A mai keresőoptimalizálás tippek akkor lesznek haszosak számodra, ha elég bátor vagy ahhoz, hogy belevágj kisebb SEO feladatokba. Ha csak kacérkodsz a gondolattal, akkor olvasd végig a cikket és legalább látni fogod, hogy merre hány méter…
A keresőoptimalizálást miért szervezik ki a cégek?
Izgulsz a rendszeres Google algoritmus frissítések miatt? Nem vagy egyedül ezzel. A nagyobb alap-algoritmus frissítések szinte egymásba érnek. A kisebb frissítések naponta megtörténnek: ahány hány nap, annyi algoritmus módosítás.
Ilyen környezetben életveszély belevágni keresőoptimalizálási feladatokba? Megfelelő háttér nélkül mindenképpen.
A keresőoptimalizálás egy olyan szakma, ami TÉNYLEG naponta változik. Ez nem egy öncélú bizsergés: a környezet naponta változik, ezért csak úgy lehet alkalmazkodni, ha naponta lekövetjük a friss híreket. Ez nem ijedőseknek való vidék.
A keresőoptimalizálás tippek mellett van itt rendszeresen jelentkező keresőoptimalizálás hírek rovat, ahol képbe kerülhetsz az aktualitásokkal kapcsolatban.
Harcedzett belsős SEO szakembereket általában az ügynökségek tudnak hatékonyan foglalkoztatni. A szabadúszó SEO szakemberek viszont nem csábíthatók be semmilyen íróasztal mögé. A két térfél között van a SEO-szélhámosok vadászterülete. Ahol a nagy és hangzatos ígéretek, a felvett előlegek és a nagy csalódások születnek.
Aki már megégette magát, nem hisz többé a SEO-szélhámosoknak. A legtöbb cégvezető kiszervezni ezt a területet és rábízni egy hozzáértű keresőoptimalizálási szakemberre. Mivel ilyen nem sok SEO szakértő van itthon, ezért az óradíjak, havidíjak és a projekt árak is magasak.
Nagy kereslet + szűkös kínálat = emelkedő árak
Ez a trend nem fog megváltozni a közeljövőben, ezért a kis költségvetésből (vagy éppen nulla költségvetésből) dolgozó bátrak maroknyi csapata felgyűri az ingujjat és belevág maga a keresőoptimalizálásba. Ezekből szoktak születni az olyan megkeresések, hogy „megpróbáltam én, de az lett a vége, hogy az oldalam eltűnt a találatok közül…”
Ha Te szeretsz árral szemben úszni és úgy gondolod, hogy megoldanál pár dolgot házon belül, akkor a mai cikkben adok pár tippet arra, hogyan maradj életben a háborgó óceánon.
Azonnal alkalmazható keresőoptimalizálás tippek
Tartalom frissítés
Ha nem a dinoszauruszok szaporodási szokásaival foglalkozol, akkor a weboldaladon közzétett tartalmak egy idő után elvesztik az aktualitásukat. A cikkeid ősleletekké válnak – ami nagyon nem jó.
Az elavult tartalmat a weboldalad látogatói sem díjazzák és a Google sem díjazza. Ezért érdemes minden évben egyszer átnézni a cikkeidet olyan szemmel, hogy mennyire aktuálisak az ott leírtak.
Ha úgy látod, vannak már frissebb információk a témádban, akkor írd át a cikket az aktualitásokak megfelelően. Ha nem találsz frissebb információkat, akkor legalább bővítsd ki a meglévő cikkedet érdekes tartalommal, ami miatt az egész cikk frissebb lesz. Nézz körül azon a területen, ahol mozogsz: kutass fel pár érdekességet, amivel aktualizálhatod a meglévő blog bejegyzéseidet és oldalaidat.
Elsőre túl nehéznek tűnik a tartalom frissítés feladata?
Nem baj, ettől még meg kell csinálnod!
Nincs felmentés a munka alól. Ha felmentés kell, akkor máshol keresgélj. Itt csak munkát tudok adni, felmentést nem.
