Nagy Gábor marketingpunk

Kulcsszavas domain használata : előny vagy hátrány?

kulcsszavas domain nevek

Kulcsszavas domain neveket sokan használnak – de vajon profitálnak belőle vagy éppen hátrányba kerülnek emiatt?
A válasz nem egyértelmű: egyik oldalon ott állnak a kulcsszavakkal kapcsolatos keresőoptimalizálási szempontok, a másik oldalon pedig a kulcsszó halmozás miatt begyűjthető Google büntetés kockázata…

Mi a kulcsszavas domain?

Azok a domain nevek, amelyek kulcsszót tartalmaznak vagy akár pontos egyezésű kulcsszót tartalmaznak, sokszor még ma is csodafegyverként vannak számontartva.

Néhány példa:

  • biztositas.hu
  • dugulaselharitas.hu
  • szonyegeskarpittisztitas.hu

Ez a hit még abból a – 10 évvel ezelőtti – tapasztalatból táplálkozik, amikor a Google még nyitva hagyta azokat a kiskapukat, amelyeken besétálva nagyot lehetett profitálni – mind pénzben, mind a találati listán.

Nézzük, hogy miről is van szó!

A nemzetközi SEO szótárba a sok mozaikszó mellé bekerült az EMD is – pontosan a kulcsszavas domainek miatt.

EMD : Exact Match Domain

A pontos egyezésű kulcsszavas domain nevek használata a nemzetközi SEO gyakorlatban és Magyaroroszágon is az erős versennyel bíró piacokon kezdett elterjedni és innen vették át a többiek. Itthon nem durvult el annyira a helyzet, mint a nemzetközi piacon. Nézzünk be a függöny mögé és vegyünk egy példát a keresőoptimalizálás területéről!

A keresőoptimalizálás ipar szereplői hamar lefoglalták szinte az összes domain végződést a SEO szóra.

Az világos, hogy a seo.com már 1995 óta foglalt.
De mi a helyzet a furcsa domain végződésekkel?

seo.bi?
Foglalt!

A .bi végződésű domain neveket a nyugat-afrikai Burkina Faso használja, ahol az egy főre jutó GDP nagyjából egy tizede a hazainak. Nem tudom mekkora lehet ott a keresőoptimalizálási piac – mindenesetre valaki látott fantáziát ebben a domain névben is.

A növekvő kereslet felhajtja az árakat a domainek piacán is.

A seo.dog domain nevet jelenleg 16.975 dollárért lehet beregisztrálni.

Ez mai árfolyamon 5.637.550Ft

A kulcsszavas domainek aranykora

Ez a kulcsszavas domain irányzat úgy alakult ki, hogy a Google keresőjében gyorsan rangsorolási előnyhöz lehetett jutni ezekkel a domain nevekkel.

10 évvel ezelőtt ez tényleg igaz volt: valóban volt hatása a rangsorolásra. Azokban a boldog békeidőkben az első oldalas pozíciókhoz elég volt

  1. Regisztrálni egy kulcsszavas domain nevet
  2. Összedobni egy kis tartalmat
  3. Regisztrálni pár linkgyűjtő katalógusba

Ma már szinte semmire sem lehetne jutni ezzel…

Ezért kell feliratkozni a blog-értesítőre, mert ha nem vagy képben a friss keresőoptimalizálási hírekkel, akkor lehet, hogy fordítva ülsz fel arra bizonyos lóra…

Ez nem kiskapu volt, hanem egy hatalmas, nyitva felejtett várkapu. Nem kellett sokat várni arra, hogy a leleményes vállalkozók lecsapjanak a lehetőségre. Egész iparág települt rá arra, hogy pénzt csináljon ebből a lehetőségből. A domain bróker cégek nagy pénzeket tettek zsebre. Hogyan?

A 30 milliárdos domain név

Hatalmas üzlet volt a domain brókereknek: beregisztrálták olcsón az ígéretes kulcsszavas domaineket és ezerszeres áron továbbadták. Volt sok olyan üzlet is, ahol az ezerszeres szorzó nem volt elég.

