Ígérem a mai cikkben nem lesz leírva az, hogy „content is king” – viszont lesz tartalommarketing alapozó.
Az elmúlt 2-3 hétben a Végtelen Ciklusaink című könyvem kiadása körüli teendőkkel voltam elfoglalva, ezért ide a blogra ebben az időszakban nem került ki friss cikk. Már többször írtam itt arról írok nektek, hogy mennyire fontos a rendszeresen frissülő tartalom az eredményes keresőoptimalizálásban, ezért most azzal töröm meg a hallgatást, hogy megmutatom a rendszeres tartalomfrissítés előnyeit.
A tartalommarketing egyik sarokköve
Nem akarok bort ivó és közben vizet prédikáló pap lenni, ezért ma pontosan azt a témát hozom be, ami a modern keresőoptimalizálás és tartalommarketing egyik sarokköve: a rendszeresen frissített tartalom.
Tudom, hogy nem újdonság (számodra sem), hogy a mai modern keresőoptimalizálás egyik kulcstényezője a megfelelő tartalom. Ezt elsősorban blog cikkek és örökzöld tartalmak formájában kell elképzelni. Alapvetően ezek a formátumok azok, amelyeket te magad is elő tudsz állítani (és jól működnek).
A mai tartalommarketing alapozó meg fogja mutatni neked, hogyan tudsz profitálni abból, ha végre rászánod magad arra, hogy rendszeresen tartalmat gyárts és publikálj. Ha van egy weboldalad, aminek az a célja, hogy a látogatók előbb-utóbb vásároljanak tőled, akkor érdemes felkötnöd a gatyát, mert ma már tényleg KELL a tartalom.
A tartalommarketing nem egyenlő az eszetlen tartalomgyártással. A tartalom csak a nulladik pont, mert amire igazán szükséged van, az a jó tartalom; a KIVÁLÓ tartalom.
Tartalommal (már) tele a padlás. Senkit nem érdekel MÉG EGY blog cikk. Van már millió, tehát nem kell még egy. Amivel ma robbantani lehet a bankot, az a KIVÁLÓ tartalom.
Rendszeres tartalomgyártás
Amikor az ügyfelek SEO audiot rendelnek tőlem, akkor a munkámnak fontos része, hogy a weboldalt tartalmi szempontól is elemzem. Ha az elemzés során azt látom, hogy a legfrissebb tartalom 2 éves, akkor már tudom, hogy ez lesz az egyik kiemelt terület, amivel a weboldal tulajdonosnak foglalkoznia kell.
Hidd el, hogy nemcsak számomra lehangoló egy magára hagyott weboldallal találkozni – a látogatóknak is az lesz. Ha a látogatód egy csontvázat talál a weboldalad helyén, akkor már nem lesz esélyed üzletet kötni.
Világos, hogy minden üzleti célú weboldalnak szüksége van látogatókra. Ők jelentik azt az üzemanyagot, amitől beindul a bizniszed verdája. Rajtad múlik, hogy Trabant lesz az a verda vagy Ferrari…
Ha még itt vagy, akkor ez annyit jelent, hogy te Ferrariként látod a bizniszed jövőjét. Ez nagyon jó!
Nézzük meg, miért fontos, hogy a rendszeresen frissített tartalommal dolgozz!
Nem a tartalom a király. Az olvasó az.
Ha már rájöttél, hogy mennyivel hatékonyabb online marketing eszköztárral érdeklődőket és vevőket szerezni, akkor számodra világos, hogy a weboldaladnak központi szerepe lesz az értékesítési folyamatodban.
A weboldaladat képzeld el úgy, mint egy élő és lélegző organizmust. Mint egy Tamagotchi, amit rendszeresen etetni és gondozni kell.
Tudtad, hogy több, mint 82 millió Tamagotchit adtak el világszerte?
Nekem nem volt, mert akkoriban inkább a lányok bugyijával voltam elfoglalva, így nem volt annyira érdekes egy vinnyogó műanyagdarab.
Az etetés és gondozás jelen esetben az lesz, hogy írsz új cikkeket, felteszel új tartalmakat – vagy éppen újraírod a régi tartalmakat.
