagymenők.
Megvan a jelenet?
A SEO meetup 8 pont ilyen volt.
Mester Tomi és a data36.com sztori
Összegyűltünk a titkos teremben és Mester Tomi belecsapott a húrokba. Tomi olyan dolgot csinál, amiről sokan álmodnak: niche piacot szolgál ki eredményesen.
Egy egyszerű biznisz, amit mélységében próbál megismerni. Ramit Sethi gondolati ösvényén elindulva eljutottunk a jól működő online marketing megoldásokhoz, amiket Tomi használ a data36.com bizniszben.
A recept egyszerű. Vagyis inkább egyszerűnek tűnik: találj egy réspiacot, építs ki szakértő státuszt, aztán monetizálj.
Egyszerűnek hangzik? Nem az.
Egy réspiac meghódítása
Mester Tomi a data science piacot hódította meg. Ezt a piacot szolgálja ki eredményesen – ha jól értettem. Fogalmam nincs a data science piacról, sem a data scientist piacról, szóval lehet, hogy nem pontosan értettem meg, melyik piacról van szó.
A lényeg, hogy talált egy olyan piacot, ami szinte kiált azért, hogy csináljon startupot, keressen befektetőt, aztán egy nagyobb szereplő felvásárolja a céget. Végül egyáltalán nem ez történt, hanem egészen más…
A piac, amit Tomi megtalált:
- globális
- online jól elérhető
- online kiszolgálható
- profitábilis
Ilyen piacról álmodsz te is? Nem vagy egyedül…
Belépési küszöb a data science piacon
Az anyagi értelemben vett belépési küszöb alacsony. Nincs szükség semmilyen drága szoftverre vagy gyártósorra. Nyilván szükség van szoftver előfizetésekre, de ezek nem jelentenek őrületes nagy kiadást.
A belépési küszöb inkább a tudás szintjén van – de ott magasan. Magas szintű informatikai tudás, adatbázis ismeret és kódolási ismeret kell ahhoz, hogy belépj a data science piacra.
Ráadásul mindezt a tudást angol nyelven kell tálalnod, mert a hazai data science piac túl kicsi ahhoz, hogy profitábilis legyen a biznisz.
Ilyen egy jó piac választás a gyakorlatban.
Tominál minden tudás együtt van, tehát minden adott volt ahhoz, hogy meghódítsa ezt a piacot. Mondom ez most – amikor már látszik, hogy sikerült…
Az előadásból kiderült az is, hogy ez nem egyszerű. Kitartás is kell hozzá, mert az eredmények nem jönnek gyorsan.
A data science piac elérése
Az előadásából kiderült, hogy a PPC csatornák nem működtek elég jól, viszont a SEARCH nagyon bejött. Keresőoptimalizálással és tartalommarketinggel sikerült pár év alatt elérnie, hogy havi szinten bőven 100.000 feletti látogatottságot produkál a data36.com weboldal. Ez durva.
Mekkora cég van a data36 mögött?
Azt gondolod, hogy 10-20 ember kell egy globális niche piac kiszolgálásához. Nagyjából jól gondolod – de Tomi ezt egyedül megoldja. Nem egy KKV szervezettel, hanem egyedül.
Tomi eljutott oda, hogy pár év alatt a biznisz szép számokat produkál, jó megélhetést biztosít. Mindezt egymaga csinálja, tehát nincs alkalmazottakkal való szenvedés. Az év végi céges buli is olcsó…
Elmondta, hogy ez része volt a tervnek, tehát nem akart szervezetet építeni a data36.com köré: one man show volt az elején – és az is marad.
Hogy csinálja?
Amit lehet, automatizál. Az eszközök rendelkezésre állnak, csak meg kell tanulni használni őket.
Az egyetlen kivétel, amit nem automatizál, az a support. Skype-on és emailen is tartja a kapcsolatot a vevőivel. Így megvan az a személyes viszonya a vevőkkel, ami segít abban, hogy rajta tartsa az ujját a vevői igények ütőerén.
A NAGY titok a data36 sikere mögött
Vártam, hogy mi az a blikkfangos funnel, amivel Tomi eléri, hogy az érdeklődőkből vevőt konvertál. A titok: van ingyenes lead magnet, belépő termék és prémium termék. Ezt tálalja fel tartalommarketinggel és keresőoptimalizálással – és az eredmények szépen jönnek.