A nagyságrendek érzékeltetése miatt nézzük, hogy milyen árfolyamon cseréltek gazdát domain nevek a nemzetközi piacon:

  • vodka.com: 3.000.000 USD
  • giftcard.com: 4.000.000 USD
  • clothes.com: 4.900.000 USD
  • casino.com: 5.500.000 USD
  • beer.com: 7.000.000 USD
  • hotels.com: 11.000.000 USD
  • fund.com: 12.000.000 USD
  • sex.com: 13.000.000 USD
  • insurance.com: 35.600.000 USD
  • lasvegas.com: 90.000.000 USD

90 millió dollár. Az mai árfolyamon 30.056.400.000 Ft
OK, ma komoly mélyponton van a USD/HUF árfolyam…de ez akkor is eszetlenül nagy összeg, ha az árfolyam jobban muzsikál.

Egyik-másik fiatalabb nyugat-afrikai országban ez költségvetési tétel…

A kulcsszavas domainek mellett a márkaneves domain nevek piaca is szép számokat produkált.
A tesla.com 11.000.000 dollárért cserélt gazdát.

Magyarra konvertálva ezek többszáz milliós összegek. Egy megfoghatatlan dologért hajlandóak voltak ennyit fizetni cégek – és ma is hajlandóak. De honnan jönnek ezek a nagy számok?

A globális domain név piacon ehhez hasonló képlettel számolják ki a domain nevek piaci értékét:

Domain név aktuális piaci értéke = 12 hónap alapján az átlagos havi keresési mennyiség x 1 USD / hány év szükséges az adott kulcsszóra megszerezni az első (organikus) pozíciót.

Te vennél domain nevet közel egymillió dollárért?
Michael Gargiulo megtette.

A domain-bombaüzletek szakértőjeként Michael 2017-ben megszerezte a VPN.com domain nevet 976.730 dollárért.

Drága volt?
Azonnal kiderül!

A VPN.com esetében egy évvel később így nézett ki a domain piaci értéke:
8.800.000 x 1 USD / 4 év = 2.200.000 USD
Megvette egymillió alatt és egy év múlva 2.2 milliót ért. Nem hangzik rosszul.

Egyes iparágakban a kattintási költségeket nem 1 dolláros szorzóval árazzák, hanem 3 dollárral. Így alakult ki az insurance.com 35.6 millió dolláros ára – ami mai árfolyamon több, mint 12 milliárd forint…

Nagy pénz, nagy foci.

Kattintás alapú hirdetések és a kulcsszavas domainek

Az aranykorban nemcsak az organikus találatok között lehetett jól szerepelni a pontos egyezésű kulcsszavas domainekkel. A kattintás alapú hirdetések (Pay Per Click) esetében is látható volt a pontos egyezésű kulcsszavas domainek előnye.

A Memorable Domains egy nagy értékű domain nevekre specializálódott cég, amely egy 2009-ben publikált esettanulmányában azt állapította meg, hogy +105% átkattintást produkáltak azok a hirdetések, amelyeket a pontos egyezésű kulcsszavas domain alatt futottak.

A 12 napos tesztben landing oldalakat hoztak létre három különböző domain név alatt, majd egy Google Adwords kampányt indítottak. A kampányokban csak a domain név volt a tesztelési tényező, a hirdetések szövegei és a landing oldal szövegei is megegyeztek.

Az esettanulmányában arra következtetésre jutottak, hogy a pontos egyezésű kulcsszavas domainek sokkal jobb teljesítményt nyújtottak:

  • +44% megjelenés
  • +42% átkattintási arány
  • +105% kattintás

Matt Cutts és a Google válasza a kulcsszavas domain bizniszre

A nagypályás játékosok – kellően vastag pénztárcával – az ígéretes kulcsszavas domainek felvásárlásával nagy előnyhöz tudtak jutni a Google keresőjében. A vékony pénztárcájú webmesterek fellázadtak.

A Google webspam csapat vezetőjeként Matt Cutts feladata volt, hogy kezelje a helyzetet.

A webmester-lázadás oka az volt, hogy a tapasztalatok és az esettanulmányok alapján a Google algoritmusai rangsorolásakor túl nagy súlyt adtak a kulcsszavas domaineknek. Ezt a – pénzen vásárolt – előnyt sérelmezték a webmesterek és SEO szakértők.

A forradalom azért kezdett kitörni, mert a webmesterek és SEO szakértők látták, hogy hiába dolgoznak egy weboldalon tiszta módszerekkel. Hiába építik fel jól a weboldalt, hiába írnak jó minőségű, informatív tartalmat – a végén csak az győz, akinek az adott területen releváns kulcsszavas domainje van.