Kedvezőbb az első benyomás, ha a weboldal látogatóidnak friss cikket tálalsz fel. Ha a véletlenségből beeső látogatók azzal szembesülnek, hogy már évek óta nem foglalkozol az oldaladdal, akkor biztos lehetsz benne, hogy ott nem sok üzletet fogsz kötni.
A keresők is így viszonyulnak a tartalom frissítéshez: ha a feltérképező robot azt érzékeli, hogy hetek-hónapok-évek óta nem történt semmi az oldaladon, akkor „elkönyveli”, hogy ez egy halott oldal, tehát nem érdemes túl gyakran feltérképezni.
Az internet ma már egy végtelen mező: a Netcraft’s 2020 januári felmérése szerint 1.295.973.827 weboldal érhető el az interneten.
A webes keresőrobotokat üzemeltető cégek (is) törekednek a gazdaságos működésre, ezért a feltérképező robotokat is úgy programozzák, hogy gazdálkodjanak az erőforrásaikkal.
Mit jelent ez?
Alapvetően azt, hogy a cégek nem engedik, hogy a webes botjaik halott weboldalak feltérképezésével töltsék az időt.
2015-ben a Leicester Egyetem diákjai kiszámolták, hogy ha „ki akarnánk nyomtatni az internetet”, akkor annyi papírra lenne szükség, hogy nagyjából 8.000.000 fát kellene kivágni – szóval inkább ne kattints a „Print the internet” gombra…
A feltérképező botok is gazdálkodnak…
Tehát van közel 1.3 milliárd weboldal – de ebből alig 200 millió nevezhető aktívnak. Ha a webes tartalmakat feltérképező botok azzal töltenék az időt, hogy csontváz-webhelyeket térképeznek fel, akkor a rendszeresen frissülő weboldalak komoly hátrányt szenvednének. A Google sem engedi, hogy a GoogleBot csontváz-weboldalakon töltse az időt.
Ha a GoogleBot azt érzékeli, hogy a te oldalad szinte soha nem frissül, akkor egyre ritkábban fogja felkeresni az oldaladat. Ha a következő feltérképezéskor megint azt érzékeli, hogy nincs tartalom frissítés, akkor MÉG RiTKÁBBAN fog visszatérni. Az is előfordulhat, hogy egy nem frissülő weboldal évente 1-2 alkalommal kerül feltérképezésre. Ez egy negatív sprirál, ami nem jó.
Ha egy weboldal eljut erre a szintre, akkor elég problémás lesz onnan kimozdítani.
Mi a tanulság?
- Ne hagyd bealudni az oldaladat!
- Ne hagyd eljutni az oldalad arra a szintre, amikor már csak 6 havonta látogatják a keresőrobotok.
Rendszeres tartalom frissítés : előny a keresőkben
Az előzőekből kiderült, hogy ha te elhanyagolod weboldaladat, akkor a keresők is ezt fogják tenni: elhanyagolják. Szerencsére ennek az ellenkezője is igaz: a keresők szeretik a rendszeresen frissülő tartalmat kínáló weboldalakat. Ha meg tudod oldani, hogy minden héten új cikket írj az oldaladra, akkor a feltérképező robotok azt fogják érzékelni, hogy frissült az oldal, tehát érdemes gyakrabban feltérképezni, mint eddig. Ezzel pozitív spirálba tud kerülni az oldalad, így tehát egyre gyakrabban kerül feltérképezésre.
A gyakorlatban: ha hetente frissíted a tartalmadat, új cikket írsz az oldaladra, akkor az új tartalmaid EGY ÓRÁN BELÜL feltérképezésre kerülhetnek. Ha nincsenek nagy technikai hibák, akkor a feltérképezés után indexelésre kerül az új tartalmad. Miért fontos ez?
Azért, mert az indexelt tartalom már megjelenhet a keresési találatok között – tehát rangsorolásra kerül. A nem indexelt tartalmakat nem rangsorolja az algoritmus, tehát nem is jelenhet meg a keresési találatok között.
Kulcsfontosságú, hogy a weboldaladon technikai hibák ne akadályozzák a feltérképezést és az indexelést.
