Ha képbe akarunk kerülni a keresőoptimalizálás alapjaival, akkor látnunk kell, hogy az elmúlt években kibontakozó változások nyomán a keresőoptimalizálás nagyon összetett területté vált. Ez nem volt mindig így…
Az internet korai évei: a web csak egy gigantikus reklámfelület
A keresőoptimalizálás alapjai valahol 1995-2000 körül keresendőek, amikor a médiavállalatok számára az internet nem volt több mint egy gigantikus hirdetőtábla. A reklámok csúcsra járatásában a Yahoo! járt az élen, mert saját levelezőrendszerét és keresőjét plafonig kitapétázta hirdetésekkel.
Biztos, ami biztos alapon minden létező pixelt eladtak és az email rendszerük felhasználói felülete csak egy kis csíkot hagyott meg arra, hogy a leveleinket böngésszük. A keresőjük szintén reklámokkal alaposan elsózott felülettel borzolta a felhasználók kedélyeit.
A Google 1998-ban teljesen szembe ment ezzel a mentalitással és egy tiszta, reklámmentes felhasználói felületettel indította el saját keresőjét. A keresésről semmi nem vonta el a felhasználók figyelmét. Ez kulcsfontosságú előnynek bizonyult.
A keresőoptimalizálás alapjai és a SEO-vadnyugat
A Google alapítók Larry Page és Sergey Brin néhány év alatt a Google keresőjét egyenesen a csúcsra juttatták. Már a béta verziós Google is sokkal jobb, gyorsabb, relevánsabb találatokat adott a felhasználóknak, mint a nagy keresők. Ez segített abban, hogy a kereső exponenciális növekedéssel startolhasson el.
Valahol ebben a folyamatban született meg a keresőoptimalizálás iránti igény. Egyre több vállalkozás értette meg azt, hogy valami fontos dolog történik a Google keresőjében. Naponta száz és százmillió keresés futott keresztül a Google keresőjén – és senki nem akart a kilencvenegyedik találat lenni. Senki.
Egyre többen akartak ott lenni a Google keresőjében, de mindenkinek legalább az első oldal volt szimpatikus – de leginkább az első hely. Erre a piaci igényre reagáltak az első keresőoptimalizálási szolgáltatást kínáló szolgáltatók.
Igazából csak szerencsevadászok voltak az első SEO-szolgáltatók, mert csak nagyon kevesen tudták, hogy mit kell tenni ahhoz, hogy weboldalak a Google első találati oldalán vagy akár az első találati helyen jelenjenek meg. Pénzt lehetett kifacsarni ebből az információhiányból. Ma sincs ez nagyon másképp – de ez már egy másik történet…
A keresőoptimalizálás első évei arról szóltak, hogyan lehet a Google rangsoroló algoritmusait úgy átverni, hogy a megrendelők fizessenek érte. Ez volt a SEO-vadnyugat időszaka, amelynek a Google első nagy algoritmus frissítése vetett véget.
2003. november 16.-án a Google első széleskörű algoritmus frissítése hurrikánként söpört végig a keresési találatokon.
Az egyesült államokban Florida államra csap le a legtöbb hurrikán, így nem véletlen, hogy a Google Florida nevet ragasztották rá a webmesterek erre a nagy felfordulást hozó Google algoritmus frissítésre.
A SEO jelene és jövője egy szereplő kezében
Sok céges weboldal elvesztette a látogatottságát és ezzel a bevételét is. Cégek zártak be, emberek megélhetése egyik napról a másikra szertefoszlott. Ez volt az első alkalom, amikor a Google megmutatta, hogy milyen hatalmas erő van a kezében. A Google egyértelmű jelzést küldött arról, hogy nem fél a saját üzleti céljait bármi áron átvinni.
A Florida Update után világossá vált, hogy a Google rendszeres algoritmus frissítésekkel fogja kordában tartani a SEO piacot. A Google rangsoroló algoritmusai azóta rengeteget fejlődnek és egyre nagyobb biztonsággal képesek azonosítani a manipulációs technikákat.