Kezdd el kicsiben: egy cikket dolgozz át. Utána ünnepeld meg magad – és haladj tovább. Ha sikerül minden évben legalább egyszer felfrissítened a meglévő tartalmaidat, akkor a Google (és más keresők) algoritmusa is díjazni fogja az erőfeszítéseidet. De emellett sokkal fontosabb, hogy a látogatóid is díjazni fogják azt, hogy aktuális tartalmat szolgáltatsz nekik.
Weboldal sebesség növelése
Pontosabban weboldal betöltődési sebesség – ez az, amivel sokan nem akarnak foglalkozni. Pedig a keresőoptimalizálásban már 2018 óta szuper-hangsúlyos tétel, hogy a gyorsabb jobb.
Csak 2018 óta számít a sebesség?
Nem.
A Google 2018 júliusában lépte meg a ‘Speed Update’ fedőnevű algoritmus frissítést. Ez nem csak annyit jelentett, hogy az asztali gépről indított keresések esetében rangsorolási faktor a weboldalak betöltődési sebessége. Ennél sokkal többet jelentett: 2018 nyarától már a mobilról indított keresésekre is igaz, hogy a gyorsabb weboldalak kapnak egy kis extra lökést.
A lassan betöltődő oldalak kaptak egy szép kihívást azzal, hogy hátrébb csúsztak a találati listán.
Megint nincs felmentés: a látogatók nagyrésze mobilról böngészi az oldaladat, tehát nem fogják kivárni, amíg betöltődik a 26 javascript forrás és a 32 css stíluslap. Ha nem látják három másodpercen belül, hogy mi van nálad, akkor koppintanak a bezárás gombra és máris elvesztettél 10-100-1000 látogatót naponta.
Elértél már legalább 90 pontot a pagespeed teszten? Nem?
Akkor foglalkoznod kell az oldalad gyorsításával
Milyen megoldások szoktak problémát okozni?
Sok olyan erőforrásigényes megoldás van használatban weboldalakon, amelyek öncélúak: hero video, ugri-bugri javascript navigációs menü, nyolcféle egyedi betűtípus készlet.
A ‘kedvencem’ a weboldalak fejrészébe ágyazott nagyméretű (hero) videó. A webdesign blogok a 2020 év nagy webdesign divatjaként aposztrofálták a hero videók térhódítását.
Mit szólok ehhez, mint SEO tanácsadó?
Égnek áll a hajam.
A hero video nagyszerű és látványos találmány, de pont annyi erőforrást használ el, hogy leszáll az éjszaka, mire teljesen betölt a weboldal.
Ha nem a webdesign a te bizniszed, akkor nem arra van szükséged, hogy a legújabb webdesign trendeknek megfeleljen a weboldalad. Arra van szükséged, hogy az oldalad funkcionálisan tudja azt, amire létrehoztad = érdeklődőket és vevőket hozzon.
Kifejezetten előnyös, ha a látogatóid nem öregednek meg, míg kivárják, hogy betöltődjön az oldalad.
Ha nálad is erőforrásigényes megoldások van használatban, akkor igyekezz megszabadulni ezektől:
- Hero video helyett bőven elég hero image. A kép is át tudja adni az üzenetet.
- Ugri-bugri Javascript navigációs menü helyett válassz tisztán CSS megoldást. Valószínűleg kell hozzá webfejlesztő, de ha ügyes vagy, le tudsz vadászni kész megoldásokat és azt is személyre tudod szabni.
- Nyolcféle egyedi betűtípus készlet helyett bőven elég kettő. A legtöbb oldalhoz nincs szükség tipográfiai sortűzre. Hidd el.
- A nélkülözhető Javascript megoldásokat dobd ki és/vagy helyettesítsd HTML5 + CSS megoldásokkal. Ha nem tudsz megszabadulni pár makacs Javascript forrástól, akkor próbáld meg száműzni őket a kód végére. Ehhez már kell webfejlesztő és/vagy programozó segítsége.
Egy átlagos weboldalnak szüksége van ezekre a Javascript forrásokra: cookie-elfogadás, Google Tag Manager, Jquery keretrendszer – ezeken tehát nem nagyon lehet betöltődési időt spórolni. Ahol a legtöbb esetben van tartalék, az a képek területe. A legtöbb weboldal esetében számottevő javulást lehet elérni a képek optimalizálásával.