A technikai hibák elég alattomosak tudnak lenni, mert nem viselnek piros kalapot, amiről könnyen felismerhetőek lennének. Pont ellenkezőleg! Úgy el tudnak rejtőzni, mint a kaméleon!
Tartalom : mennyiség vagy minőség kell?
Csábító lehet egy ilyen gondolat: „Ha a keresők kedvében akarok járni, akkor csak gyártanom kell egy rakás tartalmat” – de ez nem teljesen igaz ebben a formában.
A rendszeresen frissülő tartalom csak belépő a meccsre. Ha már bent vagy, akkor játékban kell hoznod a labdát. Hogyan?
Olyan tartalmat kell írnod és tálalnod:
- Amit a látogatóid szívesen olvasnak
- Ami szolgálja az üzleti célodat
Többször elhangzott már John Muellertől (Senior Webmater Trends Analyst @ Google), hogy önmagában az, hogy napi 10 cikket írsz az oldaladra, nem fog javítani a helyezéseiden. A tartalom mennyisége önmagában nem rangsorolási tényező – ilyen formán mindegy, hogy heti 20 cikket teszel ki az oldaladra, vagy hetente egyet.
Akkor mi a lényeg?
Az a lényeg, hogy a weboldaladon olyan tartalmat adj a látogatóidnak, amit el is olvasnak.
Az érdekes, izgalmas, szórakoztató vagy éppen edukációs tartalmak mind-mind beválhatnak. Ne a mennyiségtől várd a csodát, hanem inkább arra törekedj, hogy a látogatók számára releváns tartalmat szolgáltass. Ha a látogatóid olvasnak, időt töltenek a weboldaladon, akkor az oldalad olyan szignálokat küld a keresők felé, ami már javíthatja a helyezéseidet.
Ha a megfelelő tartalmat tálalod fel a látogatóidnak, akkor teljesülhetnek az üzleti céljaid is – és a Google is értékelni fogja az erőfeszítéseidet.
Több tartalommal nagyobb láthatóság a keresőkben
Amikor arról van szó, hogy rendszeresen frissíteni kell a weboldalad és cikkeket kell írnod, akkor nem egy öncélú tevékenységről van szó. Nem azért bíztatlak téged a tartalomgyártásra, hogy felesleges feladatokat adhassak, hanem azért, mert a rendszeres tartalom frissítéssel több fronton is nyerhetsz.
Az előzőekben már volt szó arról, hogy a feltérképezési gyakoriság és a pozitív felhasználói szignálok frontján lehet profitálni. Most ejtsünk pár szót arról, hogy amikor egyre növekszik az oldaladon található cikkek mennyisége, akkor egyre több kulcsszóra és kifejezésre tudsz megjelenni a keresési találatok között.
Ha pedig egyre több alkalommal jelensz meg a találati listán, akkor egyre több látogatót fogsz behozni az oldalad a keresőkből. Ez nagyjából és egészében a Google keresőjét jelenti itthon és a nagyvilágban is. A keresések több, mint 90 százaléka a Google keresőjében történik, tehát érdemes ide koncentrálni az erőfeszítéseidet. Tudom, van Bing és Yandex és Baidu – de próbálj meg érdemi látogatottságot behozni ezekből…
Tehát: a cikk elején leírtam, hogy minden üzleti célú weboldalnak szüksége van látogatottságra. Hogyan lesz látogatottságod?
Úgy, hogy folyamatosan releváns, érdekes, szórkoaztató tartalmakkal frissíted az oldaladat. A gyarapodó tartalom lehetőséget teremt arra, hogy egyre több és több keresésre jelenjen meg a weboldalad – így egyre több látogatót tudsz behozni.
Ez a stratégia hirdetés nélkül is működik. Nyilván lehet javítani az eredményeken, ha az egyes cikkeket hirdetéssel eljuttatod egy nagyobb közönséghez – de ez nem feltétlenül szükséges. Javítja az eredményeket, de nem feltétlenül szükséges költened ebben a folyamatban.