Egyfajta macska-egér harc ez, a SEO szakértők és a Google között – de az erőviszonyok tekintetében inkább egy kínai gyártósoron dolgozó bérmunkás és a gyártulajdonos közötti viszonyra hasonlít. Nem nehéz kitalálni, hogy melyik fél melyik szerepben van…
Hiányszakma, amit az állami oktatási rendszer nem is ismer
A keresőoptimalizálás olyan szakma, ami a hivatalos, államilag elismert képzettségek között nem szerepel. Az állami oktatási rendszer szerint ez a szakma nem létezik. A valóság ezzel szemben az, hogy a keresőoptimalizálás él, virul és eredményeket tud felmutatni.
Magyarországon az állami oktatási rendszer egyelőre figyelmen kívül hagyja azt, hogy a keresőoptimalizálás nagyságrendileg 100 milliárd dolláros iparág. A keresőoptimalizálás 20-25 éves létezése alatt egyre összetettebb (hiány)szakmává vált.
Egyre inkább szétválnak és specializálódnak az egyes területek, így ma már gyakran találkozhatunk szakosodott SEO ügynökségekkel is. Vannak, akik az organikus (nem fizetett) látogatottság növelésére koncentrálnak. Vannak, akik a tartalom oldaláról közelítik meg a keresőoptimalizálást – és vannak, akik az adatelemzést teszik a működésük középpontjába.
Furcsa, hogy az állami oktatásban a keresőoptimalizálás egyáltalán nem létezik. Hiába szeretnél elmenni az állami iskolarendszerbe megtanulni ezt a szakmát, nincs rá lehetőséged. A keresőoptimalizálást nem jegyzik önálló tudományos területként, ezért „nincs kőbe vésett” definíciója sem. Nem tanítják egyetemen, főiskolán, gimnáziumban sem.
Piaci képzések természetesen vannak, mert ahol kereslet van, ott kínálat is lesz – de az állami oktatási rendszernek egyelőre nem volt ideje reagálni a keresőoptimalizálás 20 éves történelmére. Pató Pál úr hazájában…
NE maradj le az új cikkekről!
Add meg az email címed és az elsők között fogsz értesítést kapni az új cikkekről!
A keresőoptimalizálás alapjai: definiáljuk, hogy miről van szó!
Az előbb megnéztük, hogy hol vannak a keresőoptimalizálás alapjai és most már ott tartunk, hogy felmerül a kérdés: egyáltalán mi az a keresőoptimalizálás és mivel foglalkozik.
Ez egy alapozó, amit kezdők olvasnak, ezért nem csak annyit teszek, mint a többi SEO blog, ahol csak odadobnak egy definíciót és ezzel le van tudva a sztori. Ehelyett gyorsan megnézünk három verziót és ebből fogod tudni magadnak disztillálni, hogy mi a keresőoptimalizálás és mivel foglalkozik.
Vágjunk bele!
A Wikipédia meghatározása így hangzik:
A keresőoptimalizálás (angolul Search Engine Optimization, azaz SEO) a weblap keresőmotorokban való megjelenésének javítását jelenti „normál” avagy nem fizetett keresési eredményekben.
Wikipédia
Ez a meghatározás nekem nem teljes értékű, mert a Google találati listája olyan sokat változott az elmúlt években, hogy nem érdemes pusztán a helyezésekben gondolkodni és nem lehet a weboldalakra korlátozni a keresőben megjelenő találatok körét.
Sokszínű tartalmat katalogizálnak a keresőmotorok, tehát sokszínű tartalmat tudnak megjeleníteni. A Google számos projektet vitt végig, amelyek mind arra irányultak, hogy változatos forrásanyagokat digitalizáljanak és hozzáférhetővé tegyenek. Ezek a projektek legalább 25 millió könyvet és más könyvtári anyagot digitalizáltak.
A különféle Google tartalom digitalizálási projektek nyomán hatalmas mennyiségű tartalmat szkenneltek be. Ezek a tartalmak nem weboldalak, mégis hozzáférhetők a Google keresőjében – tehát a keresőoptimalizálás tárgyát nem korlátozhatjuk a weboldalakra.
A keresőoptimalizálás nem csupán a weboldalak optimalizálására korlátozódik. A weboldalak mellett lehet optimalizálni videókat, képeket, hanganyagokat vagy akár PDF dokumentumokat is.
