2020 májusi Google alapalgoritmus-frissítés

2020. május 4-én Danny Sullivan egy széleskörű, Google alapalgoritmus-frissítést jelentett be a Twitteren, ami a 2020 májusi Google alapalgoritmus-frissítés nevet kapta a keresztségben.
Ezekre a nagy frissítésekre mindig érdemes odafigyelni, mert komoly változásokat eredményezhet a találati listákon.

Megérkezett a 2020 májusi Google alapalgoritmus-frissítés

Sokan találgatták már korábban, hogy a Google vajon meglépi-e azt, hogy a koronavírus helyzet kellős közepén kiad egy jelentős alap algoritmus frissítést. Megtette, itt van a 2020 May Core Update. A nemzetközi SEO közösség reakciója:

„Pont a COVID-19 kellős közepén kellett egy algoritmus frissítés”

„Nincs elég munkatárs arra, hogy válaszoljanak a support kérdésekre, de persze algoritmus frissítésre mindig van elég kapacitás”

„Erősen visszaesettt a látogatottságunk. Eltűntek a kiemelő bővítmény találataink és más rich snippet találataink is. A 10 éve épített családi bizniszünknek most annyi…”

„A Google most egy 14 éves -lezárt- Tripadvisor posztot hoz első helyen”

„Én most iszom egy pohár bort.”

„Mayday, mayday”

Félelem és reszketés Danny Sullivan twitterén

Nem szokatlan, hogy Danny Sullivan twitterén elszabadul a félelem és reszketés. Főként az ilyen bejelentése körül szokott előfordulni:

„Ahogy eddig is rendszeres megtettük, most is kiadunk egy széleskörű algoritmus frissítést, amelynek neve „May 2020 Core Update”. Az algoritmus frissítésekkel kapcsolatos iránymutatásanik és tanácsaink változatlanok.”

Amint kijött a tweet, azonnal megindult a jobbnál jobb gif-ek posztolása – és persze az anyázás, hogy mi szükség volt erre…

Nem véletlenül. Az ilyen komolyabb algoritmus frissítésekre az jellemző, hogy nem egy-egy részletet érintenek, hanem sok-sok változtatás együttesen fejt ki erős hatást a találati listákon. Most tehát nem annyi a változás, hogy mondjuk a lassú betöltődési idejű weboldalak lecsúsznak pár helyezést, vagy a rossz linkprofillal rendelkező webhelyek itt-ott lebuknak.

Sokkal inkább arról van szó, hogy a nagy alapalgoritmus-frissítésekkel a Google algoritmusai újraértelmeznek SEO alapfogalmakat.

Mit tartalmaz a 2020 májusi Google alapalgoritmus-frissítés?

A bejelentéshez nem friss blog cikket hivatkoztak, hanem a webmestereknek szóló Google blogon tavaly nyáron cikket. Ebben már akkor részletesen kifejtették, hogyan érdemes kezelni ezeket a nagy frissítéseket.

A fő üzenet már akkor is az volt, hogy a TARTALOM legyen a fókuszod. Ez nyilván azt jeelnti, hogy a Google algoritmusainak is a tartalom van a fókuszában. Ha újra ezt a blog cikket hivatkozták a frissítéssel kapcsolatban, akkor az egy üzenet lehet, hogy a 2020 may core update is a tartalom minőségével kapcsolatos szempontokat rendezi át.

A Google tehát folyamatosan újraértelmezi a minőségi tartalom megítélésének szempontjait – így 2020 májusától a találati listákon is felborulhatnak az eddig megszokott viszonyok.

Mi történhet ilyenkor?
A feltérképező robotok éjjel-nappal dolgoznak. Az elemző algoritmusok a webes tartalom értelmezését folyamatosan végzik. A GoogleBot null-huszonnégyben pásztázza a webet és felkutatja a tartalmakat, amelyeket a Google algoritmusai adattá alakítanak és kielemeznek.

Utoljára 2019 szeptemberében volt ilyen komoly algoritmus frissítés. Utána jött ki egy másik frissítés 2020 januárjában – de az közel sem volt ilyen súlyú, mint a májusi. Mi szükség lehetettt erre a frissítésre?

A BERT algoritmus már 2019. októbere óta szolgálatot teljesít – és nagyon gyorsan tanul. Valószínűleg BERT eljutott egy olyan pontra, ami lehetővé tette a Google számára, hogy ismét felborítsa az asztalt és átrendezze a találati listákat.

Valószínűleg arról van szó, hogy a Google fejlett szövegelemző algoritmusai a gépi tanulással kombinálva olyan áttörést értek el, ami lehetővé tette a Google számára, hogy a feltérképezett és algoritmusokkal kielemzett tartalmakat az eddigiektől eltérő hangsúlyokkal rangsorolja.

Vagyis: a Google algoritmusok már „észrevesznek” olyan trükköket is, amelyeket eddig nem.

Mivel a bejelentés után a kommentek között sokan írtak komoly ingadozásokról, ezért arról lehet szó, hogy a rangsoroló algoritmusok is máshová helyezik a hangsúlyokat, mint eddig.

Danny Sullivan szerint a változtatások „átfutása” akár két hétig is eltarthat – de a tapasztalat azt mutatja, hogy Magyarországon ennél sokkal hamarabb észlelhetők változások egy-egy alapalgoritmus-frissítés után.

Ellenőrizd a helyezéseidet a találati listákon!

A bejelentés óta eltelt pár nap, tehát már érdemes ellenőrizned, hogy a Te weboldaladat hogyan érintette a 2020 májusi alapalgoritmus-frissítés.

A Google Analytics statiasztikákat érdemes ilyenkor úgy beállítani, hogy az elmúlt időszakot összehasonlítod a mostani időszakkal. Például érdemes megnézni egy olyan statisztikát, ahol a múlt heti látogatottságodat összeveted az eheti látogatottságoddal. Az is árulkodó jel lehet, ha az elmúlt 14 napot megnézed és azt látod, hogy az elmúlt három nap valamelyikén szokatlan változások történtek.

Ha azt látod, hogy az elmúlt napokban csökkent a megjelenítések száma vagy csökkent a látogatottságod, akkor gyanakodhatsz arra, hogy a 2020 May Core Update hatására történt. Ebben az esetben érdemes olyan szemmel átvizsgálnod az oldaladat, ahol elsősorban a tartalmi szempontokat veszed figyelembe:

  • a szövegeim mennyire járják körbe az adott témát?
  • a cikkeim mennyire tekinthetők hiteles tájékozódási forrásnak?
  • ha valaki először látja az oldalamat, akkor könnyen tudja azonosítani a cikkek szerzőjét?
  • könnyen olvasható a tartalom az oldalamon?
  • van főcím – alcím tagolás a cikkeimben?

Tetszett? OSZD MEG!
Linkedin
Pinterest
EMAIL
PRiNT
Érdekel a téma?
Nagy Gábor
#marketingpunk
Nagy Gábor marketingpunk

Tarts velem az úton, ami egy jobb jövőbe vezet. Ne görcsölj, inkább élvezd az utazást. Jobban megéri, hidd el.

Kövess a közösségi médiában!