Valljuk be, van igazság abban, hogy nem utalt manipuláció-mentes találati listára az, hogy több esettanulmány is kimutatta, hogy 2010 környékén egy összetákolt weboldal (kulcsszavas domainen) jobban szerepelhetett, mint egy igényes, informatív weboldal (nem kulcsszavas domainen).

A hazai piacon Sipos Zoltán domain vásárlási sztorija ismert, aki induló befektetésként nagyságrendileg 200.000Ft körüli összegért vásárolta meg a marketingszoveg.com domaint.

A Google felvette a kesztyűt: 2011-ben színre lépett egy fontos szabadalom. A Matt Cutts, Amit Singhal és Jun Wu nevével fémjelzett szabadalom lényege egy algoritmus, ami azonosítja a kereskedelmi célú keresőszavakat és kifejezéseket.

Ez a szabadalom lett az alapja annak a fontos Google algoritmus módosításnak, ami a rangsoroló algoritmust így módosította: a kereskedelmi célú keresések esetén csökkentette a domain névben szereplő kulcsszó súlyát.

A Google Webmaster Help Channel Youtube csatornán Matt Cutts így magyarázta el az algoritmus működését: a rangsoroló algoritmus kapott egy potmétert, ami a kereskedelmileg értékes keresések esetén letekeri azt a potmétert, ami a domainben szereplő kulcsszó súlyát szabályozza – így már nem feltétlenül kap rangsorolási előnyt a kulcsszavas domain.

A domain brókerek között Matt Cutts és a Google nem lett népszerű ezzel a szabadalommal…

Egy újabb kiskapu bezárul

A Google keresője azzal lett piacvezető, hogy képes volt sokkal jobb minőségű találatokat visszaadni az egyes keresésekre.

A piacvezető nem jó szó a Google piaci helyzetének jellemzésére. Nem írja le a lényeget.
Inkább a monopólium az a szó, ami megfelelőnek tűnik a helyzet leírására.

A Google a keresési piacon úgy tudta megőrizni a piacvezető pozíciót, hogy a webspam csapat felkutatta és azonosította a manipulációs lehetőségeket és valamilyen formában fellépett ellenük. A kulcsszavas domainek térhódítása nyomán is léptek és bezárták a kaput a találati lista ilyen módon történő manipulálása előtt.

Amíg értékes lesz az internetes keresés, addig ez egy rabló-pandúr harc a Google és a keresőoptimalizálási ipar között.

Lényeg a lényeg: 2012 óta a kulcsszót tartalmazó domainek a Google algoritmus célkeresztjébe kerültek és potenciális csalásként, manipulációs technikaként kerülnek azonosításra. Ezt Matt Cutts a saját Twitter oldalán csak egy kisebb algoritmus módosításként jelentette be…

Fontos: nem önmagában a kulcsszavas domain a probléma, hanem az a probléma, ha más tiltott keresőoptimalizálási trükkökkel együtt alkalmazzák. Sok példa van arra, hogy kulcsszavas domain alatt jól szerepelnek weboldalak – tehát önmagában ez nem jelent rangsorolási hátrányt, nem okoz büntetést.

Webspam-gyanús domain trükkök

Az előbbiekben tehát arról volt szó, hogy a pontos egyezésű kulcsszavas domain önmagában nem webspam technika, hanem csak egy szignál, ami arra utal, hogy ezt a megoldást gyakran használják gyenge minőségű webhelyek.

Nem véletlen, hogy itt a Nagy Gábor marketing blogon soha nem foglalkozunk seo-hack és black-hat SEO témákkal.

A lusta SEO szakik trükközéssel és különféle tiltott SEO technikákkal próbálnak meg rangsorolási előnyhöz jutni. A Google és a többi kereső is monitorozza a találati lista manipulálására irányuló módszereket.

A rendszeres algoritmus módosítások egyre szűkebb mozgásteret engednek a manipulációs technikáknak, de azért túlzás lenne azt mondani, hogy a megrendelők oldaláról nincs igény ezekre.

Én magam nem szoktam reagálni az ilyen megkeresésekre. Nálam nincs algoritmus hekkelés, sem más feketekalapos seo megoldás.