Legyenek reális elvárásaink a keresőoptimalizálás eredményével kapcsolatban
Danny Sullivan, az egyik legnagyobb SEO portál főszerkesztője, a Google tanácsadó csapatának tagja egy sokkal korszerűbb definíciót ad a keresőoptimalizálásra:
Amikor beírsz egy keresőszót a Google keresőjébe, akkor valamilyen sorrendben megjelennek találatok. A keresőoptimalizálás abban segít, hogy a TE tartalmad jelenjen meg jó helyen.
Danny Sullivan
Ezzel a definícióval már bejön a realitás kérdése: „a TE tartalmad jelenjen meg jó helyen”. Nem véletlenül került ide a realitás témája….
Nagyon sokan még ma is abban a téves hitrendszerben élnek, hogy csak EGYETLEN SEO-módszert kell megtalálniuk, ami megoldja minden problémájukat.
Itt a rossz hír: ki kell ábrándítanom mindenkit, aki abban a téves hitben él, hogy valahol létezik egy mindent vivő megoldás a keresőoptimalizálás eszköztárában.
Nem létezik.
Tudom, hogy sokkal könnyebb abban a téves hitrendszerben élni, hogy egyik SEO szakértőtől, ügynökségtől a másikhoz csapódva keressük a SEO Szent Grált – de a valóság az, hogy nem létezik ilyen. Akkor sem, ha a következő szakértő vagy ügynökség megígéri ezt neked. Szóban meg fogják ígérni, de a szerződésedben már tutira nem lesz benne…
A keresőoptimalizálás erőteljes marketing csatorna
Öntsünk tiszta vizet a pohárba: a keresőoptimalizálás erőteljes marketing csatorna, ahol valódi érdeklődők elé tudunk odakerülni az üzenetünkkel. Ezt tudja produkálni, mint kimenet, de ehhez az egész optimalizálási folyamatnak olajozott gépezetként kell működnie.
Lehet, hogy eretnekség ilyet állítani, de én mégis megteszem: a SEO önmagában nem tud üzleti eredményeket produkálni. Oda tudja hozni az érdeklődőket a weboldaladra. Oda kell tenni a marketing és sales folyamat többi részét is, ha pénzt akarsz kivenni.
A keresőoptimalizálással behozott érdeklődőket ki kell tudnod szolgálni a weboldaladon. Úgy tudod jól kiszolgálni a látogatókat, ha a weboldalad gördülékenyen használható és nem történik semmi váratlan dolog, ami miatt a látogató összezavarodik és otthagyja az oldalt.
Foglalkoznod kell ilyen furcsa dolgokkal is:
- Betöltődési sebesség
- Felhasználói felület
- Felhasználói élmény
- Branding
- Szövegírás
- Felhasználói szignálok
A keresőoptimalizálás csak rendszerben tud eredményeket hozni. Így kell kezelni, mert így működik.
A teljesíthetetlen, realitásoktól elszakadt elvárások miatt már sokan csalódtak. Te ne tartozz a csalódott csodavárók táborába – inkább tanuld meg itt, hogyan lehet a legtöbb hasznot húzni a keresőoptimalizálásból és profitálj belőle!
Kicsit elszakadtunk az eredeti témánktól, a keresőoptimalizálás alapjaitól – de most gyorsan vissza is kanyarodunk: Danny Sullivan SEO definíciójában az is benne van, hogy legyenek reális elvárásaink a keresőoptimalizálással kapcsolatban.
Nekem a fenntartásom ott van ezzel a definícióval kapcsolatban, hogy benne van az is, ami nem tartozik a keresőoptimalizálás témájához: ez pedig a fizetett megjelenések témája.
A keresőoptimalizálás csak NEM FIZETETT kereső megjelenésekkel foglalkozik.
Pontosan ez az oka annak, hogy saját keresőoptimalizálás definíciómban a fizetett megjelenésektől világosan elhatárolom a keresőoptimalizálást.
A #marketingpunk nézőpont
Az én saját keresőoptimalizálás definícióm így fest:
A keresőoptimalizálás (seo) azon tevékenységek összessége, amelyek arra irányulnak, hogy webes tartalmak láthatóságát növelje a keresőmotorok nem fizetett (organikus) találatai között.
