Néha egészen meglepő megfontolások vezérlik a megrendelőket, amikor egy konkrét keresőoptimalizálási munka kapcsán ajánlatot kérnek. Nem lehet univerzális receptet adni arra, hogy mit tegyünk egy SEO projekt elnyeréséért – de néhány fontos szempontot ma behozok neked.
Minden ügyfél más megfontolások alapján dönt
Minden ügyfél más megfontolások alapján dönt, amikor ajánlatkérés után mérlegeli a lehetőségeit. Van, aki SEO auditra kér ajánlatot, de valójában teljeskörű online marketinget vár. Van olyan, aki azt sem tudja, hogy pontosan mit vár – csak vágjunk már bele.
Nincs két egyforma helyzet. Ahány ajánlatkérés, annyiféle egyedi eset.
Általánosságban véve az ajánlatkérések minősége egyenesen arányos azzal, hogy milyen szinten érti a keresőoptimalizálási munka lényegét az ajánlatkérő.
Egy-két üzenetváltásból már elég jól kirajzolódik, hogy fejben milyen szinten van a potenciális ügyfél.
Én már elég öreg lusta vagyok ahhoz, hogy ne akarjak szélmalomharcot vívni minden egyes ajánlatkérővel. Megtanultam, hogy egy-egy keresőoptimalizálási munka elnyerése olyan, mint egy sakk-játszma. Vannak benne figurák és különféle nyitások – de azért sokszor kell rögtönözni.
Rossz ügyfél van kilátásban?
Sokan próbálnak olyan zászlót lobogtatni előtted, hogy hahó, itt egy keresőoptimalizálási munka – és ha nem figyelsz, sok idődet és energiádat be fogja zsebelni a rossz ügyfelekkel törvényszerűen lezajló szélmalomharc.
Én azt csinálom, hogy próbálom a folyamat elején azonosítani és kiszűrni a reménytelen eseteket. Lehet, hogy ez nagy luxusnak tűnik, de egyáltalán nem az. Ha most még nem hiszel nekem, akkor vágj bele és dolgozz rossz ügyfelekkel, akikkel kín és szenvedés minden egyes nap. Utána beszéljünk, rendben?
Én is megpróbáltam behozni és kiszolgálni olyan ügyfeleket, akik nem érdemeltek volna figyelmet. Ezzel csak azt értem el, hogy olyan ügyfelek vették el az időmet, akikre egy percet sem lett volna szabad áldozni. Az a bizonyos tanulópénz…
Jobban megéri szelektálni az ajánlatkéréseket, mint hagyni, hogy később az őrületbe kergessenek a rossz ügyfelek.
A jó ügyfeleket gyűjtsd be, a rosszakat pedig hagyd sorsukra. Persze ahhoz, hogy szelektálhass, előbb el kell jutnod oda, hogy önként és dalolva jönnek hozzád az ajánlatkérők.
Ajánlatkérők tipizálása – szigorúan szubjektíven
Az én esetemben van ez a blog, ami ügyfeleket hoz és vannak a személyes ajánlások. Bevallom, ez az ügyfélszerzési rendszer nem példaértékű. Ne így csináld…
Van takaréklángon üzemelő facebook és instagram profilom is. Ezek a profilok jelenleg nagyon kevés figyelmet kapnak tőlem, de 2020-ban már határozott céljaim is vannak a közösségi média felületeimmel.
Meglepő módon a takaréklángon üzemelő közösségi média profiljaimra is szoktak érkezni ajánlatkérések.
Ahogy említettem az előzőekben, minden ajánlatkérés más és más. Van olyan ajánlatkérés, amitől kiráz a hideg és olyan is, amitől melegség önti el a szívem…
Általában ilyen típusú ajánlatkérésekkel szoktam találkozni:
- Legyen minden ingyen
- Legyen nagyon olcsó
- Legyen garantálva az első helyezés
- Legyen kész tegnapra
- Legyen tutira elvégezve a munka
Legyen minden ingyen – típusú ajánlatkérő
Az ilyen ajánlatkéréseken sokáig felidegeltem magam. Aztán rájöttem, hogy minden iparágban vannak – szép számmal – olyanok, akik nem tisztelik mások szakértelmét és munkáját.