Domain iránytű fehérkalapos SEO harcosoknak

Nem érdemes abban gondolkodni, hogy az algoritmust milyen trükközéssel és hogyan lehet átverni. A SEO-vadnyugatnak már vége. A kifinomult elemző algoritmusok, a mesterséges intelligencia és a gépi tanulás együttes eredménye, hogy az algoritmusok már a nyelvi készségek terén is többre képesek, mint a legtöbb ember.

Az élvonalbeli technológiai cégek NLP algoritmusai (az angol nyelvterületen)

  • jobban elemeznek szöveget,
  • jobban értik a szinonímákat ,
  • jobban értelmeznek szöveget,
  • jobbak helyesírásban

mint egy átlagember.

A Baidu ERNIE szövegelemző algoritmusa és a Google BERT algoritmusa már jobb eredményeket produkál, mint egy átlagember.

Nem azt mondom, hogy Barabási-Albert László nem tudná legyűrni BERT-et, hanem azt mondom, hogy a trend szintjén már nem nekünk áll a zászló.

Ha inkább a fehér kalapos technikákat alkalmaznál, akkor a domainekkel kapcsolatban érdemes néhány alapelvet betartani.

Legyen olvasható a domain

A webfejlesztők sokáig egyáltalán nem foglalkoztak a keresőoptimalizálási szempontokkal. Ez sokszor ma is így van – de 10 évvel ezelőtt általánosan ez a hozzállás volt elterjedve: nem foglalkozunk semmi mással, csak legyen kész az oldal, tudja a kért funkciókat és kész.

Ilyenkor születtek az URL-szörnyek:
http://cdn04.weboldal.hu/r7z2w/bigyo?ID=gdf76lw6f8um3

Az sem sokkal jobb, amikor a keresési és rendezési paramétereket bekódolják az URL-be:
https://weboldal.hu/oposszum?colour=kek&sort=cheapest

Az a legjobb, ha az URL simán olvasható és nem túl hosszú.
https://weboldal.hu/hirek

Ok, van egy normális, olvasható domain nevünk – de mi a helyzet a kötőjeles megoldásokkal?

Kerüld a kötőjeleket a domain névben

A kötőjelek a kulcsszavas domainek második hullámát jelentették, amikor leleményes SEO szakik rájöttek, hogy komplett kifejezéseket is bele tudnak zsúfolni a domain névbe.

Ilyesmire gondolok itt:

  • legjobb-torta-receptek.hu
  • gepjarmu-biztositas.hu
  • gyorsszolgalat-budapest.hu

(a cikk megírásának időpontjában ezeken a fenti domaineken nincs semmilyen tartalom, tehát nem cél senkit sem lejáratni vagy rossz színben feltüntetni)

A kulcsszavakkal és kulcs-kifejezésekkel megtömött domain-megoldásokkal szintén Matt Cutts és a Google webspam csapat vette fel a kesztyűt. Ennek eredményképpen ma már elég könnyű elhasalni egy ilyen trükközéssel.

Az ilyen típusú kulcskifejezés-domaineket a Google algoritmusai ki tudják szűrni és negatív szignálként tudják kezelni. A gyenge minőségű webhelyek sokszor éltek ezzel a trükközéssel, ezért ha az algoritmus ilyen típusú URL-t talál, akkor a domain kaphat egy kis piros matricát. Ha több ilyen kis piros matricát is begyűjt a domain, akkor könnyen előfordulhat, hogy rangsorolási hátrányba kerül az egész webhely.

Ismeretlen domain végződések

Alapvetően az a helyzet, hogy érdemes mindig a hazai domain végződések közül választani – tehát Magyarországon .hu domaint választani.

Ma már több száz domain végződés van forgalomban – emlékezz csak a seo.bi domainre – de ez nem jelenti azt, hogy ész nélkül kell használni ezeket.

Rand Fishkin (még a MOZ.com színeiben) tartott egy webinárt, amiben arról beszélt, hogy bizonyos domain végződések gyenge minőségűek lehetnek. A nemzetközi piacon a .com mellett a .net és a .co domain végződéseket ajánlotta.

Rand elméletének az alapja annyi volt, hogy a .com domain végződés a weben annyira egyeduralkodó volt 15-20 éven keresztül, hogy más domain végződések egyszerűen nem ragadtak meg az emberek fejében.

Ehhez hozzájön az is, hogy spam-webhelyek sokszor regisztráltak be kulcsszavas domaint mindenféle furcsa végződésekkel.