Nagy Gábor #marketingpunk
Ebben a definícióban benne van a lényeg, hogy egy meglehetősen összetett területről van szó.
Saját definíciómmal azt is ki szeretném fejezni, hogy nincs Szent Grál. Lehet, hogy kiábrándító dolog azzal szembesülni, hogy nincs EGY olyan megoldás vagy módszer, ami önmagában nagy eredményre vezet – de hidd el, hogy jobb most szembesülni vele, mint hónapok vagy évek keserű tapasztalatai után.
A keresőoptimalizálás összetett terület és akkor lehet igazi eredményeket elérni, ha elfogadjuk, hogy több teendőnk is lesz. Ha azt szeretnénk elérni, hogy a saját weboldalunk, videónk vagy térképes találatunk jó pozícióban jelenjen meg a keresőkben, akkor széleskörű tudást kell elsajátítanunk. Mire gondolok?
Arra, hogy ha eredményeket akarunk elérni, akkor meg kell értenünk a keresők működését és meg kell tanulnunk az is, hogy milyen alapelvek mentén működik a találatok rangsorolása és a SEO egyes területei milyen összefüggésben vannak ezzel a folyamattal.
A „webes tartalmak láthatóságát növelje” résszel két dologra utalok:
- A webes keresőkben már nem csak weboldalak jelennek meg, hanem sokféle egyéb tartalom is
- A keresőoptimalizálásban központi szerepet tulajdonítok a láthatóságnak
Újra mondom, mert fontos: a keresőoptimalizálást kezeljük rendszerként.
Rendszer nélkül a SEO csak sánta kutya
Tudom mennyire csábító gondolat, hogy kimazsolázunk magunknak egy-egy nekünk tetsző SEO tényezőt és csak azzal foglalkozunk. Ha engedünk a csábításnak és kimazsolázunk tényezőket, akkor tévúton járunk.
Ha csak azokkal a SEO tényezőkkel, területekkel foglalkozunk, amelyekről azt gondoljuk, hogy könnyen és gyorsan tudunk sikereket elérni, azzal végsősoron kiszerelünk egy-egy alkatrészt egy összetett gépezetből.
Mi az eredménye ennek?
- Legjobb esetben az lesz az eredménye ennek, hogy ha vannak is részeredményeink, ezek nem lesznek tartósak.
- Legrosszabb esetben pedig semmiféle eredményt nem fogunk elérni.
ÖSSZEFOGLALÁS : a keresőoptimalizálás alapjai
A keresőoptimalizálás alapjai abban az időszakban keresendőek, amikor a Google elindította és naggyá tette saját keresőjét. Az alapítók néhány év alatt a Google keresőjét a csúcsra juttatták.
Ebben az időszakban született meg a keresőoptimalizálás iránti igény. Egyre többen akartak ott lenni a piacezető kereső találati listáin és persze mindenki az első helyet kívánta magáénak. Erre reagáltak az első keresőoptimalizálási szolgáltatást kínáló szolgáltatók.
2003 végén az első széleskörű Google algoritmus frissítés (Florida Update) után két dolog világossá vált:
- A Google egyre nagyobb biztonsággal képes azonosítani a manipulációs technikákat
- A Google nem fél használni piaci erejét
A sokféle SEO meghatározás között nem könnyű eligazodni, pedig fontos lenne, hogy JÓL definiáljuk, hogy mi a keresőoptimalizálás és mivel foglalkozik.
Pontosan látni kell, hogy a SEO csak NEM FIZETETT kereső megjelenésekkel foglalkozik és csak rendszerben tud eredményeket hozni.
Saját definíciómmal azt igyekszem megmutatni, hogy
- A SEO összetett tudásanyag
- Sokszínű webes találatokkal foglalkozik
- Nincs mindent vivő SEO-Szent Grál
A keresőoptimalizálás erőteljes marketing csatorna, de pénzt csak akkor tudunk kivenni belőle, ha az egész sales folyamatunk olajozott gépezetként működik.
Ha szeretnél többet megtudni a keresőoptimalizálásról, olvasd el ezt a cikket is: Keresőoptimalizálás 2020