Az ilyen típusú emberek azt gondolják, hogy a keresőoptimalizálási munka nem is munka, hanem szórakozás – akkor miért fizetnének érte?
Rájöttem, hogy felesleges bámit is reagálni az ilyen típusú ajánlatkérőkre. Nem lehet őket semmiképpen meggyőzni arról, hogy mekkora hülyeséget gondolnak és mennyire fordítva ülnek a lovon.
Rajtuk nem lehet segíteni. Meg kell hagyni kell őket ebben a hitrendszerben – és persze feketelistára tenni az email címüket. Esetleg készségesen átirányíthatod őket egy kókler társasághoz. Jól meg fogják érteni egymást.
Legyen nagyon olcsó – típusú ajánlatkérő
Ők már egy apró lépéssel továbbmentek és rájöttek, hogy a SEO egy létező szakterület. Valahol azt is el tudják fogadni, hogy vannak olyan vállalkozók, akik abból élnek, hogy az ügyfeleik weboldalát kívül-belül addig polírozzák, amíg szépen elkezd felfelé lépkedni a találati listában.
Ez már valami – de azért meg vannak győződve arról, hogy a SEO nem komoly munka – akkor pedig miért fizetnének érte piaci árat?
Sokan nem jutnak el oda fejben, hogy a keresőoptimalizálási munka kicsivel összetettebb, mint lenyírni a füvet a kertben.
Volt, amikor túl olcsón vállaltam egy-egy SEO projektet – aztán mindig megbántam. Az ilyen típusú – mindig alkudozó, trükköző – ügyfelek nem tisztelik a szakértelmet és az elvégzett munkát.
Filléreskedő, olcsójános ügyfelekkel dolgozni olyan érzés, mint elmenni éjszakai árufeltöltőnek. Van az a helyzet, amikor nincs más választás – de közben érzed, hogy nagyon nem vagy a helyeden…
Van az a helyzet, amikor nincs más választás – de optimális esetben eljutsz oda, hogy már nem reagálsz az olyan ajánlatkérésekre, ahol jelzik, hogy aprópénzért gondolták elvégezni a munkát.
Legyen garantálva az első helyezés – típusú ajánlatkérők
Ők azok, akik az ajánlatkérésben jelzik, hogy őket nem lehet átverni. Jelzik, hogy abszolút képben vannak és persze ők is meg tudnák csinálni – de mivel éppen nem olyan lábbal keltek fel, ezért téged ér a megtiszteltetés, hogy szigorúan sikerdíjas konstrukcióban elvégezheted nekik a munkát.
Tudják, hogyan működik ez az egész: megmondják, hogy melyik szóra kell elsőnek lenniük a jövő héten. Pontosan tudják, hogy a keresőoptimalizálás hogyan működik.
Az ilyen – garancia-fetisiszta – ajánlatkérők pontosan tudják, hogy sokszor be kell írni a kulcsszót a weboldal szövegébe és akkor egy héten belül az első helyre kerül az oldal.
Ha nem kerül az első helyre az oldal, akkor nyilván nem lett elvégezve a munka – és akkor ugyebár nem jár semmiféle pénz. Ilyen egyszerű…
Ez is egy érdekes dolog: ki tudja miben reménykedtem, amikor egy darabig próbáltam megtéríteni az ilyen típusú ajánlatkérőket. Nem igazán jártam sikerrel – ezért ma már az ilyen típusú ajánlatkérőkre sem reagálok. Szerintem neked sem érdemes…
Legyen kész tegnapra – típusú ajánlatkérők
Ők már sokkal magasabb szinten vannak a megértési piramisban. Túlléptek azon, hogy ez nem munka. Azon is túlléptek, hogy szakértelem nélkül is lehet csinálni. Eljutottak oda, hogy a keresőoptimalizálás egy ritka tudáskombináció, ezért meg kell fizetni. Ez eddig jól hangzik?