Tömegesen alkalmazták ezt a megoldást, ezért előfordulhat, hogy a keresőkben a kis piros matricát megkapják olyan kulcsszavas domaint használó webhelyek is, amelyek furcsa domain végződést használnak. Ilyen kis piros matricákból hamar be lehet gyűjteni párat – és akkor máris megvan a rangsorolási hátrány.

Ez sem önmagában jelent problémát. Csak akkor, ha több ilyen kis apróság összegyűlik és együttesen már gondot okoznak.

Hol az igazi probléma a pontos egyezésű kulcsszavas domain nevekkel?

A kulcsszó halmozás. Ez a probléma.
Ilyen egyszerű? Igen.

Képzeld el azt a helyzetet, hogy alma kereskedő vagy és hozzájutsz egy ilyen domain névhez: alma.hu

A kulcsszókutatás nyomán kiderül, hogy az alma a legjobb téma számodra. Ez lesz a fő témád, ezt fogod kifejteni a weboldaladon.

A probléma: nem használhatod az alma szót az URL-ben.

Miért nem használhatod?
Azért, mert a domain már tartalmazza!

Mit szólsz ezekhez az URL-ekhez?

alma.hu/alma
alma.hu/alma-fajtak
alma.hu/tippek-alma-vasarlashoz

Ki tudsz alakítani SEO szempontoknak megfelelő URL szerkezetet úgy, hogy az alma szót egyáltalán nem használod?

Így már érthető, hogy a pontos egyezésű kulcsszavas domainek milyen kihívásokat jelentenek.

Mielőtt elköltenéd a lottónyereményed egy domain névre, gyere el egy SEO konzultációra!

ÖSSZEFOGLALÁS

A kulcsszavas domainek a 10 évvel ezelőtti aranykorban hatalmas üzletet jelentettek. Megérte sok pénzt fizetni kisebb réspiacokra használható domainekért is, mert ezek a domainek gyors rangsorolási előnyhöz juttatták a weboldal tulajdonosokat.

Itthon a szokásos kis pénz-kis foci elv érvényesült ezen a piacon is. A nagy üzletek a tengerentúlon születtek.

Matt Cutts és a Google webspam csapata 2012-ben élesítette az algoritmus frissítést, ami csökkentette a kulcsszavas domainek előnyét, így azóta ez már webspam-gyanús technikának számít.

Önmagában a kulcsszavas domain nem jelent problémát, de más webspam-gyanús technikákkal együtt már jelenthet rangsorolási hátrányt.

GYIK

Mi a kulcsszavas domain?

Az a domain név, ami tartalmazza a kulcsszót.

Mi a pontos egyezésű kulcsszavas domain?

Az a domain név, ami pontosan megegyezik a kulcsszóval.

Tetszett? OSZD MEG!
Megosztás itt: facebook
Facebook
Megosztás itt: linkedin
Linkedin
Megosztás itt: pinterest
Pinterest
Megosztás itt: email
EMAIL
Megosztás itt: print
PRiNT
Nagy GÁBOR
Nagy Gábor #marketingpunk 1986-ban kapcsolt be először számítógépet - és azóta sem sikerült kikapcsolnia. Saját internetes vállalkozásai után ma már internet marketing tanácsadóként segíti ügyfeleit abban, hogy több pénzt keressenek a weben.
Érdekel a téma?
Belső linkek szerepe a keresőoptimalizálásban

A belső linkek szerepével sokan nincsenek tisztában. Amikor linképítésről beszélek ügyfeleknek, szinte kivétel nélkül mindenki arra gondol, hogy azok a bejövő linkek értékesek, amelyek más weboldalakról érkeznek. Ez egy alapvető

Mobilbarát weboldal projekt: nem halogathatod tovább!

Pár évvel ezelőtt még sok hazai cég életében egyáltalán nem volt napirenden a mobilbarát weboldal témája. Ma is sokaknak újdonság ez. Az egyszemélyes cégektől kezdve a milliárdos bevételű vállalatokig találhatunk

SEO Meetup #8 + PPC Pro Meetup #20

Eddig azt gondoltad, hogy 2019.október 30.-án a legnagyobb esemény Vlagyimir Vlagyimirovics hazánkba látogatása volt?Tévedsz. A legnagyobb hír a tegnapi napon a SEO Meetup 8 + PPC Pro Meetup volt. Vlagyimir

Szólj hozzá TE is!