Ha neked is van egy látványos weboldalad, ahol sok kép van (vagy akár 1-2 nagy méretű kép), akkor mindenképpen gyanakodj arra, hogy érdemes lenne foglalkoznod a képek optimalizálásával.
Képek optimalizálása
A képek keresőoptimalizálása egy nagyobb téma, ezzel fogunk külön foglalkozni – most csak felülnézetből tekintünk rá két gyakori problémára, amiket a képek optimalizálásának a hiánya okoz.
Látványos weboldalak esetében nem ritka, hogy a képek miatt belassul az oldal megjelenítése és emiatt a sebesség-teszten nem tud jól szerepelni. Mitől áll elő ez a probléma?
A probléma ott keletkezik, hogy a böngésző számára minden egyes kép betöltése időbe kerül.
Akkor ne legyenek képek a weboldalamon?
De igen, legyenek. Optimalizált képek legyenek.
Mondhatjuk, hogy kevés kép kevés időveszteséggel jár?
Nem.
Akár egyetlen, kicsi kép is belassíthat egy weboldalt.
Ennek megértéséhez azt kell látni, hogy a képeknek nemcsak a megjelenítési méretét (pixel) kell figyelembe venni, hanem a szerveren elfoglalt méretét is (kB).
Egy hanyag webfejlesztő simán megcsinálja, hogy feltölt a tárhelyedre egy innen-onnan beszerzett képet, amit utána majd a weboldalon kis méretben megjelenít. Tegyük fel, hogy a nyitóoldaladon megjelenik 5 kép – és mindegyik képnél ezt a lusta megoldást választotta a fejlesztő.
A 400×300 pixel méretben megjelenített képeket feltölti a szerverre (az eredeti) 2800×2100 pixeles méretben. A weboldal kódjában megoldja, hogy a 2800×2100 pixel méretű képek a weboldalon csak 400×300 pixel méretben jelenjenek meg – akkor hol a probléma?
Ott a probléma, hogy a feltöltött képek mérete a szerveren egyenként 3500 kilobájt körül lesz. Minden egyes alkalommal ezeket az óriás fáljokat kell letöltenie a böngészőnek ahhoz, hogy a képek megjelenjenek. Ebbe bele fog izzadni a böngésző – ami nem jó neked.
Azt mondtuk az előbb, hogy a nyitóoldaladon megjelenik 5 kép. Az 5 darab kép mérete összesen 17.5MB
Ehhez hozzájön még egy kis HTML kód, egy kis CSS, egy kis Javasript – és már kész is a 20MB méretű nyitóoldal. Mi a gond ezzel?
Az, hogy a böngésző nagyjából 11 másodperc alatt tudja majd kiizzadni magából a weboldalt. Mennyit várnak a látogatók arra, hogy megjelenjen a weboldal? 3-5 másodpercet. Érzed a problémát…
Mindezek azt is eredményezik, hogy a pagespeed teszten az ilyen oldal 9 pontot ér el. A százas skálán.
Nem hangzik jól. Mi akkor a megoldás?
A megoldás: átméretezni a képeket, aztán kompresszióval megcsapni őket. Ingyenesen megoldható feladatok ezek:
Átméretezéshez megteszi akár az Irfanview
Kompresszióhoz pedig ott van a tinypng.com
A keresőoptimalizálás tippek kicsit kezdenek fárasztani? Elhiszem. Ez egy ilyen elemző és kísérletező munka, ami nem sokakat szórakoztat…
De akkor térjünk vissza a munkához: ne örülj, mert ezzel nincs vége a képek körüli problémáknak. Máshol is el lehet hasalni a képekkel…
Ha optimalizált képeid vannak, akkor még előfordulhat, hogy a nyitóoldalon van 10-15 kép, amelyek optimalizált méret mellett is bizonyos mértékben megfogják a betöltődési sebességet. Nem okoznak akkora lassulást, mint az optimalizálástól mentes képek – de arra pont elég lehet, hogy egy konkurens oldalához képest hátrányba kerülj.
Ha van 15db optimalizált kép a nyitóoldaladon, amelyek egyenként csak 110kb körüli méretet foglalnak a szerveren, összesen már jelentős, 1650kB helyet foglalnak el – ami már okozhat problémákat egy SEO szempontból erős piacon.