Általában olyan vállalkozók, akiknek jól megy az üzlet és nem jut idejük arra, hogy foglalkozzanak keresőoptimalizálással. Tudják, hogy ők maguk nem értenek hozzá és idejük sincs arra, hogy meta descriptiont irogassanak, médiatulajdonosokkal levelezzenek vendégcikk-lehetőségekről vagy figyelemmel kísérjék, milyen Google Maps találatokat érintő algoritmus frissítés zajlik éppen.
Az ilyen típusú ajánlatkérők általában ott tartanak a megértésben, hogy már nagyjából képben vannak, saját bőrükön is tapasztalják, hogy erős versenypiacon dolgozó cégek pár év alatt behozhatatlan hátrányba kerülhetnek a konkurensekkel szemben, ha nem foglalkoznak a keresőoptimalizálással.
Azonnali eredmények?
Náluk ott van az elakadás, hogy azonnali eredményt kérnek. Nem tapogatóznak arról, hogy milyen időtávon milyen eredményt lehet várni – azonnali eredmény kell és kész.
Ha az ajánlatkérésből ilyen helyzetet olvasok ki, akkor én először is bedobok egy magnézium tablettát; lenyugtatom magam és felkészülök az ütközetre.
Az ilyen típusú ajánlatkérés már melengeti a szívem, mert jó esély van értelmes munkát végezni, amiből mindkét fél profitálhat. Win-win szituáció körvonala dereng az égen….
De ez nem jelenti azt, hogy könnyen adnák magukat az ilyen ajánlatkérők. Meg kell küzdeni velük és el kell juttatni őket oda, hogy jobban megértsék, mibe akarnak belevágni. Meglepő módon igen jó arányban lehet boldogulni velük: célzott edukálással el lehet érni, hogy reálisabb elvárásaik legyenek a keresőoptimalizálási projekttel kapcsolatban.
A SEO-automata hitrendszer
Van, akiknek sikerül szakítani azzal a szemlélettel, hogy bedobom az érmét a SEO-automatába és a másik oldalon azonnal kijön az eredmény – belőlük lehet jó ügyfél.
Persze akadnak olyanok is, akik megmaradnak ebben a bedobom a pénzt és azonnal kijön az eredmény hitrendszerben – velük csak akkor érdemes dolgozni, ha kötélből vannak az idegeid.
Ha úgy látod, hogy nem akar sikerülni az edukálás, az ajánlatkérő továbbra is ragaszkodik a SEO-automata hitrendszeréhez, akkor érdemesebb fájó szívvel elköszönni egymástól.
Legyen tutira elvégezve a munka – típusú ügyfél
Ez már maga a nirvána: az ajánlatkérő, aki érti, hogy mire kér ajánlatot. Ők a hab a tortán. Tudják, hogy a keresőoptimalizálás nem varázslás és nem online kuruzslás. Tudják, hogy ez a munka szakértelmet, folyamatos tanulást igényel a szakma művelőitől.
Ami legjobb az egészben: tudják, hogy a keresőoptimalizálás nem egyszeri varázslás, hanem folymatos munka.
A sors iróniája, hogy pont ők azok, akik a csalódott ügyfelek csoportját gyarapítják. Akiket már megkopasztott egy-két kókler társaság. Felvett pénz, el nem végzett munka – ez a leggyakoribb.
Ezért ők azt várják tőled, hogy legyél megbízható, és tutira ne legyél SEO-kuruzsló. Mérd fel a munkát, végezd el a munkát profin – és ők rendes piaci árat fizetnek érte. Álom-meló?
A mai cikk tárgya egy ilyen eset.
Az asztalon hagyott pénzzel elnyert keresőoptimalizálási munka
Az enyhén elhanyagolt Facebook profilomon keresett meg egy vállalkozó, aki a weboldal keresőoptimalizálásra keresett embert. A szövegből kiderült, hogy alapvetően nem ügynökséget keres, inkább csak amolyan cipész bácsit, aki nyugdíj mellett megsarkazza a viseletes cipőket.
Kicsit tartottam attól, hogy árban nem fogunk tudni megegyezni – de valamiért a belső hang azt súgta, hogy foglalkozzak komolyan ezzel az ajánlatkéréssel. A belső hang jó hatásfokkal üzemel, ezért elküldtem egy részletes ajánlatot a keresőoptimalizálási munkára.