Az előadás végén a kérdés-válasz szekcióban megerősítést kaptunk arról, hogy nincsenek NAGY titkok a sikere mögött. A nagyokos tanácsadók által ismertetett recept valósult meg a gyakorlatban:
- Piac választás: korán lépett be egy jó niche piacra
- Pozicionálás: szakértőként pozicionálta magát
- Tartalommarketing: rendszeresen blog bejegyzéseket ír és vendég blogol
- SEO: olvassa a SEO tippeket – és meg is valósítja azokat
- Hírlevél-stratégia: felkínál ingyenes csali terméket – feliratkozásért cserébe
- Lead gondozás: automatizált email-szekvenciával gondozza a leadeket
- Egyszerű termékpiramis: belépő termék és prémium termék, amiket felkínál az automatizált email szekvenciával
- Szűkösség, mint kereslet növelés: négy havonta lehet megvenni a prémium terméket
- Automatizálás: vevőszerzés és vevők kiszolgálása, számlázás – mindent automatizált (kivéve a supportot)
Az a titok, hogy nincs titok: jól választott piacot, kitartó volt, okos volt – és megvan az eredménye.
Nagyon motiváló előadás volt.
A panelbeszélgetés témái
A panelbeszélgetés fő csapásiránya az volt, hogy mi történt idén és mi vár ránk 2020-ban. A résztvevők jóslatokat vettek elő, amik vagy bejöttek vagy nem – és jósoltak 2020-ra, amelyekről majd egy év múlva derül ki, hogy mennyire jöttek be…
A beszélgetés résztvevői: a Vodafone, az Ingatlan.com, a Wavemaker és a Mito digitális marketing szakemberei – és persze Geiger Tamás moderátor, aki a JabJab Online marketing ügynökség vezetője és a világhírű GTM4WP plugin fejlesztője.
Tavalyi várakozások 2019 évre – amelyek nem jöttek be
Messenger leválása a Facebookról
Ez egy nagy bejelentés volt, de a gyakorlatban nem igazán lett érzékelhető a leválás. Nem jöttek a beígért új funkciók, gyakorlatilag semmi nem történt.
Chatbot – marketing
Nagy várakozás volt, hogy a chatbotok nagy előrelépést hoznak, de egyelőre nem látszik az, hogy tömegesen és/vagy eredményesen használnák a cégek.
Hang alapú keresés
A várakozás az volt, hogy a hang alapú keresés aránya exponenciálisan növekedni fog. Nem jött be, jelenleg csak 20% körüli a hang alapú keresés aránya.
TikTok
Gary Vaynerchuk hiába tolja ezerrel a TikTok szekerét: a TikTok egyelőre nem több, mint a trollkodás mértékegysége. A legtöbb cégnél feketelistán van. Amíg nem növi ki a gyerekbetegségeit és nem válik egy konszolidáltabb, kreatív videós platformmá, addig blacklisten marad a céges kommunikációban.
Digitális megértés
Ügynökségi oldalon, ahol megvan a tudás a digitális világról, volt egyfajta várakozás azzal kapcsolatban, hogy a megrendelői oldalon cégvezetők, marketing vezetők jobban képbe kerüljenek a digitális marketing világával kapcsolatban. Ez egyelőre várat magára.
Tavalyi várakozások 2019 évre – amik bejöttek
Mobile first
Mobile first szemlélet térhódítása bejött, mert a cégek hamar rájöttek, hogy már nem érdemes desktopra tervezni. Sokan rátaláltak arra az ösvényre, hogy az egész felhasználói élményt mobilra tervezzük meg és nem fordítva.
GDPR-mumus és adatvédelmi botrányok
Hát ez bejött. Szinte mindenki csinálja. Szinte mindenki utálja – legalábbis azt a munkát, amit jelent. Az alapelv mindenkinek tetszik, mert tényleg rendben van. De a jogi háttér kaotikus mivolta miatt hamar eljutottunk oda, hogy szinte mindenki megutálta.
Várakozásként fogalmazódott meg egy böngésző szintű cookie-elfogadási lehetőség – így nem kellene minden egyes webhelyen külön-külön kattintgatni.
Jóslatok 2020 évre
1-2-3 mondatos jóslatok 2020 évre
Megvalósítás: ügynökségi oldalról igény lenne arra, hogy a megrendelők ne csak vágyakozzanak egyes megoldásokra, hanem a nagy tervek mellé rendeljenek erőforrásokat is.
Koherencia: a digitális marketing ma már annyira szerteágazó, hogy külön odafigyelést és ilyen irányú tudást igényel a sokféle megoldás összefogása, stratiégiává formálása.
Mobile first szemlélet: sok helyen még meg kell magyarázni, hogy nincs olyan, hogy ‘desktop nézet’ – remélhetőleg jövőre már egyre kevesebbszer kell ezzel foglalkozni.