Van olyan helyzet, amikor nem lehet vagy nem célszerű csökkenteni a képek mennyiségét az oldalon. Ilyenkor egy trükköt kell alkalmazni, amivel késleltetjük a képek betöltődését: a hajtás alatti (nem látható) képeket csak akkor tölti be az oldal, ha a látogató már elkezdett görgetni lefelé. Ez a késleltetett betöltési megoldás (lazy load). Ezzel a trükkel megoldható, hogy a böngésző ne izzadjon bele a képek letöltésébe – és persze a látogató is örül, mert gyorsan használatba veheti a képekkel alaposan megtűzdelt nyitóoldalt.
Ha a felhasználó örül, akkor a Google is örül. Ha pedig ők ketten örülnek, akkor már te is nagy eséllyel örülni fogsz.
Itt a feladat: ha megnézed a weboldalad, akkor minden bizonnyal találni fogsz olyan képeket, amelyeket érdemes optimalizáni.
A képek optimalizálásával Te ott jársz jól, hogy az oldalad értékes időt nyer a betöltődési sebesség frontján – így előreléphetsz a találati listán.
Tartalomfejlesztés
Hogy kerül a keresőoptimalizálás tippek közé tartalommal kapcsolatos dolog? Alapvetően úgy, hogy a SEO jövője a tartalom irányába tolódik. A keresőoptimalizálás és a tartalommarketing halmazai már összeérnek és egyre nagyobb metszetet fognak mutatni.
A tartalom a király. Hányszor hallottad ezt? Százszor vagy ezerszer?
Akkor ez itt a százegyedik vagy ezeregyedik alkalom lesz, mert a gyakorlat azt mutatja, hogy az értékes tartalom nagyot tud tarolni ma is.
Hogyan legyen értékes a tartalmad: néhány fontos szempont következik.
Nulladik szempont, hogy ne magadnak írj, hanem a célközönségednek írj. Ne a saját problémáidról írj, hanem a célpiac problémáiról. Hatalmas szerencse, ha a te problémád a célpiac problémája is – ha ilyen szerencséd van, akkor mormolj el egy imát, mert tényleg a szerencse fia vagy.
Első szempont, hogy hozd ki magadból a lehető legjobb tartalmat: legyen szórakoztató és hasznos egyszerre. Azt látom, hogy ezt a két dolgot keresi a legtöbb látogató. Hiába vannak a leghasznosabb tanácsok nálad, ha a tálalás száraz. Kapj elő pár bulvár újságot és lesd el a trükköket tőlük!
Második szempont, hogy figyelembe kell venned a keresési szándékot. Kutasd ki, hogy az általd megcélzott szavak és kifejezések esetében az első 10 találat között milyen típusú tartalmak rangsorolnak jól. Ha ezt megnézed, akkor már tudod, hogy milyen tartalom formátumot kell választanod ahhoz, hogy esélyed legyen bekerülni a top10 találat közé. Ha az első találati oldalon csupa mély, részletes blog cikk rangsorol, akkor neked is célszerű ilyen blog cikket írnod. Ha azt látod, hogy összehasonlítások, tesztek uralják az első találati oldalt, akkor neked is ilyen tartalom formátumot célszerű kínálnod.
Így már minden egyszerű, igaz?
Belső linkek átfésülése
A weboldalra mutató külső hivatkozások mellett méltatlanul el vannak hanyagolva a belső linkek. Általában a két végletet találják meg a weboldal tulajdonosok:
– árva oldalak, nulla belső hivatkozással
– össze-vissza agyonlinkelt oldalak
Egyik véglet sem jó.
A belső linkekkel úgy kell gazdálkodnod, hogy a legfontosabb tartalmaid kapják a legtöbb bejövő belső linket. Ezzel tudod jelezni a keresőmotorok felé, hogy milyen súlyú az adott tartalom.