A válasz két nap megérkezett: nagyon tetszik a felvázolt keresőoptimalizálási terv, beszéljünk erről részletesebben.
Igyekszem az időmet védeni, ezért nem szoktam személyesen találkozni az ajánlatkérőkkel. A hosszú távú együttműködés az egyetlen áteresztő szűrő, ami akkor élesedik, amikor az ügyfél egyértelműen kinyilvánítja a szándékát, hogy az ajánlat alapján hosszú távú együttműködést akar.
A személyes találkozón kiderült, hogy jó volt a megérzésem: az ügyfél teljesen jó elképzeléssel és reális elvárásokkal állt az együttműködés elé. A megbeszélésen kiderült, hogy az ügyfélnek a keresőoptimalizálásra szánt keret mellett van egy havi 100.000 forintos plusz kerete, amit Google Ads hirdetésekre lehetne költeni.
Mondtam az ügyfélnek, nagyon örülök, hogy erre is gondolt – de még biztosan nem tartunk ott, hogy elkezdjünk költeni ebből a keretből. Az ügyfél nézett rám kikerekedett szemekkel: hogy van ez … ott van a pénz az asztalon és nem akarom elkölteni?
Nem akarom elkölteni a PPC keretet?
Rákérdeztem: eddig hogyan működött náluk a keresőoptimalizálás és a PPC. Megtudtam, hogy eddig két másik online marketinges céggel dolgozott, de nagyon csalódott volt és egyáltalán nem volt elégedett az eredményekkel. Azt is megtudtam, hogy a másik cég azonnal rácsapott a Google hirdetésre szánt keretre.
A Google Ads hirdetésekkel elégették a pénzt, eredmény sehol. Végül sem a hirdetés, sem a keresőoptimalizálási munka nem hozott eredményt – így kerültem kapcsolatba az ügyféllel.
Miért nem akarok költeni Google Ads hirdetésekre? – ez volt a kérdés.
Annyit mondtam, hogy nincs itt az ideje. Láttam, hogy ezzel csak még jobban összezavartam az ügyfelet, ezért kifejtettem, mire gondolok: amíg nincs felállítva a SEO stratégia és nincs hozzá egy világos megvalósítási terv, addig csak ész nélkül, vaktában lehetne Google Ads hirdetéseket futtatni.
Ha pedig ész nélkül futtatnuk PPC hirdetéseket, annak nem lesz olyan eredménye, ami támogatná a SEO stratégiát. Mindegy, hogy mennyi a keret, a pénz tutira elfogy – mert olyat még nem láttam, hogy futnak a hirdetések és nem fogy ki a Google Ads egyenleg.
A kérdés, hogy értelem nélkül fogy el a keret, vagy inkább úgy, hogy az elköltött összeg megtámogatja a SEO stratégiát. Nem mindegy!
Ajánlatkérők és kalózok
Gyakorlatilag azzal nyertem meg a keresőoptimalizálási munkát, hogy NEM éltem azonnal a PPC hirdetési kerettel. Azt mondtam, előbb hozok egy részletes SEO stratégiát és megvalósítási tervet és csak utána kezdjünk el Googe Ads hirdetésekkel támogatni bizonyos kulcsszavakat.
Nem arra koncentráltam, hogy azonnal rácsapjak a pénzre, hanem inkább a nagy képpel foglalkoztam. Ezt díjazta az ügyfél.
Nincs univerzális recept az ajánlatkérők kezelésére és a munkák elnyerésére. Talán annyit érdemes szem előtt tartani, hogy amint megteheted, ne dolgozz rossz ügyfelekkel. Amint megteheted, rúgd ki a rossz ügyfeleket és hagyj időt a jó ügyfelekre.
Azokra az ügyfelekre, akik tisztelik a szakértelmedet és az elvégzett munkádat. Velük közel sem lesz annyi problémád, mint azokkal, akik csak lengetik a fehér ajánlatkérő zászlót – aztán kiderül róluk, hogy kalózok…