Adatvezérelt marketing: sok eszköz van már, amelyekkel meg lehet tervezni és megvalósítani adat alapú digitális marketing stratégiát, amivel a vevők jobban elérhetők és jobban kiszolgálhatók. De ez csak akkor fog megvalósulni, ha a céges kultúrában sikerül elterjeszteni az adat-kultúrát és az adatokra épülő marketing létjogosultságát.
Agilis megoldások: az agilis megoldások – a várakozások szerint – az SAP bevezetéshez hasonló pályát fognak befutni: lesznek, akik belpusztulnak a megvalósításba és lesznek néhányan, akik tényleg növelni tudják a hatékonyságukat az agilis megoldásokkal.
Trend-jóslatok 2020 évre
A halott SEO
A keresőoptimalizálás minden évben meghal kicsit és minden évben eltemetik kicsit – de azért csak működik. Itt van élő példának Mester Tomi és a data36.com esete, ahol toronymagasan a SEO a legerősebb vevőszerző csatorna.
A Google algoritmus változások folyamatosak. Az eleinte csak angol nyelvű kereséseket érintő változások folyamatosan be fognak érkezni hozzánk is – és átalakítják a találati listákat. Példa: a videós találatok között már nem csak a Youtube videók jelennek meg, becsúsznak Vimeo tartalmak is.
Social media, mint performance csatorna
A social média eddig inkább brand csatornaként volt kezelve a cégeknél. A social média tartalom márkaépítésre volt használva, nem volt konkrét, mérhető cél kitűzve.
Felmerült a gondolat, hogy lehet belőle jó performance csatorna, ha sikerül úgy kommunikálni a fogyasztókkal, hogy mindkét fél jól járjon: a látogató kattint, a cég pedig mérhető célok felé tud lépkedni.
Social media csak releváns tartalommal tud jól működni, tehát nem kell mindenkinek a cukiságot és az életbölcsességeket erőltetni…
Videós tartalom – nehézségekkel
A videós tartalmakra épülő marketing sok döntéshozónak tetszik. De amikor kiadják a jelszót, hogy ‘vágjunk bele’, akkor hamar kiderül, hogy több időbe, több energiába és több pénzbe kerül előállítani a videós tartalmakat, mint gondolták.
Kell forgatókönyv, érteni kell a felvételhez és a világításhoz, kell utómunka és vágás, kell terjesztés – és pont ezek miatt szokott elhalni a legtöbb videós próbálkozás.
Insourcing
A nagyobb piaci szereplők – akik eddig jellemzően ügynökségeken keresztül oldottak meg sok feladatot – abba az irányba mennének, hogy behozzák házon belülre azokat a folyamatokat, amiket eddig ügynökségek vittek : SEO, PPC, social media, tartalomgyártás.
A gyakorlatban az is előfordul, hogy az ügynökségeket már nehéz megkülönböztetni egy munkaerő-kölcsönző cégtől…
Az insourcing nem egyszerű feladat, mert junior szint felett kevés a szakember, akiket a nagyobb cégek felvehetnének (megrendelői oldalon), ezért sokszor olyan forgatókönyv valósul meg, hogy a (kivitelezésben is tapasztalt) naprakész tudással rendelkező szakembereket nem kivitelezőnek, hanem tanácsadónak szerződtetik és megpróbálják házon belül megoldani a megvalósítást.
Az ingatlan.comnál hibrid rendszer van : a stratégiai tervezést házon belül oldják meg, a megvalósítás vegyes – csak a ‘digitális szalagmunkát’ szervezik ki.
Egy fontos tanulság a végére
Városi legenda vagy valóság: a szakemberhiány szokatlan megoldásokat is kihoz a HR szolgáltatókból. A tanulság: ne a Tinderen toborozzunk, ha online marketingest keresünk…
Jövőre ismét Digital Cube Conf
Ilyen volt a SEO Meetup 8 + PPC Pro Meetup #20 : Papp Gábor, Bay Áron és Geiger Tamás összehozta a SEO és PPC szakma legjobb kisrendezvényét.
Szép volt, jó volt, köszönjük.
Egyúttal bejelentették a májusi Digital Cube Conf-ot is, ami a legnagyobb dedikált PPC, analitika és SEO konferencia lesz (ismét)
Digital Cube Conf 2020
PPC, Analitika és SEO konferencia
Az időpont: 2020. május 21-22.
Helyszín: Budapest, La Vida DUNA Rendezvényház
Kattintsatok át a Digital Cube Conf weboldalára, mert már regisztrálni jegy-értesítőre – vagy akár előadónak jelentkezni.