Sok bejövő link = központi tartalom
Kevés bejövő link = holdudvar tartalom
Nulla bejövő link = lényegtelen tartalom
Így rakj rendet a belső linkek között: jelöld ki, hogy melyik tartalmak, cikkek jelentik nálad a központi tartalmat. Ezeket másold ki egy excel (Google Docs) táblába
Listázd a holdudvar típusú tartalmaidat is egy külön táblába. A holdudvar-tartalmaid hivatkozzanak a központi tartalmadra. Nem csak úgy ész nélkül, hanem kontextus szerint. A hivatkozások ugyanúgy legyenek relevánsak, mint a külső hivatkozások esetében. Nyisd meg egyesével ezeket a tartalmakat és helyezd el a releváns hivatkozásokat a központi tartalmaidra.
A fennmaradó (eddig lényegtelennek látszó) tartalmaiddal az lesz a teendőd, hogy átírással, újraírással felturbózod őket azért, hogy átkerülhessenek a holdudvar kategóriába és hivatkozhassanak a központi tartalmadra.
A maradék tartalmat összevonással meg lehet menteni – de azért valljuk be őszintén, hogy nem mindig szükséges a megmentés. Ha úgy érzed, hogy a világ jobb hely lenne, ha egyik-másik cikked nem létezne, akkor engedj a csábításnak és töröld őket (és utána ne feledkezz meg az elárvult URL 301 átirányításáról).
A keresőoptimalizálás tippek után következzen egy tanács, amit tényleg fontos szem előtt tartanod, ha nem akarsz kellemetlen meglepetéseket.
A fehér kalap nem fekete
Naponta keresnek meg olyan ajánlatkérésekkel, ahol azt kérik, hogy a kitűzött cél érdekében MINDENT tegyek meg. A mindent azért van csupa nagybetűvel, mert nem csak arra gondol a kedves ügyfél, hogy mindent tegyek meg, amit csak lehet. Azt is tegyem meg, amit nem lehet. Azt is, ami tiltott.
Ezzel nálam nem jó ajtón kopogtatnak. Nálam nem lehet kérni, sem kapni
– keresőmotor átverést
– algoritmus kicselezést
– találati lista hekkelést
– negatív SEO szolgáltatást
Azok az ajánlatkérőknél, akik irreálisan gyorsan akarnak eredményeket, azoknál kimondott elvárás szokott lenni a tiltott -feketekalapos- SEO technikák alkalmazása. Én nem foglalkozom olyan keresőoptimalizálási munkákkal, ahol a megrendelő irreális elvárásokkal keres meg és/vagy tiltott SEO megoldások alkalmazását kéri. Erre ott vannak a SEO-szélhámosok, akiknél lehet ilyesmivel ügyeskedni.
Csak pár példa, hogy MIT NE CSINÁLJ:
- ne regisztrálj mindenféle linkgyűjtő katalógusokba
- ne vásárolj linképítési csomagokat, ahol 100 linket kapsz olcsón
- ne regisztrálj gyenge bannercsere/linkcsere programokba
- ne próbálkozz háttérszínű rejtett szövegekkel
- ne építgess kapu-oldalakat
Van még 100 ilyen ötlet, ami a tiltott technikák közé sorolható. Ezeket felejtsd el.
Ha nem akarod, hogy a weboldaladat hátrasorolja az algoritmus 500 hellyel, akkor soha ne gondolkozz abban, hogy te át fogod verni az algoritmust. Hidd el, nem éri meg azzal kísérletezni, hogy a gyenge pontokat kitapogasd. Az ilyen próbálkozásokból szoktak születni a manuális büntetések és az indexből kihajítások…
. . .
A mai keresőoptimalizálás tippek talán neked is ötleteket adtak arra, hogy hol vannak azok a területek, amelyeket kis háttértudással kézbe vehetsz. Ha ügyes vagy akkor jó eredményeket érhesz el ezekkel a megoldásokkal.
A keresőoptimalizálás tippek nem garantálnak kirobbanóan fantasztikus eredményeket, mert ilyen ígéretet csak a SEO-szélhámosok tesznek. Az viszont könnyen előfordulhat, hogy a konkurens oldalak egyik-másikát sikerül beelőzni azokkal a megoldásokkal, amikor itt olvastál a tippek között.
A keresőmotorok algoritmusa változhat – és változik is – de a mai cikkben felsorolt keresőoptimalizálás tippek nem ezt szolgálják ki, hanem a látogatókat. Ha pedig a látogatók igényeit szolgálod ki, akkor hidd el neked, hogy nem jársz rossz úton.