Önmagában az is nagyon jó eredményeket hozhat, ha szépen folyamatosan növeled a weboldalad tartalmát. Ehhez érdemes „buyer personákat” megalkotnod és kifejezetten nekik szóló tartalmakat szolgáltatni. Ha csak vaktában dobálsz fel cikkeket a blogodra, akkor a szerencsén kívül másban nem reménykedhetsz.
Ha a szerencsére bízod az üzleti céljaid teljesülését, akkor vagy nagyon fiatal vagy – vagy nem olvastad még a Végtelen Ciklusaink című könyvemet.
Friss tartalommal a jobb rangsorolásért
Ha vannak kidolgozott buyer personáid, akkor tudod, hogy melyik szegmenseknek akarsz releváns tartalmat szolgáltatni. Az, hogy a szegmenseknek milyen típusú tartalomra van szüksége, azt a tartalommarketing tervezési fázisában kell felkutatnod.
Ha ez nem történt meg, akkor sem vagy lekésve semmiről, mert bármikor elkezdheted tudatosabban csinálni a tartalommarketingedet. Mondjuk a legjobb alkalom pont tegnap volt… de nem baj. Ne stresszeld magad emiatt…
Ne aggódj akkor sem, ha eddig csak vaktában lövöldöztél. Kezdj bele most és dolgozd ki a buyer personáidat, majd kezdj el rájuk szabott tartalmat gyártani és publikálni.
Ha jól csinálod, akkor a látogatóid száma növekedni fog, a látogatók olvasókká válnak, és az érdeklődők vevővé konvertálhatók.
Ehhez az kell, hogy a látogatók ne meneküljenek el az oldaldról. Tölsenek ott időt, olvassák a cikkeidet, fogyasszák az oldaladon feltálalt tartalmat. Ez egy erős pozitív szignál a Google keresője felé, ami azt eredményezi, hogy a weboldalad egyre jobb helyezéseket ér el – így egyre több látogatót hoz be.
A növekvő látogatottság pedig növekvő közönséget jelent számodra – akikből vásárlók lehetnek.
Összefoglalás
A keresőoptimalizálás és a tartalommarketing halmaza egyre közelebb került egymáshoz az elmúlt években. Annyira közel, hogy már össze is érnek – és a két terület metszete napról napra nagyobb. Ha Te is profitálni akarsz ebből, akkor érdemes pár fontos szempontot szem előtt tartanod:
Ha a weboldaladnak és neked üzleti céljaid vannak, akkor látogatókat kell behoznod az oldaladra. A látogatók nem jönnek maguktól, tehát meg kell dolgozni a látogatottságért.
Nem a tartalom a király, hanem a látogató. Főként az a látogató, aki hajlandó elolvasni a tartalmadat. Tartalomból végtelen a kínálat, figyelemből viszont véges. Ha nem elég érdekes, nem elég izgalmas a cikked, akkor nem fogják elolvasni.
A növekvő mennyiségű tartalom lehetőséget ad arra, hogy egyre több kulcsszóra és kifejezésre jelenj meg a Google találati listáján. Ha több megjelenést hoz a találati lista, akkor több látogató érkezhet az oldaladra.
Nem érdemes vaktában gyártani a tartalmat. Készítsd el a saját buyer personáidat és szabd rájuk a kommunikációdat. Egészen más tartalomra vevő a 19 éves belvárosi vagány, mint a 48 éves vidéki traktoros. Kommunikálj személyre szabottan.
. . .
Lehet, hogy elsőre nem tűnik kifejezetten egyszerűnek ez a téma, de hidd el, hogy lehet jól csinálni és ÉRDEMES jól csinálni. Ha van egy tervezett kommunikációd és erős tartalommarketinged, akkor nagyságrendekkel jobb eredményeket érhetsz el, mintha fizetett hirdetésekkel próbálnál vevőket szerezni.
Remélem, hogy ez a mai tartalommarketing alapozó segít neked képbe kerülni azzal kapcsolatban, hogyan érdemes kezelni ezt a témát.
. . .
Ha segítségre van szükséged a tervezéshez vagy akár a kivitelezéshez, akkor keress meg és dolgozzunk együtt a tartalommarketingeden!